Varför använder man speedcart?
Speedcart är ju ganska lik en sulky så varför använder man inte en sulky istället?
Man kan bygga upp mer muskler med speedcart och det är jättebra att träna backe med en speedcart eftersom att speedcart väger mer än vad en sulky gör.

Om du tittar på bilden så ser du att det är rätt stor skillnad på en sulky och en speedcart. Sukyn är inte byggd för annat än att köra fort på banan, den är lätt och har smala hjul som inte håller för att köra runt på ojämna vägar med.
Speedcarten har rejäla hjul och är mycket tyngre för att hästen ska få bättre träning. Speedcarten är även mycket skönare som kusk att sitta i, det är fjädring och benställningen är mycket bekvämare än på en sulky.
#1 Varför inte använda rockard?

#3 Varför träna med rockard om man har tillgång till speedcart?
Speedcarten väger oftast minst lika mycket som en rockard och man sitter bättre i den. Sen är de ju inte alltid fjädring i en rockard.

Personligen tycker jag det är bättre med en rockard, bröstsele och draglinor då det ger ett jämnt drag för hästen=).. Men ändå ligger jag oftast och kör runt i min speedcart.. Längtar tills hjulen är lagade på den TUNGA rockarden så man kan köra med den igen!
Önskar såklart att vi aldrig sålt denna vagnen när vi gjorde det för fleera år sedan:S
Fördelen med rockard är att du skonar hästen genom att du kan använda draglinor och svängel. Då slipper ponnyn dra hela ekipaget med magen utan får använda bringan istället som är mer naturligt och skonsammare mot ponnyn. Dessutom kan du ha med dig en passagerare om du vill ha sällskap av någon anledning.(Den kan ju variera i och för sig). Vid inkörning av unghästar är rockard överlägsen då man kan få sällskap av en groom som kan hoppa ur och reda ut besvärliga situationer om det skulle behövas.(Detta i ett senare läge av inkörningen, naturligtvis.)
Dessutom byggs de flesta rockards med fjädring. Det är mest hemmabyggen som ev saknar fjädring. Vad är det som säger att man sitter bättre i en speedcar?
Men som Linnea säger så är sulkyn inte gjord för skogskörning. Det är den för vek för.
Sen om man väljer att köpa en rockard eller speedcar är väl mer en smaksak.

Jag tycker speedcarts är mycket mer bekväm än rockard men det är nog även det en smaksak! =)

Klart det är en smaksak, själv sätter jag mej aldrig i en speedcarts igen efter att en häst hoppat ner i diket med mej och jag flög ut pga fjädringen. Jag kör endat i rockard då det är för mej bekvämast och särkast!
Har 2 olika som jag brukar köra med en riktigt tung som dom går med till vardags och en lätt som jag har vid snabbjobben. Vad man väljer för vagn till sin häst är ju helt upp till var och en alla tycker ju om olika vagnar!

Jeg er på utkikk etter en bra speedcard til russ. Jeg kan ikke finne forhandlere i Norge. Hvor kjøper dere speedcard, og av hvilket merke?
#2 Den så bra ut!

Jag använder både och, rockard när jag ska ut på lite längre turer/träna lite muskler o när jag har någon kompis som vill hjälpa till;) Speedcar när jag kör fort på banan el intervaller el vanliga skoggsturer ibland å:D
Som alla andra har sagt, sulkyns hjul håller inte för att kära på skogen o det är inte speciellt bekvämt heller:P

Jag föredrar speedcart som träningsvagn och absolut på unghästarna eftersom jag tycker en rockard blir för tung. Har inga problem med att dom drar med magen eftersom jag använder långbrösta på speedcarten. Speedcarten kommer från Perse'n och kostar runt 4000:- tror jag, köpte en rockard av honom också och den gick på 4200:-.

Jag kör alltid i speedcart. får ont i ryggen om jag sitter i en rockard plus att det är mycket bättre hållning när man sitter i speedcart än när man säckar ihop i en rockard…mest för sittställningens skull skulle jag kunna tro…
Anledningen till att du använder speedcart tror jag har med att storstallen använder det i träning när de sitter och kör… jag vet inte..men jag föredrar verkligen speedcart före allt annat..
#4. håller med.Och speedcart är bra att köra i skogen än vad rockard har ju inga fjädringa.
#3, Frågan var väl varför man använde speedcar och inte sulky?

#11 men din rockard väger väll inte så mkt va :P
Alla rockards är inte heller tunga. Finns flera olika modeller. Men som sagt tråden har väl spårat ut lite då det var sulky kontra speedcart som frågan gällde. Den frågan är väl redan besvarad av flera stycken.

Jag vet inte va andra har för supersulkys men min skulle då inte hålla för dagliga skogsturer.
Den är lätt och för tävling. Smala hjul som lätt blir punka på av att köra i skog o mark.
Nä speedcart är tyngre och framförallt hållbarare och gjorda för att köras med i skog o terräng.
Alla har visst hoppat in på varför speedcart ist för rockard, de va väl endå inte frågan..?
Culky är en tävlingsvagn, precis som en formel1 bil, tillverkad för att väga så lite som möjligt och behindra hästen så lite som möjligt, sidostänger där du kan korrigera hästen i svängar m.m. Den är inte tillverkad för att vara bekväm, trygg och säker. Man ska tänka på att diskbrock är en vanlig förekommande arbetskada hos kuskar, därför ska man köra så lite som möjligt i culky, enligt min läkare. Sj har jag två "utläkta" diskbrock och det känns om man sitter mkt i culkyn.
Speedcar är en träningsvagn, mkt mer behaglig för dig som kusk, samt som så många andra skriver här, en tyngre vagn som tränar hästen mer. Går alldeles utmärkt att sela långbrösta i speedcar.
Vi använder speedcar när vi åker till vår rakbana för att köra intervall.Både kallbloden och russet.Sulkyn skulle inte hålla för 3km gropig grusväg innan man är där.Annars så kör vi rockard hemma.Våra speedcarts är lättare än rockardarna vi har och mer anpassade för snabbare jobb.

#16 min rockard väger en hel del skulle man kunna säga! trp det el ej:P riktigt tung faktiskt

Jag har en fd. rockard att köra i hemma, men vi har byggt om den så den ser ut som en speedcar nu, bara det att den har tryck x) hehe.. speedcar med tryck alltså.. väger skapligt, men det blir bra träning när man drar på trycket :P så he är nice ska måla om den och finputsa lite, sen är de perfect

Anledningen att använda speedcar istf. sulky, måste väl vara som #19. skriver att den är bekvämare för kusken. Sittställningen i en sulky är nog den sämsta man kan tänka sig. Finns nog ingen annan yrkesgrupp som skulle finna sig i att arbeta i den ställningen, med de riskerna för framtida skador och förslitningar. Det måste gå att utveckla sulkyn så att den blir bekvämare. Det är viktigt att man sitter bekvämt om man skall kunna köra bra. Tills vidare får man väl försöka sitta så bra som möjligt under träning i alla fall,
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

En fråga..Får man tävla med en speedcard om man sätter på sulkyhjul på den? eller får vagnarna bara vara en speciell längd?

#25 sån har vi till varmbloden (tyck även där;P) ;) grymt nice att sitta i..

#26 nej du får enbart tävla i sulky eller sulkett
Tack för alla svar. Jag visste knappt vad en speedcart var för något. Tycker det är svårt att hitta information så man kan lära sig saker om travet. För ridning finns det ju hur mycket böcker som helst.