Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketterutrustningartiklar
Läst 17505 ggr
AnnaLundin
0

Utrustning del 1 - Uppkäk

Käkens uppgift är att hjälpa hästen att balansera sig när den travar fort. En del hästar tar i så mycket i starten att de behöver stödet för att inte tappa balansen och galoppera.

Tar de ett felsteg under loppet kan käken hjälpa dem att balansera sig igen. Eller om orken tryter och hästen vill sänka huvudet för mycket, då kan det vara bra för dem att ha något att luta sig emot.

Alla hästar behöver inte uppkäk och det är inte obligatoriskt att ha det i loppen.

Hur kort ska käken vara?

Personligen börjar jag alltid med "för lång" käk så att den bara hänger där och sedan kortar den ett hål åt gången tills den precis ger lagom stöd för hästen.

Vissa ponnyer/hästar kan behöva kort käk men av de jag träffat och jobbat med så är det bara EN och det var min systers ponny. Annars springer de flesta hästar bäst i sin naturliga hållning.

Olika typer av käk:

Kindstropp:

Den vanligaste typen av käk är kindstroppen, en vanlig rem under hakan. Stödet kommer under hakan när hästen lägger sig ned i käken.

Kindstropp Kindstropp

Käkbett:

Käkbettet finns i lite olika utföranden, det vanligaste är en rak pinne men den finns också ledad, gummiklädd och med en stor gummilapp på, den varianten är till för hästar som biter sig i tungan. När det gäller bett så ska man se till att man har rätt storlek även på käkbettet så att det inte klämmer eller sticker ut för mycket. Man ska också vara noga med att passa in längden på framstycket så att bettet ligger så bra som möjligt i munnen och inte slår mot tänderna om hästen gapar eller slänger med huvudet. Käkbettet brukar på travspråk helt enkelt kallas för "pinne".

Käkbett Käkbett

Raymondkäk:

Raymondkäket är ett tungt käk, och det används tillsammans med en kindstropp under hakan. Tyngden gör att hästen bär huvudet lite annorlunda och får en lite annorlunda vinkel på nacken.

Raymondkäk Raymondkäk

Vilket käk man ska välja, och hur långt, är helt individuellt och det är bara att prova sig fram om man inte har turen att hitta rätt på en gång. Personligen har jag mest använt kindstropp i de fall jag inte behöver något annat.

Tack: Ett stort tack till Wia som ställde upp som fotomodell trots att hon tyckte att flugor, bromsar och att konstiga järnställningar på näsan var pest och pina.

Alla artiklar om utrustning: 

Fler utrustningsartiklar kommer! Publiceras med jämna mellanrum

Av: Eva_A

Datum för publicering

• 2006-07-23
  • Redigerat 2022-08-23 09:39 av Niklas
  • Redigerat 2022-10-01 18:24 av Nephi
[___THEFINAL]
0

bra artikel, det fick mig att vilja
prova käkbett till min ponny ^.^

AnnaLundin
0

Jag vill börja med att hälsa artikelförfattaren Eva välkommen hit! Läs gärna info om henne i hennes personliga sida, länk finns överst t.h i artikeln ovan! Hon kommer skriva några till artiklar om utrustning!

Sen vill jag komma med ett litet tips!
När jag själv började med ponnytrav fick lag lära mig att det blir mindre "klumpigt" runt munnen på dem om man fäster en liten ring mellan kindstroppen och "huvuddelen". Svårt att förklara, kika på bifogat foto hur jag menar!

Ring vid kindstroppen

Ring vid kindstroppen

[___THEFINAL]
1

ok ^.^ tack för tipset!
men jag ser ingen bild? ;O

AnnaLundin
0

AH! Nu har jag fixat dit fotot ordentligt! Jag hade bifogat en bild som i forumet, men det funkar inte i en artikel - som detta är! Men nu är bilden på plats!

[___THEFINAL]
0

okej :D
tack så hemskt mycket för tipset! :D

Pingan
0

Bra artikel! :)

juliapettersson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett litet tips på en specialare.

Min ena ponny är väldigt känslig i munnen och lägger sig inte i en vanlig kindstropp som sitter urnt hakan framför bettet. Fäster den istället bakom bettet, runt nosryggen. Den käken travar han mkt bra med.

Bifogar bild.

ryttarn
0

Bra artikel, men jag skulle vilja kompletera lite.

De alra flesta ponnyer går bäst på kindstropp eller rajmond, käkpinne kan jag inte rekomendera mer än i undantagsfall. Anledningen är att käkpinnen blir väldigt "skarp" i munnen och ponnyn lägger sig inte ordentligt och tappar då aktion med bakbenen. Dessutom "mattar" en käkpinne känsligheten i munnen och du får efter ett tag en ponny som blir väldigt "stark", dvs svår att reglera.

Rajmondkäket har två viktiga egenskaper, dels stabiliserar det hästens huvud och dels får du en bättre överföring av tyngdpunkten. Har du en häst som går och slänger med huvudet så hjälper rajmondkäket till att stabilisera i sidled tack vare att rajmondkäkets fästpunkter sitter högt och brett. Det andra är om du har en framtung häst så hjälper Rajmond till att flytta kraften från bogen till baken. Detta sker mjukt då rajmondkäket dels lyfter med hjälp av kindstroppen och dels trycker lätt över nosryggen.

Att "ställa in" chek längden är en aldrig avslutad historia, varefter hästen sjunker i tider och därmed förändrar steget och balansen behöver du ändra chekets längd. En tumregel kan vara att cheket aldrig skall "fladra" på en ponny men inte vara så hårt att ponnyn kämpar emot. Sedan finns det aldrig en regel utan undantag.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

DubbelE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ni har missat en väldigt bra check som funkar bra för hästar med väldigt känslig mun o inte gillar bett.

ett Lepstar

sitter ungefär som en kindstroop med bettringar, ju mer hästen lutar sig i checken, destå mer fixerat blir bettet.

juliapettersson
0

#9, var får man tag på den checken?

DubbelE
0

på Färjestad hade dom det.. tror dom har det på Eskils med..men e inte säker.

linnrisedal
0

#9 va e de för skillnad på ett sådant och en vanlig uppkäk?

DubbelE
1

alltså.. det är inte utseende mässigt stor skilnad men annars att köra hästen är Stor skillnad, mitt ena russ, Ventil, har jag haft jätte mycket problem med både check som funkar o ett bett han trivs med. men min hästtandläkare tippsade mig om att han skulle nog passa med ett Lepstar, ju mer hästen stödjer i checken, ju mer ligger bettet stilla i munnen och fall inte bettet rör o stör i munnen så koncentrerar den sig ju mer på att springa en att fibbla med bettet..

juliapettersson
0

På vilket sätt är det konstruerat att vara bättre för munnen? För jag tycker att det ser ut som en vanlig kindstropp :S Hehe försök förklara :P Eller om du har fler bilder?

DubbelE
0

mjoooo.. de e svårt att förklara ><

Det är först som ett band under hakan, går inte upp till ganasch rem eller nåe sånt, sitter under hakan, som går upp på båda sidor genom en hölsa på "bettskivorna", bettskivorna i sin tur sitter på bettet och genom hylsorna o bandet sitter dom fast. o ju mer hästen lutar sig i checken så blir det mer stöd under hakan och då dras bettskivorna ihop sig och "hållerfast" bettet så det inte rör på sig.

nu blev det småbra formulerat… får gå ut o ta kort på det imorrn.

abdulla_
0

bra artikel!

entill
0

Har någon funderat på hur checken fungerar? Den är ju förbunden med ryggstycket. När hästen tar stöd i checken drar det alltså i svanskappan. Hästen förlorar förmågan att välva ryggen, vilket leder till ett sämre steg bak. Av denna anledning ser man allt oftare proffskuskar köra sina hästar med lång check eller helt utan. Det kräver dock större skicklighet hos kusken.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Mixie
0

Hästen jag kör har länge gått bra utan käk alls, har bara haft den för stabiliteten… men nu när hon börjar träna fortare märker jag hur mycket lättare det blir för henne när man kortar den lite.. hon hade svårt i början att ta stöd i käken så jag har kört motionsrundor med lång käk för att hon ska vänja sig och nu accepterar hon den helt och tar hjälp av den.

#17 menar du varmblod eller russ/shettis?

//Mickan

Hannna
0

#17 Även en häst med lång käk lägger sig ner i käken när den blir trött? Varmbloden är ju sådana naturtravare(se bara vilken skillnad det gör när vissa hästar tävlar barfota runt om) att de flesta behöver inte ha så kort käk.

entill
0

Det är just det jag menar, när de blir trötta behöver de hjälp av checken, men att hänga upp dem i en kort check innebär att baksteget försämras. Jag tror inte att ponnyerna behöver ha så kort check heller, men man är van vid att de har ett kort baksteg och tror att det skall vara så. Har tyvärr sett många ponnytravare där man "kört bort" ett bra travsteg. Vill i sammamhanget nämna att det inte är det ända sättet att "köra bort" rörelserna. Ett annat sätt är att träna för hårt i branta backar med tungt lass. Det kan ta åratals vila innan steget är tillbaka (men det går). Vet av bitter erfarenhet.

Är det någon häst som är naturtravare så är det väl russen, som ursprungligen är en skogshäst. I skogen är det lättare att ta sig fram travande än galloperande. Ursprungligen användes russet som landsvägshäst, och som sådan var de närmast oöverträffade. Det berättas bl.a. om Olle 2; anfader till de flesta nu levande russ, att han travade ifrån dåtidens kallblodiga och varmblodiga travare. Låt vara att detta var för hundra år sedan,men han lär ha travat på en km.tid strax över 2 min.

Min avsikt är inte att kritisera eller mästra någon. Bara att ni ungdomar skall fundera och ifrågasätta lite mer. Lyssna gärna på oss åldringar, men tro inte på ossSkrattande, utan bilda er en egen uppfattning.

www.vikingponnycenter.se

Mixie
0

#20 men det är väl jättebra att alla berättar om deras upplevelser och kunskaper. Man kan ju inte annat än att lära sig mer ;)

//Mickan

Hannna
0

#20 Du kan ju inte påstå att våra russ är mer framavlade för att trava snabbt än varmbloden? Det finns inte många russ som tävlar bäst barfota runt om som en del varmblod gör, som dessutom blir 10-talet meter bättre. Varmbloden travar dessutom mycket bättre än russen, det kan bli en hel del skutt emellanåt på russen.

entill
0

Nejdå, jag påstår inte att russen är framavlade för trav, så som varmbloden och även kallblodstravarna är. Tvärtom, de är travare av naturen. Att de ofta skuttar beror nog mer på att de vill mer än de kan. När de blir överforserade kommer den orena traven fram. Om man från början lägger ner lite mer jobb på att vänja russet vid att trava med takt och balans istället för att bara springa fort, går det lättare att få dem att trava rent även i högt tempo senare. Detta förmodar jag att det inte är nödvändigt på varmbloden. Russen utvecklas också ofta senare än  varmbloden, men är ofta verksamma längre.

www.vikingponnycenter.se

Hannna
0

#23 Russen är verksamma längre till stor del därför att de springer 30sek-60sek långsammare per km än varmbloden, och man satsar att börja tävla tidigast som 3-åring. Det sliter oerhört mycket mer när man kommer ner i farter som varmbloden springer.

Jennie-Estman
0

På hästar som ligger mycket i checken har vi ganska spänt ryggstycke för annars åker selen fram och stör. Och dom får ju bättre stöd också.

No_Tribute
0

#23      ,#24 har helt rätt, det sliter inte alls lika hårt eftersom att russen springer 30-60 sek "långsammare"..  När ett varmblod springer "full fart" så tar "hovarna" emot en vikt på ca 3-5 ton… Då går ofta "x-plattan, och vingarna" sönder. Det händer väldigt sällan inom russen…

Mimmis
0

Det finns ju automatkäk också vilket gör att hästen kan få ha längre käk i tex. starten för att sedan få kortare i loppet för bättre stöd, (individuellt för hästen).

Jagz
0

# 26 x-plattan och vingarna?

Hannna
0

Har en riktigt bra häst som fick allvarlig skada just i x-plattan. Väldigt svårt att komma tillbaka efter en sådan skada.

Jagz
0

# 29 Jag är ganska dålig på det här, vart sitter x-plattan och vingarna?

EmiliaLeo
0

#17 , håller med om det du säger. en häst som skrittar utan check har ca 70% av vikten på framdelen, för att en häst ska kunna välva ryggen och jobba under med bakbenen så måste den flytta bak vikten, detta kan göras med en check, men! vikten flyttas bak och den får ett längre baksteg, men den sänker ryggen och jobbar inte rätt med ryggmusklerna (nu menar jag kort uppcheckning alltså). om en häst kan flytta bak vikten själv och hitta sin egen balans så jobbar den bättre med ryggen.
om vikten inte flyttas bak och den springer med huvuet ner så sliter det i sin tur på frambenen.

checken gör även våra hästar stela i bogarna och nacke, hästar som bara körs och aldrig rids och körs mycket med check brukar ofta bli väldigt låsta i bogarna och tappar då rörligheten för att få en 'flytande' trav. min vbl travare var så låst i bogarna att han dom trodde han var halt.. (inte när vi ägde honom)

jag har vanlig kindstropp och har den i längden att han får stöd när han tappar sin egen bärighet. och jag tränar endast med check när jag kör snabbjobb,.

det är vad JAG har lärt mig, och jag säger absolut inte att jag har rätt!

jenniferaronsson
0

min shettis har huvudet ganska långt ner när hon tar i.

Jag ska testa sätta på käken i östersund och se hur hon går när hon måste ha huvudet uppe..

Cnox
0

Jag får ha Jättekort käk på min ponny för han blir slarvig bak och vill gärna lägga tyngden på frambenen. men har jag jättekort käk så går han perfekt! men man tycker nästan lite synd om han att ha så kort käk…men jag har sett flera stycken russ som också får gå med riktigt kort käk!

Cnox
0

#20. Mitt varmblod travar SÅ mycket bättre bak med kort käk och jag vet många andra varmblod som gör det också.

Belindaa
0

jag hade lånade en shettis -06. Jag tog licensen med henne, men ägaren vill &så att hon skulle tävla den säsongen, så dom som ägde stallet jag hade henne i körde henne i lopp. Efter några lopp så skulle hon inte ha käk, hon gick tydligen bäst så. (:

joooossan
0

Puttputt :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se