Årets Monte ryttare

nina kontio har ju räätt bra resultat ;)
Maija Lähdekorpi!!!

Kevin Oscarsson! Red svenskt rekord på Domino 2 gånger, vann monte SM kat A och kom 2a i Kat B!
Nina Kontio, Kevin och Maija är grymma alla tre!

Bella så klart<333

Bella<3, Nina el Kevin tkr jag

maija ;D

#7 men hur lång är han? gick förbi honom någon gång och kände att jag typ nådde till hans navel!
Nu brukar det vara en ryttare för kat A och en för kat B. I alla år tidigare har man gått efter antalet segrar på både ryttare och kuskar. Dvs den segerrikaste har blivit årets kusk resp årets ryttare för varje kategori. Så det är väl bara att räkna placeringar.
Tyvärr gick man ifrån detta förra året då Marcus Svedberg var suverän med sina 5 segrar och 2 andraplatser. Istället valdes Mikaela Melander till årets montéryttare fast hon enbart vann 1 gång under året -Monté-SM. ( OBS! Inget ont om Mikaela.) I kat A blev den lika suveräna Kevin Oscarson årets ryttare. Han hade flest segrar av alla men vann INTE Monté-SM. Det gjorde Nina Kontio. (Inget ont om Nina eller Kevin heller)
Vari ligger rättvisan i detta? Inte särskilt genomtänkt av SPTF tycker jag. Bland kuskarna, vann den segerrikaste i resp. kat.

tack alla :) men tyvärr har jag inte haft så där jätte många chanser. men med de jag har ridit så har jag vart nöjd med :)

#10 jag ska inte säga säkert , men mikaela vann väl fler än bara ett monté lopp förra året ? eller missminner jag mej ?

#9 jo markus e ganska lång men han e otr smal! han kryper ihop ganska bra på hästen!… men om du bara var till naveln på han måste du va ätte kort för så lång e han inte;) haha:P Inget ont men tror mikaela melander e längre el ser så ut när hon rider iaf:P

Kat B: Nina kontio lär ha bäst resultat! Sandra Svensson tycker jag personligen är väldigt duktig.
Kat A: Kevin Oscarsson

mackaan såklart, om inte jag hade ridit förstås men vill låta han va bra på nåt också

Kevin Oscarsson

Haha Svante:P
#12 Jo du har fel. Mikaela vann ett enda lopp i monté förra året. Kom 5:a med Tyson i ett SM-test, 3:a med Ikaruss och hade sedan två diskningar med Mollberg och Ikaruss. Så visst vann hon bara ett lopp.
Titta i SPTF´s listor så kan du se det.
- Kevin Oscarsson!så klart

den som är duktigast på att rida är sandra svensson tkr jag. även om de finns de med bättre reslutat så betyder de inte att dem är bäst.

#18 okej okej .. jag sa ju att jag inte var säker !

Orsimo, Oscarsson , Lähderkorpi har ju varit riktigt på topp iår.

#10, Vad är frågan? Årets monté ryttare, vilket borde den man tycker är bäst av monté ryttarna i landet, därför kan det bli så att en ryttare som rider väldigt bra men inte vinner likja mycket kan vinna över en som vinner mycket men man kanske tycker har det lättare att få placeringarna, vad vet jag. Det är bara en teori, och jag vet inte hur någon av dom, så detta är inte en personlig åsikt. :D

sandra svensson 

Helt klart min granne
Mina damer och herrar låt min pressentera en av sveriges bästa monte ryttare Bella på super stjärnan Maretto <3 

**håller med, helt klart Bella o kung Maretto
dom är ju helt enkelt bara BÄST
**

#25-26 Japp men får inte glömma att Bella har tom tävlat på banan längst i söder o längst i norr! Inte många som gör det! Och hon har rest en hel del bara för att rida mina ponnisar å! Det e grymt!
----------------> Bella o Finland<3 INFRA CITY:P
#27 Där var dom också helt nyktra hela helgen:Phaha
Jag är 175 typ ,, nahtalie,tror jag e längre än mikaela faktiskt, .
jag e för lång tycker jag själv men hästen lider ju inte av det eftersom jag inte väger så mycket och jag inte stör den så mycket heller.. men det är var sista året iaf.. 
Och svante säg till mig när du kommer ifatt mig på NÅGOT ;)

jaja markus men du ser inte lika stor ut när du rider som jag tycker mikaela gjorde när hon red på rättvik;)
Ja oskar klart som fan vi va;)

#29 fett seriös kille.
Ja, Markus är liten men man får inte glömma bort att han är klen oxå. knappt så han orkar hålla sorken.

Nina kontio

Maija Lähderkorpi
Nina Kontio

Snyggast bild på svante på hela den här sidan iaf;P
Kevin Oscarsson och Nina Kontio !

Nina Konitio, Maija Lähdekorpi

Maija Lähdekorpi och Kevin Oscarsson

Kat B. Nina Kontio
Kat A. Kevin Oscarsson

Nina Kontio så klart! Blott 11 år gammal och helt suveränt duktig. Segrade dessutom i monté SM kat. B (förra året segrade hon i monté SM kat A, i sin allra första officiella lopp) Har dessutom fler övriga segrar i monté i år.
Sandra Svensson, helt klart.

Jag tycker Sandra Svensson är jätte duktig och Kevin!
Kat A, Kevin Oscarsson
Kat B, Sandra Svensson,Kevin Oscarsson,Maja Lähdekorpi,Mikaela Melander,Nina Kontio

Bella och Maretto helt klart ;: ) själv var man ju skötare närom vann i Boden ;]]] yäyä
Sandra Svensson är en duktig montéryttare men jag tycker ändå att Nina Kontio är värd att bli årets montéryttare Kat B då hon dels vunnit flest gånger i år samt ridit flera olika hästar på fin-fina tider. Självklart borde hon bli årets monté ryttare.
Andrea Nörby har vunnit flera lopp med Madicken Engström i år men Kevin Oscarsson ligger väl bäst till i Kat A då han vann monté-SM och även ett par lopp till i monté kat A.
Då det gäller att välja bästa kusk och ryttare är det svårt att inte titta på resultaten för det finns många som är duktiga men som inte har så bra hästar. Då är det svårt att hävda sig. Eftersom det är lättast att mäta antalet segrar så tror jag att det är det rättvisaste ändå. Vi har ju inte direkt möjligheten att studera varje enskild ryttare i hela landet.
Hoppas det kommer fram fler duktiga ryttare inom ponnytravet. Roligt med monté!
Min favoritryttare såklart…Jenny Brunzell!
Lovisa Backman ;D

#44 delvis rätt, men många verkar tro att det är så lätt med bra hästar, men bra hästar skall hittas, tränas fram osv. Dessuton så är det inte så att det är bara att sätta sig upp, eller bakom och vinna bara för att man har en bra häst. Dessa kan vara nog så svåra ibland, och det kräver mängder av träning även av kusken/ryttaren innan de klarar av detta. Ingenting kommer gratis, det kräver träning träning och åter träning. Och kunskapen kommer av erfarenhet och intresse. Alla har varit nybörjare en gång. Sen är vissa mer "hungriga" än andra och det tar olika tid för individen att lära sig. Allt detra var nu inte svar på ditt inlägg
men det flöt bara på av farten och efter att ha läst flera olika trådar så kom dessa tankar att bli ord i detta inlägg……..
Kevin Oscarsson

KatA Kevin oscarsson och KatB mikaela melander<3<3

Bella <3 och Maretto, världens comeback efter hans skada.
#47 Håller med. Nog vet jag att det krävs massor med träning för att få fram bra hästar samt att kunna klara av att rida/köra dessa om man själv inte tränat fram dessa. Men visst finns det andra ryttare/kuskar som också är duktiga men som inte fått fram någon riktig stjärna. Jag tror att många av dessa träna minst lika mycket men utan ett bra material kan man inte alltid komma lika långt som de som haft turen (eller skickligheten) att få tag i en eller flera bra ponnysar av bra råmaterial. Eller hur?
Johan ingen häst pullar för mig .. det sitter i händerna ;) men eftersom du e oduglig så kommer du nog få dra mycket i dina dagar :D

Jenny Brunzell!

Sandra Svensson^^
kevin
Haha man gör ju så gott man kan :) Kul att en del tycker jag har vart duktig iår iallafall…
Bella såklart! hon är grym ;)

Bella :D Helt klart!

B:Bella såklart hon är jätte duktig
A:vet inte

haha ett år senareX)

#61 Japps, lite efter X)

Hur lång är marcus, då? Jag ville jättegärna rida monté förut, men har gett upp tankarna om det ;) är man 178/179cm lång, så får man nog ge upp x)

jag är 1.67 och det är ju inga som helst problem för mej :) (Om inte alla andra ljuger för mej XD)