Halvrad eller inte?
1.Kan någon förklara varför inte Tokajer M.L. har halvrad i startlistan till Elitloppet? Han startar nämligen på fredagskvällen i Kalmar. m a o två kalendardagar innan Elitloppstarten i Sverigeloppskval.
2.Och hur får måldomarnämnden på Solvalla reda på att han har startat på fredagskvällen?
Den sistnämnda frågan gäller naturligtvis att tävlingsreglementet ska kunna följas på ett bra och djurskyddsmässigt sätt.

Han får väl tävla fredag och söndag?
Jag fattar inte problemet? :S
Självklart får man tävla fredag/söndag. Men varför står det inte att han tävlar på fredagen i programmet till söndagen.
Tycker du inte att det är ett problem att det inte står i programmet att Tokajer M.L. tävlar på fredagen bör du tänka till en gång till.
Men snälla. Vad spelar de för roll? Att du ens orkar bry dig? Det är väl inte ditt bekymmer?
anmälan till Kalmar gick ut efter att startlistorna till solvalla kommit!!! därav ingen halvrad!!

Utan att ha kollat…. Anledningen kan helt enkelt vara den att Elitloppets startlistor genererades ur sportsystemet innan Kalmars listor genererades.
Om jag inte missminner mig så skall dommare kolla via sportsystemet/kansliet om några hästar startat nära inpå samt om kusk fått varningar och/eller häst fått r eller krav på omkval.
Sedan tycker jag kanske inte man behöver "hänga ut" en viss häst utan kan ta en diskussion rent principiellt istället…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag förstår inte varför man hänger ut någon när man frågar en sån här sak. Detta är ett levande exempel. Det är inget som är varken osjyst, eller fel enl regler.
Så klart är det så enkelt som #5 beskriver det. Givetvis så når eventuell info som händer på Kalmar även Solvallas domare i allt det som spekuleras, precis som med de hästar som har halvrad.
#5+7
Ni menar alltså att aktuell häst inte tävlar med halvrad på Solvalla? Dvs att Kalmarstarten kommer efter Solvallastarten
#6+7
Jag tycker inte att jag har hängt ut någon, min fråga var enkel. Tävlar Tokajer M.L. med halvrad eller inte? Är det m a o rätt programinformation som finns i Solvallas program till söndag? Om det är att hänga ut någon, ja, då får det stå för er. Vad jag kan förstå har verkligen inte kretsen till Tokajer gjort något fel. Dom har anmält efter vad som stått i propositionerna.
Skulle också vara intressant att veta hur Solvallas måldomare får eventuell info gällande Kalmar fredagkväll, när ingen tjänsteman arbetar på kansliet under lördagen och antagligen inte heller under söndag morgon.

#8 Nej du frågade ju varför han inte har halvrad i startlistan till Elitloppet, och det är av den enkla anledningen att Solvallas starlista kom före anmälningstiden till Kalmar gick ut. Det svarade jag på.
Gällande programinformation så du vända dig till Solvalla med din fråga, för deras deadline för tryck i program har jag ingen aning om!
Tycker du att det är ett vettigt förfarande som nu har skett med aktuell ponny och säkert har hänt tidigare
Följande scenario hade hänt med ett eventuellt totalisatorspel, som nu har börjat även med ponnyer. Dom hästar som tävlar med felaktiga programuppgifter stryks ur loppet. Kanske man ska börja tänka på när man anmäler till totalisatorlopp för ponnyer.
Jag håller tummarna att det går för Tokajer både nu på fredag och även på söndag.
Detta med anmälningstider är väl ett problem som dyker upp alltför ofta; samma tävlingsdag, du kan välja att starta på två banor, den ena banans anmälningstid går ut innan den banan du valde att anmäla till. Så blir inte loppet av på "din" bana och ja, den andras bana har stängt för anmälan….Detta om något borde styras centralt så vi har samma anmälningstider till alla banor. En fråga är naturligtvis varför det var så bråttom med anmälningarna till Elitloppshelgen. Nog är det tokigt att man anmäler till ett senare datum tidigare än ett lopp tidigare - gisses det blir så snurrigt att det inte ens går att uttrycka i skrift!

#10 Det är som det är och litet svårt att undvika så länge ponnytravet till stor del är en ideell sport, det har hänt förr och kommer säkerligen hända igen. Det är tur att det inte är totolisator lopp då!
Jag tjatar vidare lite till. Det har säkert hänt likväl som det har hänt oss att man åkt hem utan att fått en officiell resultatlista. Jag tror säkert att Kalmar levererar officiella listor på fredagkväll, åtminstone till dom som tävlar där.
1. Jag undrar däremot vem ser till att den sk. "syndlistan" eventuella startförbud t.o.m fredagkväll för dom som har halvrader (vi kan väl vara överens om att Tokajer trots allt startar med halvrad?) finns på måldomarens bord på Solvalla innan första start? Enligt tävlingsreglementet så gör ju trots allt en Elitloppsponny en start på fredagskvällen.
2. Tänkbart framtida scenario. Det uppdagas att ponnyn Pelle tre timmar innan SM-start på Visby har felaktiga programuppgifter. Dom närmast anhöriga och Pelle har åkt färja till Gotland och lagt ner ganska många tusen kronor men får inte starta pga felaktiga programuppgifter med tanke på totalisatorspel. Inte alls roligt men fullt möjligt med dagens stora brister inom ponnytravet.

Vart vill du egentligen komma? Ring STC om det är så viktigt för dig..
Du verkar inte förstå, men du kanske heller aldrig blivit drabbad ännu.
Att det inte ska behövas strykas någon ponny för felaktiga programuppgifter i framtiden.
Att det inte blir något eventuellt strul för någon aktiv gällande oklara resultatlistor. Bättre att klara av sånt innan loppet än efter.
#15, Men du är ju allt dum du. Snälla. Ge dig! Som #14 säger, Ring STC då, om du vill komma någon vart!
Vadå dum?
Du skulle alltså tycka att det är okay att bli stuken för felaktiga programuppgifter?
Du är allt en konstig aktiv.
Det blir nog bra ska du se!

#13 Ja varsågod, du får tjata hur mycket du vill. Jag har svarat på din ursprungliga fråga i tråden, men hur SPTF/STC löser detta får du fråga dem istället för att spekulera här…
#13 Håller med!
Jag tycker inte heller att man ska hänga ut ngn om man inte kan gå ut med vem man är!