Startlistor Solvalla 12 april
Oj, vad lite lopp och ponnyer det blev till Solvalla den 12 april.
Vad beror detta på?
Är ponnytravet på väg tillbaka?
Vad tror du?

Det kan väl ha å göra med att träningsmöjligheterna under vintern har vart värdelösa (iaf här) och det fortfarande är tidigt på säsongen?
Värdelösa träningsmöjligheter???
Här på Gotland kan det nog inte ha varit bättre! Knappt något fruset alls under HELA vintern, dock har vi saknat snön, men hårt och frusten har det iallafall inte varit.

#2 neu okej. men jag skrev (iaf här)
Jag tror många tänker göra årsdebut på Eskilstuna den 20 april..
# 3 Ja det klart det kan vara olika beroende på vart man bor, men som jag skrev så kan vi inte skylla på det på Gotland ialla fall
Länge sedan det varit en sån mild vinter.
Säsongen är lång, många vill nog inte stressa ut redan kan jag tro!

Det här är så tråkigt! Vart är alla?!
Alla som har kameran redo får gärna knäppa lite kort på Hults Plexus, lopp 1 nr 2 och lopp 6 nr 10

För våran del har träningsmöjligheterna varit värdelösa i vinter, antingen stenhårt och isigt eller mjuk lera…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

För våran del har träningsmöjligheterna varit värdelösa i vinter, antingen stenhårt och isigt eller mjuk lera…..
Jerker Klang,

här har det också vart dåligt träningsunderlag, ena dagen lerigt så hästen sjunker ned med hela hoven, nästa dag snöstorm så man knappt ser nått alls, tredje dagen så isigt så hästen tappar greppet trots bra brodd, och att hjulen på vagnen bara slirar och glider iväg.. :P det är vel så det var här :/

Va ska man säga.. Tråkigt för Solvalla att anmälningar uteblir..
Jag har anmält 3 hästar iaf..

Har för övrigt inget att göra så jag tippar lite avd jag tror, svårt när allt kan hänt vid vinterträningen, så det är svårt att hålla koll tycker jag, haha ;)
Mina tippningar;
LOPP 1: Gudrun Gross - Hults Plexus - Blexter
LOPP 2: Farmens Hyper - Gemini - Kung Sune
LOPP 3: Lill Snyggen - Bam-Bam - Pulvret/Iva Roll
LOPP 4: Rågsvedens Kotuko - Måntorps Evita - Simba
LOPP 5: Sorn - Winnica - Kotick
LOPP 6: Montecillo - Tejas Pi-Yarin - Kålmans Primavara/Hults Plexus
Tycker de va svårt, nu när det vart vinter.. ;P gjorde de bara för att få tag på lite tidsfördriv..

Kan någon klistra in länken här? Min dator kan inte öppna bifogade filer :/
1) Alldeles för lite prispengar.
2) Förmodligen för att det är rekordhandikapp. Ponnytravfolket vill nog ha penninghandikapp så de fattar vad det handlar om.

#14 jag vill då ha rekordhandikapp.

Sivert blir farlig i lopp 6
Lopp 2 såg ju faktiskt ganska hyggligt ut, o i mina ögon har de flesta en stor chans där..
som många tidigare nämnt har träningsmöjlighetrena under "vintern" varit bedrövliga. och eftersom det är rätt så tidigt på säsongen tror jag många vänatr till E-tuna den 2o:e eller solvalla den 10/5.

#14 Du är troligen helt ute och cyklar….
Jerker Klang,
Om man inte hade haft 100 mil så kanske man anmält. Vi har haft utmärkta träningsmöjligheter hela vintern, otroligt mild vinter (bara två dagar när jag vart hemma som det varit över -15°), och sen är det ju rekordhandicap som jag gillar!
Sen är det ju bara april, tidigt på säsongen.
För lite prispengar kan det väl knappast vara, det är väl samma som alltid???

Du är ute och cyklar. Folk tjatade ju hela förra året om rekordhandikapp och nu när Solvalla kör det kommer ingen.
Träningsmöjligheterna har vart hur bra som helst, bara bortförklaringar från de som säger att det har varit svårt att träna. T.o.m Amandah i Boden tycker det har varit bra..

Vi har nog aldrig haft så bra träningsunderlag som under denna vinter!
Tråkigt med få anmälningar tycker jag. Jag tycker inte att man kan "skylla på" att det är tidigt på säsongen, ponnytravsäsongen är ju bara 7 månader om året….

#20, haha, t.o.m? ;) Vi har ju haft en massa snö = perfekt träningsunderlag!

Nej, underlaget den här vintern har inte visat sig på den bästa sidan precis, nästan den sämsta som jag varit med om faktiskt… Men vi anmäler och startar iaf, det är ju lika för alla!
#12 Då måste du tro att vi har vintertränat bra då

#20 vadå bara bortförklaringar det där om underlaget? Alla har väll olika träningsvägar osv, och jag skulle anta att du inte bor på samma ställe som alla som har klagat på underlaget?

Ripadals Tello vinner lopp 5!!! :)
Heja Madde!!!
Jag kan försöka tippa de lopp jag inte är med i.. även om det är svårt såhär efter vintern.
_Kör själv
_**1. Gemini
2. Celtic
3. Farmens Hyper
**1. Bam-Bam 2. Lill-Snyggen 3. Iva Roll
1. Rågsvedens Kotuko 2. Simba 3. Fame
1. Indiana Dar 2. Sorn 3. Dimma II
Kör själv
Jag har haft skitbra träningsmöjligheter men jag tycker det är för tidigt på säsongen än så länge. Alla gör ju olika saker på vintrarna och vissa kanske började träna senare så jag tycker inte det är någor fel alls med att tycka att det är förtidigt på säsongen :)

har haft ganska bra tränningsmöjligheter förutom när det är blank is.

Propparna är nog bra, men någon mer långsammare propp för kat A hade i varje fall vi velat ha. Att börja på 3.15, är lite snabbt. Och sen hoppa till 3.01, då missade vi nästa ponny som är långsammare än det….
Man vill ju inte gärna överanmäla första starten på året….
Men Kat B loppen verkar ju ha passat de flesta!
Ingen skugga över Solvallas propmakare. Det var nog inga fel på propparna. Däremot är det alltid svårt i början av varje sässonsstart. Solvalla brukar ju desutom vara tidiga och jag tror att det brukar vara lite ont om anmälningar i början av året. Solvallas första tävling förra året var dessutom lite senare förra året och jag tror att sån´t har en viss betydelse också.
Sen tror jag inte att, som #14, det är storleken på prispengarna som styr om man tävlar eller inte. Jag tror de flesta tävlar för att det är roligt. Sen har det ju visat sig i alla omröstningar som gjorts att folk vill ha blandade proppar så att det är rekordhandikap tror jag inte är orsaken till den dåliga anmälningsfrekvensen. Folk har helt enkelt inte riktigt hunnit vakna ur vintervilan.
Värre är det väl om det kommer att fortsätta på detta sätt då antalet lopp och starter verkar minska. Det är fler tävlingar men förre som kommer till varje tävlingsdag. Vad beror detta på? Man blir ju sällan tvångsstryken nu för tiden. Hände jätteofta förr.

#32 För den minnesgoda så var det likadant förra året, oerhört mycket lopp som inte blev av på vårkanten. Sedan fram mot mitten på Maj tog det fart igen. Kanske är en tränd som till viss del har med de två senaste vintrarnas mildhet. I värmland har det iallafall inneburit omväxling mellan bottenlös lera och isgata, inte lätt att träna på ett vettigt sätt då.
Jerker Klang,

Ett långsamt lopp för russen hade gjort att i alla fall jag hade anmält ut mitt russ, vem vill starta en ost russ i ett 2.28 lopp som första lopp?
Loppen för shettisarna var då dess värre tycker jag får man inte ha en långsam shettis längre? 3.15 som långsammast. Sen var det stora hopp mellan propp tiderna vilket gör att många hästar få för mkt tillägg och väljer då att inte starta
Jag tror att solvalla gjort en miss på att inte tänka på att det är början på sesongen och att många ostartade hästar kommer dvs man önskar långsammare lopp. 2.28 och 3.15 vem vill ha med sin ost häst i ett sådant lopp??

Stockholmsklubben står bara för 16(!) hästar själva, vad har hänt var är alla hästar? Medlemsantalet är ju störst i landet. Noterbart är att nästan lika många kommer från Ro-Rä, 15+kval=18

Heja Jesper och Ruffe!
Jag har haft jättebra träningsmöjligheter, förutom att min häst har haft två lösskor *blä*
här där jag bor iaf har det antingen varit så hårt som att köra på asfalt, eller så mjuk lera att de nästan sjunker igenom.. har underlaget varit bra i några dagar fryser det på eller smälter till blank o stenhård is. Och jag kör inte om det e ett hårt underlag, men jag är avundsjuk på er som har haft bra möjligheter o inte minst er uppe i norrland där det har funnits snö att pulsa i!

#20 som om du tror du vet hur det har varit för alla då.. tss
du kan ju försöka få reda på lite innan du säger nått sånnt..
heja Jesper och Ruffe!!

De lär ju knappast ha varit svåare att träna en häst denna vinter bara för att det inte har varit någon snö.

Har aldrig varit med om en sådan här mild vinter, så för merpartern har nog träningsförhållande varit bättre än vanligt. Märks också på hästarna i stallet, vi inte alls haft så mycket halsproblem som vanligt då dörrarna till stallen har varit öppna under hela vintern.
Det var ju ändå hyfsat med hästar i dem loppen som blev av i alla fall. Men det är tidigt. Våra ponnyer har i alla fall inte gått några snabbare jobb ännu.

Jag har inte haft några problem att träna! Det enda problemet är väl att det kanske varit fruset någon gång, men inte någon längre tid.

Bara för att det har gått mer eller mindre lätt att träna den här vintern (eller någon annan för den delen) så är det ingen nyhet att det är ont om hästar i början av säsongen!
Så har det nog vart i alla tider!
För övrigt så håller jag med #34 om att jag saknar proppar för långsamma/ostartade hästar!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Hoppas det blir fler anmälningar på Eskilstuna.
Siffror att fundera på
Solvalla 21 april 2007 = Antal lopp 12 varav russlopp 7 samt shettis 5 lopp. Totalt antal starter 106 stycken
Solvalla 12 april 2008 = Antal lopp 6 varav russlopp 5 samt 1 shettislopp. Totalt antal starter 54 stycken.
Förvisso ligger premiären en vecka tidigare i år än ifjol. Troligtvis kan nog dom flesta hålla med om att träningsmöjligheterna har varit bättre denna vinter än förra vintern.
Den som inte håller med om att intresset för ponnytrav i Sverige sjunker är både naiv och blåögd. Till och med intresset hos förbundet sjunker. Att inte kunna erbjuda medlemmarna på resultat från årets tävlingar på hemsidan är både oerhört beklagligt och framförallt pinsamt för SPTF.
Vad får egentligen svenskt ponnytrav för medel från STC idag?
Går all satsning till alla olika borsta/kratsa hovar kurser runt om bland ungdomstravskolorna i landet?
Inga STC-lopp under året. Inget Sverigelopp heller.
Gör något nu, innan det är alldeles för sent.

Lopp 2 blev skitbra! :D
# 36, # 40 Tusen Tack
Jesper Björling

Vi hade anmält en ponny men loppet blev inte av! våran kusk på 12 år blev jättebesviken när hon inte fick starta, tyvärr är loppen kommande tävlingsdagar inte någon höjdare för våran ponny så när årsdebuten blir vet vi inte i nuläget.
Nu kommer ekipaget att satsa på "vanliga" körtävlingar, de tävlingarna blir i alla fall av 

#45 Ja det får vi verkligen hoppas! =)

Kan det kanske vara så att ponnytravet är på väg neråt pga så många ändringar till det sämre de senaste åren?? Kanske ponnytravet ändå var bättre förr…?

Klart de var bättre förr, ingen tvekan..
Jag vill minnas östersunds dubbeltrav någon gång runt 2000, de kom hästar från Småland för att tävla. Perfekta lopp och saftiga prispengar lockade folk från hela Sverige..

Heja Grann!
UPP!
Inte långt kvar nu! :D

Lycka till allihop! =)
Vilka kommer att fota?

#56 Ja kanske kommer upp.

#57 KUL OM DU KOMMER UPP!!!
Dom som fotar får jätte gärna ta kort Blå 9
#57 JA, GÖR DE :D

#61 Du får gärna ta kort på Plexus (A) :D Lopp 1 hinner du ju inte antar jag ;) Men ni kanske är kvar till lopp 6? ^^)

Lycka till allesammans:)

Lycka till alla som ska starta idag :-)
Tyvärr ingen start för mig idag, men jag önskar er andra ett stort lycka till!