Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 303 ggr
VeronicaP
0

startat för långt på en dag..

Något som jag såg och reagerade över hur det gick till i Kalmar när en häst där fick starta i 2 st långa lopp där grunddistansen på ena loppet var 2640 och i det andra loppet 2140.

Då reglerna säger så här

Då ponny startar i 2 lopp samma tävlingsdag får den totala grunddistansen ej överstiga 4280 meter och det måste gå minst 1 tim mellan starterna

Hur kunde det gå igenom bara , för ska inte systemet stoppa det innan?

AnnaLundin
0

Det var intressant att se det där med en timme mellan starterna, för jag har faktiskt varit ute för att tvingas starta två lopp med endast ett lopp mellan. Det är några år sedan iofs, är regeln ny eller har den funnits hela tiden?

*erkänner att jag inte har stenkoll på vad som står i reglementet*

Liiiiiiinn
0

Ja reglen med en timmes mellanrum har väl funnits länge? iaf så länge ja minns^^ de konstiga va ju att ponnyn fick starta i dessa två loppen för de va ju för långt! konstigt….

VeronicaP
0

Det med en timme kom bara för ett eller två år sen .. när vi började fanns det inte..

Nä jag kan inte heller förstå att de fick starta, men jag undrar vem får bestraffningen , tränaren eller klubben , för eg ska ju det upptäckas innan …

Hur gör de med placeringarna ponnyn fick får den behålla det eller vad händer för eg skulle den som sagt inte fått starta ena loppet??

Nu är jag inte ute efter att hänga någon eller nåt sådant , utan frågan är ju vad som händer …..

AnnaLundin
0

#3 Okej, då fanns regeln inte då med andra ord, men det är ju bra att den finns! Det kan ju bli lite VÄL tufft att starta två lopp med bara ett mellan…

Frågan är väl vem som är ansvarig, borde väl vara anmälaren som ska ha koll, väl? Sen kan man ju iofs tycka att både anmälningsmottagaren och SPTFs kansli borde reagerat, men. Detta är kanske något man ska tänka på redan när man skriver propparna, att undvika att det FINNS möjlighet att det blir så här. Att helt enkelt skriva proppar där det inte borde finnas nån ponny som kan starta så. Fawst det kanske är nog svårt att få ihop det ändå?

Detta är väl kanske inte den regel som folk har mest aktuell i huvudet, när de anmäler, BRA att den kommer upp till diskussion!