TOTO
HÅLLER MED BJÖRN
!(KÄLLA:ponnytravet.com)
Årjäng 4 maj
Nej, det blev inga startlistor till spelarna denna gång heller.
Sedan förra året har man haft chansen att även köra totalisatorlopp för ponnyer även på fastlandet. På Gotland har man haft det som tradition sedan 1940-talet att köra russloppen med totospel. I samband med nyordningen säsongen 2007 införde man att man ska fylla 16 år under året för att få köra tototlopp. Tyvärr väljer dom anställda i Hästsportens Hus att inte marknadsföra totoloppen på något sätt, varken i form av startlistor eller inte resultat till sina kunder genom sina försäljningskanaler. Nu blir kontentan att körsvennerna mellan 12-15 år får helt enkelt kliva åt sidan när dessa "experiment" körs. En mycket tråkig utveckling för svenskt ungdomstrav. Visst hade det varit kul om t ex Lexius och Kevin Oscarsson (13 år) hade fått varit med på Årjäng. Visst är det ruggigt synd om gotlandsungdomarna mellan 12-15 år som inte får köra på hela sommarlovet på Visby-travet. En uppmaning till SPTF, STC och ponnyklubbarna runt om i Sverige, tänk om snabbt, just nu är ni på väg ner i diket ordentligt och det kan ta lång stund att ta sig upp igen. /Björn Hammarström
Håller också med…
Var anser förbunden är viktigast?
Att ungdomarna (som tränar sin ponny och lägger ner massor av tid) får tävla ponnytrav ELLER ett man ska spela på loppen?
Tja, uppenbarligen att man ska spela på loppen… Men sen när det inte finns några startlistor för spelarna - hur går det till då?
Skitdåligt, verkligen. Skärpning.

Håller med i den här frågan…
Tänk vad åskådare ponny-elitloppen kommer att förlora.
Och hur mycket gäller det då? 5kr.
Jag förstår om man inte vill ha toto i shettisloppen, men jag tycker att det är väldigt dåligt att sätta en gräns i russ-kategorin, att kuskarna måste vara 16 år! Antingen så har man det för ALLA russ, eller så tar man bort det helt…

Håller med!!
tänk dom under 16 som bor på gotland och tränar sina russ på visby och så , dom måste åka till fastlandet för att tävla, och det är ju inte precis gratis att åka färjan över med släp och så..kul för dom liksom!
Varför ha toto över huvud taget inom ponnytravet undrar jag?
Det är en barn/ungdomssport!
Lagom kul att träna på och att sen stå bredvid och se på någon annan köra min häst. Nej, tack!

#5 Precis!!!!!
På representantskapsmötet i november 2007 (ja, jag vet att jag är hopplöst efter) kom följande fråga upp; "Om en körsven blir sjuk, ska det då inte vara ett krav (såsom i stora travet) att hitta en annan kusk till sin häst?" Svaret kom (från styrelsen); "Nä, det är väl givet att alla ska få köra sin egen ponny".
Motsägelsefullt? Jäpp.
Ponera följande; Jag, en kusk på 15, har ett russ som jag tävlat med i, låt säga, 3 år. Ska jag då få tävla på "småtravet" (kanske 5-6 lopp per år) med min ponny, bara för att på stortravet tvingas lämna över tömmarna till en äldre kusk, bara för att hästen ska få ett lopp..?
Slutsatser; Det där med att alla ska få köra sin egna ponny, kan vi tydligen glömma.

Kom ihåg att det är STC som beslutat att det ska vara en 16-års gräns inte SPTF.
#7 Ja varför? Idag är små barn med och tävlar om 1 miljon i talangtävlingar på TV där HELA SVENSKA FOLKET RÖSTAR! + att spela på 15 åringar i galopp går tydligen bra… Har heller inte sett SPTF agerat så mycket i frågan och dumma beslut går FAKTISKT att ändra på, allra helst när det finns en majoritet bakom. Vi lever i en föränderlig värld med utveckling inte bakåtsträvande som det har blivit i det här fallet.
#4 Om du inte vill att ditt/dina barn skall tävla under TOTO så anmäl ej. Det finns andra som inte tycker det är fel att yngre tävlar när det är TOTO. TVÄRTOM, förra årets SM som gick utanför TOTO:n gjorde många besvikna.
Jag håller fortfarande med Björn (Citat): "Tyvärr väljer dom anställda i Hästsportens Hus att inte marknadsföra totoloppen på något sätt, varken i form av startlistor eller inte resultat till sina kunder genom sina försäljningskanaler. Nu blir kontentan att körsvennerna mellan 12-15 år får helt enkelt kliva åt sidan när dessa "experiment" körs. En mycket tråkig utveckling för svenskt ungdomstrav."

Varför kan man nite ha toto i insprängda lopp, men att man inte får spela mer än 5 kr? Det är ju lite roligare om de som är där för att spela "lirar en femma på nummer 7 i ponnyloppet" istället för att se ponnyloppet/ponnyloppen som en rökpaus?
# 9 Vi har på stenåldern haft varutoto och annan toto som föll under lotterilagen. Fungerade inte så bra…..
Till er andra kan jag säga att jag tror, att om inte vissa personer tjatat på STC om att dom ville ha totospel på ponnyerna på "sina" banor, så hade aldrig frågan kommit upp över huvudtaget! Nu är tävlingarna på Visbytravet förstörda för många av våra kuskar här på Gotland. 5-6 tävlingstillfällen på GRTK:s tävlingar räcker faktiskt inte för att hålla intresset levande och träningen i full gång en hel säsong för alla ungdomar! Om man tränar vill man tävla, precis som Luksan säjer! Dessutom var det verkligen synd om dom som redan kört totolopp ett par säsonger och sen helt plötsligt fick sluta! Snacka om att barn skall ha det bra, jag vet flera som mådde riktigt dåligt! Fy STC! Fastlänningarna kan välja till vilken bana dom vill åka och tävla, men vi gotlänningar är som bekant begränsade av något som kallas vatten och tid! Det tar flera dagar i anspråk om vi skall åka till andra banor än Kalmar, Solvalla och möjligen Mantorp! Det är övernattning och planering som gäller! Håller fullkomligt med "Mimmis", om något inte funkar, vilket inte spelet på ponnyerna gör, så är det väl bara att ändra på det igen, för tydligen tappades intresset nånstans på vägen! Det är barnen som blir lidande!

Var på Årjäng igår och tycker väl att loppet lika gärna kunde varit utanför toton, det spelades för 1800 kr!
Sedan stod loppet som nr 13, men gick efter lopp 2 (?), så frågan är varför loppet inte hette nr 3 istället?
För övrigt var det klart det roligaste loppet jag sett!

Det jag tycker är mest sjukt med detta och jag är i allmänhet inte negativ till Toto är att får ponnytravet se röken av dom pengarna vi skulle bidra till ATG med? Nix och STC drar in alla STC-lopp dessutom. Dom vill tydligen göra allt för att ha ihjäl det kanske sista hoppet för svensk travsport!
Tycker precis som alla andra. Jag trodde, i min enfald, att totospelet skulle få banorna att satsa lite extra på ponnyloppen. Men ,nej. Man är lika undanskuffad som tidigar plus att man uteslutit vissa kuskar.
Nu kan ju klubbarna välja att köra utan totospel och som det mottas från STC´s håll idag, kan man lika gärna köra lopp för alla.
Dessutom tycker jag att man har gkort en miss då man kör penningbaserade lopp som insprängda lopp. Det måste ge bättre reklam för ponnytravet med jämna lopp och jäm,nast blir det trots allt med tidshandicap. Sen kan man tycka vad man vill om det.
Det har blivit för många som "vet bäst"!!!!!

det gör väl inget att det ät toto lopp men varför ha åldersgränsen? det står ju i regler att man får köra russ från att man är 12 , då tycker jag det är lite konstigt att man nu måste vara 16 för att får köra vissa lopp.. går det inte att ändra på åldersgränsen så alla som ska få köra russ får göra det också?