Regeländring i monté, NU!!
Mitt i pågående tävlingssäsong har man ändrat tillbaka, så att man åter måste ha säkerhetsstigbyglar vid monté.
Läs SPTF Sammanställning utrustningsbestämmelser monté, en PDF-fil där det står klart och tydligt vad som gäller!
I PDF-filen står förvisso att dessa regler gäller från 060101, det var en användare här som tipsade om att det var ändrat nu… Det står dock att filen är uppdaterad 2/8, så något har de ju ändrat!
Någon som har klarhet i vad som gäller, när detta blivit ändrat?
I vilket fall som helst så skadar det ju inte att påminna om vad som gäller! :D
I tråden "samma regler som stc?" har Ylva_Sundbyholm skrivit att det är så här, jag hoppas vi kan lita på det!
Har det inte alltid varit så!?
Det har jag alltid hört!
Nej, det har varit tillåtet att använda stigbyglar som INTE är säkerhetssigbyglar under en kort period.
För de ryttare som jagar hekton för att tillåtas att rida kan denna regel göra skillnad. Har man vägt in med aluminiumstigbyglar tidigare, så kan flera hekton tillkomma när man tvingas ha säkerhetsstigbyglar.
Detta är ju i hög grad aktuellt inför stundande monté-SM…
Hoppas verkligen att ingen tvingas avstå start pga detta. :o/

Faktiskt så stod det redan innan tävlingssäsongen att man måste ha säkerhetsstigbyglar (inte med gummisnodd), så det är ingen nyhet, men FÖRRA sässongen så fick man ha tex aluminiumstigbyglar. Så jag är glad att alla börjar se det nu, för i alla montélopp som jag har varit med i, eller sett i år har det funnits ryttare som ridit med icke-säkerhetsstigbyglar.
Trevligt med någon som varit uppmärksam!
Men i vilket fall som helst så har det informerats alldeles för dåligt om denna regeländring!

Problemet var att man i senaste ponnyronden gick ut med att man Fick rida med alluminium.
Det är ju tyvärr fortfarande väldigt många dommare och ekipagekontrollanter som inte vet hur det skall vara. Det är olika beroende på vilken bana man åker till.
Ylva

Är inte bara den reglen som har ändrats , även Mästerskapsloppsreglerna har ändrats utan att det är uppdaterat på SPTFs hemsida….