Förbjuda spö / pisk?
Kollade nyss på travet från Norge o hörde att de inte får köra med pisk där. Tycker Ni det vore något att införa i Sverige?
Jag tycker det skulle vara smart att förbjuda det!

Absolut inte. Resultatet skulle istället bli drivning med tömmarna och andra otrevliga drivningssätt.

Håller med #2. Det är ett otyg när folk sitter och slår med tömmarna, detta är i princip förbjudet men ses mellan fingrarna av flera dommare. Skulle man förbjuda pisken skulle detta troligen förvärras än mer.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

håller med #2 till 100% sen är det alltid bra att ha pisken till hands för att korrigera vissa hästar!

jag tycker som #2 och #3….
Håller med dig det är bättre ATT KÖRA MED pisk.
Sen kanske alla inte behöver pisk men det är en annan sak
håller med samtliga, visst vissa kan inte behärska en pisk och bör därför inte ha någon, men det är väl bättre att köra med pisk än att folk driver med tömmarna och samtidigt rycker hästen i munnen…

ne och vissa hästar måste man ha stöd i båda tömmarna hela tiden, börjar man driva med tömmarna är det ganska säkert att hästen går över i galopp, det kommer nog bli mer "oljud under lopp" om inte annat…

Håller med #2
Absolut inte!
Pisken är bra att korrigera med, och även driva lättare med.
Det finns så många fula drivningssätt, och det skulle inte bli bättre genom att förbjuda pisken.
Håller med #2.
I stället skulle man förbjuda kuskar som sitter och skriker och stör andra ponnyer. 
Jag tycker inte man ska behöva förbjuda körspö, man ska veta hur man får använda det och ha lite vett bakom pannbenet så man sköter sig!
Håller med #12.
Håller också med Julia !
Men vad skulle ni säga om att man hade som regel att man bara får slå ett visst antal rapp? Så har dom ju i galoppen.
Bara en tanke. Är bara kul och se vad Ni tycker..
#13 Haha, du är rolig du. 
Jämför dina svar i #1 och #13
*haha* Men asså. När jag läst alla inlägg, så insåg jag nog själv att de kanske inte skulle funka på alla hästar. Kör ju själv utan spö oftast. :P Men som #12 säger så ska man ju inte behöva förbjuda de. För är man så dum och sitter och slår hästen som f*n med spöet, har man inte inom hästsporten att göra.

absolut inte, tittade på sändningarna och det drivs ju på alla möjliga och omöjliga sätt, det ser inte snyggt ut. Yviga tömmar och skrik och rop, nej tack.

håller med 12.

som alla redan nämt så kommer det bli mycket viftande med tömmarna om man tar bort körspöt!

#15 Det finns ju redan en sådan regel.
#21, Oj,de har jag missat. :P

jag tycker mna ska få köra med det.. visa ponnysar (tex. min) skulle alldrig kunna gå utan :P min behöver det som "stöd" han brukar lätt tjura till.. då är man körd utan :/

Jag håller också med #12.
Dom som missbrukar spöt skulle nog komma på andra fula sätt!
Endel behöver det som lite "stöd" som sagt.
Dotte behöver man oftast ha det med som "stöd", förutom när hon är på pigg humör ;)
Tkr de är jäkligt dålig stil av dem som missbrukar de med drivning, de ska vara en kul sport även för hästarna!
..håller med att man ska få använda pisken. men med motta.. sen så kan en del som inte får använda pisk i lopp skrämma upp dom rejält m den hemma så dom bara behöver "låta som en" på lopp.. och i slut änden tar hästen mer stryk av det..

Skulle spö förbjudas vet jag inte hur jag ska få min häst att springa xD Ne, men jag måste visa spöt för honom, då tänder han till..
Så tycker inte man ska förbjuda, håller med de flesta som skrivit här om spövett ;)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

jag har spö för att om min häst skulle bråka så kan jag säga till han jenom att visa det.

Håller med #2 , För om man måste köra med pisk på sin ponny , Jag måste ha den med i alla loppen med min för han vill lätt sticka hem XD

Jag tycker som de flesta andra att spö ska vara tillåtet, om inte annat för säkerhetens skull.
Däremot borde man isåfall vara hårdare i sin bedömning av åtillåten drivning, missbruk av körspö osv.

Hellre peta till ponnyn lite med en pisk än att dra den i munnen när man driver med tömmarna!:)

Det är ju inte alltid att man använder pisken att slå hästen med, jag kan inte minnas en enda gång som jag "slagit" mina hästar med pisken i lopp…det räcker att som Cnox säger peta…

Eller inte ens peta utan bara visa det räcker till vissa hästar…

#31 o #32 precis! min ponny går nästan inte peta på jag brukar bara behöva lägga spöet på rumpan så går han
Pisk o spö e negativa ord, men egentligen är det ju bara ett korrigerings verktyg. Som flera redan har skrivit blir följderna bara att kuskarna boxar på hästarna eller har andra fuldrivningar för sig ett bra ex på vad som har hänt i Norge är att de har förbjudit suspensoarer på ston(!) då folk satte dit de på dem och drog i gummi banden istället!!! Nej spöet ska få finnas kvar med de regler vi har på det idag!

Jag tycker inte att det borde förbjudas. Ponnyn som jag har är som #23, hon kan tjura ihop och har man inte spö är man körd.
Dessutom går hon bättre bara hon vet att jag har spöet där, sen är det lättare att driva henne genom att bara lägga pisken på rumpan, då blir det lättare ingen galopp :)
Jag tycker då som många andra, att det borde vara tillåtet, men att reglerna på hur man får använda spöet borde vara hårdare.