dumt med rekord
jag tycker det med rekord är ganska dumt min häst gjorde förra året ett bra lopp med rekord på 2.23 hon brukar springa runt 2,30 anmälde henne till 2.30 lopp men bara för sitt gammla rekord får hon starta 140 meter efter alla jag tycker rekord är dumt nån annan som har liknade??jag tycker dom ska kolla på tiden dom brukar springa och inte ett gammalt rekord
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

Nu förstår jag inte riktigt? Det skulle ju bli problem, och massa konfliker och jobbigt att kolla tillbaka på hästarnas senaste lopp.
Om jag nu förstår dig rätt så skulle ju allt bli kaos? Hästen kanske har en bra eller dålig dag? hur orättvist blir inte det då?
Hästen har ju som bevisat att den kan, alltså måste man ju gå efter det, dock om det nu skulle bara en slump att den gick så bra den dagen, sämre alla andra dagar.
Förr fanns det något som kallades för rekorshcp med gottgörelse. då fick ponnyn starta på den snabbaste tid den gjort under de fem senaste starterna. Ganska bra när det tex var en ny kusk lr liknande som inte riktigt klarar att köra ponnyn på rekordet somden tidigare kusken kört.
Men som #1 skriver, ponnyn har ju bevisat att den kan gå så fort och om du nu inter giller rekord hcp så fins det ju nu en massa lopp där de handikappsa efter pengarna istället, kanske passar bättre?

Måste hålla med **#1
**Har man sedan en häst som kanske inte har behövt att maxa sig i vissa lopp utan sprungit kanske 5 sek under sitt rek så blir det ju inte lite oträttvist om h*n skulle få gå i sämre lopp än vad den egentligen ska/kan, om man skulle gå efter en snittid.
Men visst kan det kännas lite om din häst nu gick så bra i ett lopp men endå ligger på en sämre snitt, men eftersom h*n bevisat att h*n klarat att gå det dröjer det kanske inte så lång tid innan det kanske släpper ? Bara att kämpa på :D
Kan annars bara hålla med ovan :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Det finns också något som heter fri handicap. Då handicappas hästen efter förväntade prestationer. Tyvärr brukar det sällan vara så jämna lopp då det är svårt att handicapa efter förväntade prestationer. Då måste man nästan vet hur hästen har tränat senaste tiden.
Men som #2 skrev har vi ju numera en massa penninglopp som borde passa de personer som inte gilla rekordhandicap.
Sen får man ju hoppas att din häst någongång har tur i stället och kanske placerar sig bra i något lopp ändå, framöver.

I Norge blir man handicapet etter 4 siste starter…
#5 Låter jättebra tycker jag….

Som alltid är det propositionsskrivarna som kan tänka till, Får vi göra lopp där man t.ex hcp efter bästa tiden de fem senaste starterna? Vi har också en ponny som gjort en bra tid en gång, men man kan ju välja t.ex penninglopp som passar bra.
#7 Som #2 säger så fanns det i alla fall förr. Har inte lusläst de "nya" reglerna. Förresten så ändras ju reglerna hela tiden så det är inte lätt att "hänga med"

#5 Gör man någon skillnad mellan volt resp autostart när man handikappar då?

Titta på lopp 11 på Axevalla 18/5 … DET är det som är DUMT med pengahcp! annars har det väl fungerat rätt bra.. men jag tycker man skulle gå lite på både och faktiskt…både pengar och rekord. om det är ngn som gått snabbare än tex 2.20 och har 1.500 :- på sig och det är 7 st som har 1800:- som står 20-40 m bakom som har 2.25 i rekord borde få flytta bak…förstår ni hur jag menar?
#7 Det går säkert bra. Då kan man om man vill skriva proppen som fri handicap och handicapa efter de 5 senaste loppen. Sen har ju anmälaren möjlighet att dra tillbaka sin anmälan om man inte är nöjd med handicapningen. Inte så dumt faktiskt. Borde kanske användas oftare.
#10 Penninghandicap kommer nog tyvärr alltid inom ponnylopp bli lite orättvisa då det inte handlar om så stora vinstpengar som i stortravet och då ponnyerna springer så olika fort.
Sen får man väl lära sig vad man tjänar mest på. Vissa hästar står bättre till i penninglopp, vissa står bättre till i rekordhandicap beroende på vilka kuskar som kör och hur mycket ponyn fortfarande kan sänka. Man får välja efter ponny och smak.

9# Ja der blir det litt annerledes. Det blir kjørt svært lite autoløp i Norge =/ , og da de gjør det, blir det som regel tatt ut etter autorekord. Feks: Strek 2.20 stengt ved 2.10
Men vi har også et par autoløp hvor løpene ser sånn ut: Snitt tid nærmest 2.10 Blir prioritert først.

Asså det skulle ju aldrig gå om man skulle titta på de fem senaste starterna, det förstår väl alla.
Håller med #1, helt klart!

Asså det skulle ju aldrig gå om man skulle titta på de fem senaste starterna, det förstår väl alla.
Håller med #1, helt klart!

En gång i tiden så fanns det något som hette gottgörelse. Det innebar att man handikappade efter den snabbaste tiden de fem senaste starterna. Dock så räknade man på max 5 sekunder över hästens rekord (alltså om hästen hade 2.00,0 i rekord så var det max 2.05,0 att handikappa efter, ej långsammare).