Långbrösta-Kortbrösta
Vad är det för skillnad? När använder man vilken? Finns breda bröster och smala vilka är bäst?

jag har en bred kort brösta hemma vid träning med rockard,förbygel vid tävling..
Ofta inom travet är det en smaksak om man vill använda lång- eller kortbrösta vid framförallt träning. Förr användes långbröstor även mer vid tävling än det gör idag.
Annars är det så att med en långbrösta kan du koppla den till en svängel. Det gör att hästen kan dra vagnen med bröstet istället för med magen. Svängeln gör att hästen kan röra sig fritt och inte får skav av bröstan. Därför används också en bredare brösta som ligger an bättre mot bogen.
Korta smala travbröstor används inte på samma sätt. De är mer en säkerhetsdetalj om bukgjorden skulle lossa.
(Lite halvtaskig förklaring men ungefär så är det)

#2 bra förklarat :)
Jag använder alltid bredbrösta som sitter i vagnen. som en långbrösta ja.. ;P jag tycker det sitter bättre och sånnt, hästen verkar dessutom tycka det går välldigt bra också.
Vid tävling har jag förbygel

Har tyvärr bara en rätt smal kortbrösta vid träning men det funkar eftersom jag tränar med en sulkett som inte är så tung men ska köpa en bred brösta.

Jag har också bara en smal kortbrösta, men de funkar