Doping
Var noga med vad du använder till din ponny. Aktuella karenstider mm finns här: www.travsport.se/svetfraga?kommando=karensTider
Veritas odium paretFörvånad
Toppen! Det är något man alltid behöver komma ihåg, för även om vi har få dopningsfall här i landet så förekommer det dock. Och oftast är det då oavsiktlig dopning, där ponnyn fått i sig något av misstag, eler man inte ens tänkt på att det kan innehålla dopingklassad substans…

Har vi ens dopingprov på ponnyer?
inte har ja behövt lämna nått i alla fall….

våra pönnyer åker ofta in på dopingprov….

Varje år i mars tror jag att det är, delas det ut ett antal dopingprov till varje klubb. Detta följs sen upp nästkommande år för att se hur många respektive klubb har tagit. Vi brukar försöka ta på alla insprängda lopp då det oftast är något högre prispengar.

jag har inte fått gått in till nått dopingprov med min ponny.. även fast jag vunnit..
Min förra ponny Blimunda blev inkallad till dopingprov efter sitt andra lopp i livet (3 år), när hon på Tomelillas lilla trånga bana hade lyckats funda hela fältet efter första kurvan, från 40 meters tillägg… Gissningsvis var det hennes prestation som var orsaken till dopingprovet, för när hon inte ville kissa inom de givna två timmarna så hade de ingen utrustning till att ta blodprov i stället = det blev inget prov taget.
Och nej, hon var inte dopad, bara väldigt kapabel…
Men det bevisar att dopingprov tas ibland, både planerat och mindre planerat…
Jodå, vi har fått gå till dopingkontrollen flera gånger. Med olika hästar. 
Man brukar få lämna dopinprov när man kör insprängda lopp.
Jag har kört ganska många lopp i karriären (gissar 175 st) och bara behövt lämna dopingprov en enda gång!
Tycker att kontrollerna borde vara fler, men jag utgår ifrån att alla gör sitt bästa för att utrota doping inom ponnytravet.
jag tycker att även om det är för få kontroller så är det bra att vi informerar om att det faktiskt sker! Det gör ju att folk åtminstone tänker efter en gång extra innan de petar i hästen något….
Sen är det jättelätt att det blir oavsiktligt.. T.ex jag själv går på en massa mediciner. Skulle jag kissa i en box (av nån anledning) och nån häst smakar på halmen/spånet där jag satt så kan det vara klippt…
Ett problem med dopningsproverna inom ponnytravet är bristen på plomberade boxar. För att ett dopningsprov ska vara giltigt så har jag förstått det så att boxen ska vara rengjord och plomberad (spärrad) av travsällskapet. Kostnaden för detta är hög om de uppgifter jag fått stämmer. Vid insprängda lopp finns det alltid plomberade boxar att tillgå.
#11 Det var definitivt inga plomberade boxar vi fick tilldelade vid dopingkontrollerna.
Jag tycker det här låter väldigt illa. Jag menar, tänk om någon av våra hästar skulle visat spår av något. Vad skulle jag gjort då?
Boxarna måste inte vara plomberade för att man ska kunna ta ett doping prov. Däremot så har flera stora hästar åkt på doping just av att ponnysar har stått i boxarna. Därför har de gjort om boxhanteringen på stortravet.
Det är inte alltid man får en plomberad box på insprängda lopp heller. Ibland får man ingen box alls.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
#12 Jag vet inte om vi missuppfattade varandra där. Jag menade boxarna inne i själva dopingkontrollen.
Jag menade gästboxarna på banan. om man tävlar med stor häst är alltid boxarna rengjorda och plomberade när man kommer till banan, men inte vid ponnytravtävlingar. Anledningen är tydligen kostnaden. Dopingprov kan tas ändå men då ingen kan garantera att gästboxen varit ren när vi kom så skulle det vara intressant att få veta om aktuell hästägare kan fällas för ett positivt prov. Är man exempelvis tvingad att skriva under papperen på provtagningen om inte man har fått en plomberad gästbox?
Har nu ringt och kollat lite med en dopningsprovtagare.
Det är tränarens skyldighet att se efter så att boxen är rengjord och plomberad. Om inte travsällskapet kan hålla med plomberade boxar så är det väldigt svårt ( så gott som omöjligt) att bli fälld i domstol för ett positivt prov. Hon jobbar alltså med provtagning inom stora travet och visste tyvärr inte om samma sak gällde ponnytravet, men hon antog att det var så.
Hur det då fungerar med provtagning av hästar i deras hemmamiljö vore intressant att veta. Det är ju inte tillåtet att träna hästar under tävlingsmässiga former med vissa preparat i kroppen. Om man blir tvungen att behandla en häst, måste man då ställa den i karantän??
det är bra att dom sopar ur boxarna
# 16 "Hur det då fungerar med provtagning av hästar i deras hemmamiljö vore intressant att veta. Det är ju inte tillåtet att träna hästar under tävlingsmässiga former med vissa preparat i kroppen. Om man blir tvungen att behandla en häst, måste man då ställa den i karantän??"
Hur menar du då? Du får ju naturligtvis hålla igång hästen, om skadan/sjukdomen inte förvärras av det. Däremot är det kanske olämpligt att köra snabbjobb när hästen är medicinerad. Sen måste du ju vara noga med att se till att inga andra hästar kan få i sig av medicinen, så att de också blir dopade.
Vad menar du med ställa i karantän?