Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 3131 ggr
CarinaO
0

Kval

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni kval är? Tycker ni att man kan använda det som ett träningspass och lära hästen och springa på banan m.m det tycker inte jag personligen…vill jag kvala en häst om det då är en ponny eller stor häst så vill man givetsvis att den ska klara den tiden,och att den kan uppföra sig på banan,annars har den inget på banan att göra.För det är då den är mogen för vanliga lopp när den har klarat tiden och blivit godkänd eller har jag fel?? Finns faktiskt provlopp och dylikt. att ta till hjälp annars.

Vart en diskution här i en annan tråd men tar upp den här igen eftersom den tråden igentligen inte handla om det..

Mixie
0

Ja man kan ju tycka som du, men om jag ville att min häst skulle få träna gå i lopp skulle kvalloppen vara enda alternativet för på solvalla har vi inga provlopp.

//Mickan

Kristina-
0

Jag skulle aldrig komma på tanken att anmäla min häst till kval för att få tillfälle att träna. När hästen är mogen för kval, man vet att den kan sköta sig och att den klarar kvaltiden , då anmäler man!

SLennartsson
0

Bpde ja och nej. Det är ju egentligen ett träningslopp där man har en tid hästen ska klara för att nli godkänd. Men vet man med sig att hästen inte kommer att klara det, bör man ju int ställa upp. Det kan ju faktiskt vara så att om man ställer upp med en nybörjarhäst, så kan det vara så att de stör de andra hästarna, om den skulle hitta på nå dumt eller bara springar och sicksackar framför. Träning bör man se det om man har en erfarenhäst, som hållser sig undan de lite.
Tycker det är fel att åka till ett kval och träna! Ska man träna så åker man ju dit en dag banan är öppen för träning, inte när man vet att andra ska kvala sina hästar!

rebeccajansson
0

I början av min travkarriär så såg vi det som en träning men fattade rätt snart att man inte kan ta varje kval som ett givet träningspass. Vänja hästen på banan och mot andra hästar kan man göra innan. Jag anser att det är livsfarligt att ha med en lättskrämd elr ovan häst i ett kvallopp. Det hände tyvärr mig en gång. Min häst var väldigt nervös men hon kunde ju volta och lyssna hyfsat bra. Jag ansåg ialf att hon var mogen för kval och vips så hoppade en annan oregelig ponny in i mig sylky så den brast. Min häst fick man tag på med en gång. Fick reda på att den andre hästen inte vant sig vid andra hästar och själva voltningen på banan innan. Hoppas att inte fler människor tar sånt för givet. Att ta med en ovan häst i kvallopp man riskerar ju mycket.

CarinaO
0

#3 Självklart kan ju en unghäst eller en som aldrig startat bli mer orolig vid kval när det blir mer hästar runt omkring fast man varit många gånger och trånat den på banan före..men det jag frågar är om ni tycker man kan ha kval som träningspass för ponnyn/hästen?

amandahandersson
0

Jag anmäler bara till kval när jag vet att hästen kan klara det. Men om det är en orutinerad häst kan ju sen vad som helst hända, och man får väl gå in för kvalet med inställning att det är träning och det inte är hela världen om det går fel.

Sen kan man ju tänka på att hästar som är väldigt mycket orutinerade som #4 skriver kan förstöra för andra. Därför borde man nog ha kört nån gång på banan innan, så man vet att ponnyn klarar av att volta och springa.

HansP
0

Kvallopp är inte ett träningspass. Till kval krävs domare, igångsättning av tidtagningsutrustning mm.

Träningslopp kan man anordna, även om inte klubben i sig anordnar det, så kan man gå ihop flera i samma klubb. Någon med gammal erfaren häst, någon yngre och unghästar. Lär dom tillsammans springa på banan innan kval.

Går man ut i kvallopp ska man ha en häst som klarar av att uppföra sig på banan och tiden. Men sen kan allt naturligtvis hända ändå, så man inte klarar ett kval. Problemet inom ponnytravet är att allt för få kvalar samtidigt. Hästarn får ingen draghjälp. Unghästarna springer ensam och vet inte vad dom ska göra. Oftast finns det ett par eller fler nya hästar i varje klubb varje år. Varför inte gå ihop inom klubben och se till att anmäla ut hästarna till kval samtidigt? Det skulle hästarna må bra av.

/ Hasse

Jennie_A
0

Jag förstår inte varför man kvalar själv, är man ensam i ett kval så får man ta hjälp av en "hjälphäst" och det skulle jag absolut ta vara på.

Däremot så är det svårt om det är fler hästar anmälda, för sällan håller de samma tempo och då är det svårt med sällskap.

Kval är definitivt inget träningslopp. Och vad är det som säger att klubben måste ordna träningslopp. Om man har tider att träna så kan man samlas några och köra i lag (och hoppas att hästarna är någolunda jämna i tider, så att man får ut något av det :o)

Backman
0

Håller med #6 i den punkten att med unghästar vet man aldirg. Därför går jag in med rätt inställning att det inte är hela världen om hästen inte klarar kvalet :) Men självklart ska man ju veta att hästen inte är helt galen utan kan sköta sig ihop med andra hästar. Annars blir det ju en fara för alla i loppet!

http://vickelbyponny.blogg.se

MagganS-B
0

Ett kvallopp är jämställt med tävling, en häst som inte är i tävlingsmässigt skick, alltså inte kan uppföra sig, eller klara kvaltiden har inte där att göra!

palomia
0

Har faktiskt sett ett flertal som blivit godkända som kanske inte borde varit det just p.g.a oregerlighet. Eller är det ok att t.ex slå på en tvärnit och slå som en tok i flera omgångar och sen springa vidare och ändå klara kvaltiden? I ett kval är det ju oftast begränsat med hästar och stör ju sällan någon men hade det varit ett ordinarie lopp med kanske häst i ryggen är det ju direkt livsfarligt. Kval är inte att se som provlopp men sen kan allt hända ändå.

Belindaa
0

Beror helt på vad det är för häst. eller ja, ponny. Om man vet att den sköter sej, men inte är hundra på tiden, så ja. Dessutom om det är en unghäst kan dom springa välldigt olika, beroende på om dom växer osv.

Backman
0

#11 rätta mig om jag har fel, men måste inte hästen också sköta sig för att klara kvalet? Det är väl inte bara att klara tiden som räknas? Glad

http://vickelbyponny.blogg.se

Belindaa
0

#13 tänkte jag med på ;)

CarolaG
0

#13 Precis som #11 säger så finns det tyvärr de som inte alls sköter sig men som ändå släpps igenom.

Tusen
0

Kvalet infördes inom ponnytravet just för att ponnyn skulle visa att den skötte sig. Då hade man inte ens en kvaltid. Om man nu startar en ponny som inte klarar kvaltiden men som sköter sig exemplariskt tycker jag att det är okej för det är inte alltid som man kan träna med andra på banan. Då behöver ponnyn erfaenhet och inte alltför sällan klarar den kvaltiden ändå. Men skulle den missa tiden och sköta sig så är det väl okej.

Mycket värre tycker jag att det är med dom som springer långt under kvaltiden men som inte är pålitliga. De kanske lämnar hela fältet och springer för sig själv och kan därmed inte orsaka oreda. Därför tycker jag det är tveksamt då vissa döms till omkval pga oregelighet. Det är sällan dessa får ha många hästar runt sig så denna oregelighet testas ordentligt. Detta tror jag dock än så länge kan vara svårt att komma tillrätta med.

CarinJ
0

Hur vanligt/ovanligt är det att klubbar ordnar provlopp? Borde vara en självklarhet. Det är ju sant som många menar att vid ett kvallopp så kan det vara bara ett fåtal ponnyer och då får man inget kvitto på att ponnyn klarar större startfält. Visst kan det vara svårt att komma till provlopp om man har långt till banan, men klubbarna bör i alla fall ge en chansen och NEJ - kvallopp är inte träningslopp! Det får ju ändå vara ngn respekt - både för det djur som har rätten att vara förberedd för uppgiften och för de människor som satsar sin ideella tid. Visst ska man kunna ha ponnytrav på en lekfull nivå, men vissa gränser finns, hoppas jag.

Startlista till Umåker i morgon - små och stora i skön förening: http://www.travinorr.se/umaker/provloppsinfo.php

ostsiv
0

Jag tillhör ÖPTK och här ordnas inga provlopp.Vår träningstid är på lördagar mellan 13-15.Jag följer med min pappa in på lördagmorgnar och kör mitt russ tillsammans med kallblodsunghästar.Vi kan inte åka fram och tillbaka flera ggr pga olika träningstider.

_Jag_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halmstad annordnar vissa provlopp vid särkilda tillfällen (typ lov och sånt) men det hör inte direkt till det normala. Om man vill kan man gå med i deras kurs och köra sin egen ponny men det kostar 80kr/gång.

Men jag brukar försöka dra ihop lite folk när jag ska in till banan så jag har någon att köra med =D idag ska jag  in med två och ytterliggare två av mina kompisar kommer med två hästar var så vi kommer köra två omgångar med två eller tre hästar i varje.

Sara-Juventus2
0

jag säger som #0, tycker det är oläpligt att ta ut en häst som inte kan uppföra sig i ett kvallopp. De andra som kvalar är ju rätt inställda på att hästarna kan sköta sig. Jag menar man kan alltid köra propplopp eller träningslopp eller annat liknanade, som är för träninsskull. Ett kval är för att bevisa att hästen kan sköta sig inför loppen.

men det är bara vad jag tycker.

Mixie
0

Jag skulle aldrig ta ut en häst jag inte litar på eller vet ska uppföra sig i provlopp heller!

//Mickan

Rovalds-Zurfa
0

jag tycker att man inte ska ta ut en i kval förns den kan uppföra sig..

Christina-Lundberg
0

För min del tycker jag att man inte ska utnyttja kvalet som sk. provlopp och chansa på att hästen "går kvaltiden". Det anordnas provlopp åtminstone i vår klubb, med musik, startsignal och att man pratar. Jag tycker man skall utnyttja detta gyllene tillfälle att köra sin häst - så att den får in det i huvudet… och blir mer rutinerad.
En orutinerad häst som är helt "blå" - kan ju ställa till med mycket elände.. bara för att den är orutinerad och detta kan medföra oanande konsekvenser, både för hästar och kuskar.
Min mening är att kör provlopp i det längsta.. till hästen är mogen och ligger runt den kvaltid som behövs.
Man kan inte hålla på att kvala en häst som springer kors och tvärs i vagnen och som har 2 olika gångareter på 4 olika ben…

Fidelia
0

Kvallopp ska inte ses som ett rent träningstillfälle men inte heller som tävling. Vissa ponnyer blir ju hänvisade till kval just pga oregerlighet i lopp. Därför tar jag inte kvalet på jätteallvar. Blir min ponny störd av annan är det inte hela världen.

Självklart skulle jag inte anmäla en ponny jag inte tror klarar tiden. Men jag skulle heller aldrig släpa med en ponny som är oregerlig (vilket för mig är samma som inte tillräckligt bra inkörd) till en travbana. Bråka får mina göra färdigt hemma. När de kan sköta sig i vagnen får de följa med till banan.

Sedan har jag ju en ponny som sköter sig klockrent i alla lägen både hemma och på banan. Men i kvalloppet gjorde han inte annat än galopperade. Fråga inte varför. Han galopperar aldrig annars.

MagganS-B
0

Jag trodde i min enfald att i utbildningen för att överhuudtaget få licens så måste man köra provlopp precis som på stortravet….i samband med det är det ju lämpligt att lägga provlopp för andra ponnyer som vill trana starter och lopp. Så görs och har alltid gjorts här på Gotland i alla fall! Tydligen finns det fortfarande klubbar som saknar vissa bitar av utbildning för kuskar och ponnyer……

_Jag_
0

Jag har precis lånat en häst som behöver lite tävlingsmässig rutin och vad är bättre än ett provlopp då? Men här finns nästan inga provlopp så kvalet kommer att bli en chansning antagligen.