Ska du ställa ut iår?
Har du funderat på att ställa ut iår? Din travponny? Själv tycker jag sånt är jätteroligt och har man tur kan man få guld oxå, tror nog att de flesta hästar tycker att det är roligt:P
Sätt gärna in en bild på den hästen du skall eller funderar på att visa. Har det varit visad förut? Vad har den då fått?
Jag tycker att det är jättekul med folk som visar valacker

Björksta Delit ska jag ställa ut i år. Han är en Valack U, Denkila och E, Granit han har fått som mest 39 poäng

Kan man ställa ut valacker? =D

Klart man kan. Utställning handlar inte bara om avel=)
jo jag är sugen =) men jag är alldeles för feg att springa runt själv :P funderar på att anlita nån :P

Var brukar dom flesta utställningarna vara? Stockholmsområdet? =)

#10 Du skall absolut visa Svartkrut! Hans pappa är en elithingst som fått 43p och det är väldigt högt. Hans mamma är ett diplomsto. Svartkruts mormor är ett diplomsto som fått Superelit och det är det högsta ett sto kan få när det gäller fina avkommor så go for it! Finare stam får man leta efter! (anser jag)
Ska ställa ut mira iår igen XD hon fick 42 p som 3 åring =D

Hade varit kul att ställa ut mitt sto, men tror inte det.
#16 varför inte?

#18 16 år tror jag att det är :)
//Mickan
#9 jo hon är snäll men just då man har ställt hon rätt och allt är ok .. och då jag tar ett steg åt sidan för att ge dommaren lite fri sikt :p eller vad man kallar de :P haha så kliver hon fram till mig :P

#22 Jaaa men det är ju bara att träna på ;)
//Mickan
haha jo jag tränar o tränar men hon gör samma sak hela tiden :P det är nästan som att hon är rädd att jag ska gå i från henne :P hon bah oh noo gå intee :O

#24 Var bara envis och tänk på att du inte ska backa för henne utan om hon går mot dig så får du backa henne och sen ställa dig åt sidan igen så att varje gång hon tar ett steg mot dig så ska hon backa tillbaka. Hur hon sedan ställer sig medans ni tränar på det här spelar ingen roll, det kan du ta när hon har lärt sig :)
//Mickan
Okej ;P
haha jag ser framför mig den dagen jag ska ställa ut henne :P varning för jordskalv :D hahahaha svetten komma spruta från mig då jag ska springa runt där :P haha

Grabben ställde ut sina shettisar för två år sedan, tyvärr så gick det inget vidare, den ena shettisen var för slimmad, fast det gör inte oss något, han har presterat bra på banan. Den andra passade domaren bättre, rund och god fast han orkade inte vänta på resultatet så han klev över staketet, och lämnade området i maklig skritt, grabben bara skrattade och vi med
så jag vet inte om utställning är något för oss…

jag ska visa Dagny Leaf , född 05.
Sen kanske jag tar med min valack Cenit , han är föredetta godkänd hingts . Sak ju ändå åka med daggan då kan jag lika gärna ta med cenit =)
#28 varför kasterades Cenit??

Jag har tänkt ställa ut min valack Zeebson, han fick fina 38p på utställning som 3 årig hingst..
men måste man vara medlem i russavelsföreningen eller nått sånt där? Jag vet att jag kollade runt förra året och då lät det så krångligt att man måste vara medlem i någon region och betala nånting för att få ställa ut sitt russ.. är det så fortfarande?

Jaag ska lätt med Yra på utställning i år
väntar bara på sommaren.
Tror hon fått rätt så bra på utställning innan har någon sagt, så det blir spännande :)

Det finns massor av utställningar i hela Sverige.
Vi brukar ha en i Örebro för alla ponnyraser, det är riktigt roligt.
I år är den den 31 maj. Info kommer att finnas på www.opaf.se för de som är intresserade.
Alla reggade ponnyer kan ställas ut och vi kommer även att ordna visningsträning vi tillfälle innan.
Det är ju alltid bra att ha tränat lite!
Alla kan visa sin ponny själv om man bara fått lite visat hur det ska vara, men man måste ha fyllt 16 för att få visa sin hingst.
Vi kommer själva att ställa ut alla våra ponnyer under sommaren!
#29 Jag har ingen aning faktiskt, han stod ju till salu som gdk hingst men kanske inte blev såld, så det enda var att kastrera honom o sälja honom eller så kanske han inte fick ston? Vem vet? Hans mamma Cenita står med i en bok om Gotlandsruss så hon är rätt välkänd inom "utställningskretsen" tror att hon fått 44p elr ngt sånt.
om man måste vara 16 för att ställa ut sin hingst vad ska man vara för att ställa ut sin valack?

29 # Cenit kastrerades för att de inte kom nå ston.

#35 det är endast åldergräns när man ställer ut hingstar

Det står för det mesta i utställningspappret när man skall amäla ut att man skall vara minst 16år för att visa hingst. Hjälm är inget krav men det brukar rekommenderas (domarna gillar de). Det är nog stiftat för ens egen säkerhet. En valack är ju inte samma sak.

Vill iaf ställa ut Junijus som blir 1 år. (: Han ställde vi ut förra året tillsammans med mamman Julia. Och så vill jag ställa ut min russvalack Kruton i år också!
Kul ! =)

#45, Aaa, man måste vara medlem i Russavelsföreningen. Kollade på deras hemsida igår och då är det bara 200 / 250 kr man ska betala in så är man medlem. :)

#46 okej :( synd.. :P hehe, en valack me i avelsföreningen…

Var kan man se var utställningarna ska vara?

#47, det är inte hästen som blir med i föreningen, det är ägaren! Det är alltså en klubb. Är man medlem får man välfyllda medlemstidningen Gotlandsrusset hem i brevlådan, en stor anledning till att gå med.

Vi ska ställa ut dels våra tävlingshästar men även fölston och unghästar.

Jag ska visa min tre åriga hingst på avälsvärderingen den 8 mars på Gotland.
Mitt sto ska jag inte ställa ut i år!!!

Ja, Primör brukar få åka på 5-6 st utställningar varje år.

#38 Jag har nog aldrig varit med om att man skulle bli portad pga. överbett. Min ponny skulle nästan behöva tandställning, och hon har blivit utställd ett par ggr.. =D

Det blir nog ganska mycket utställning i år, följande hästar kommer troligen att visas.
Tejas Monljus 540 e:Jucent 391 u:Tejas Monela 3165 ue:Komet 338
Jaritza 3873 e:Kanel 442 u:Maritza 2808 ue:Hubertus 299
Wella 4582 eWilnius 524 uWinna 3481 ueAllgunnens Opal G 428
Gordon Rex eKölnäs Gor-Tex RS 382uRuna RS 4341 ueGläntans Domino RS 314
Isilon Sunsilk eTejas Monljus 540 uWella 4582 ueWilnius 524
Isilon Tinúviel eTejas Monljus 540 uJaritza 3873 ueKanel 442
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#51 jahaa.. hehe. förlåt, ja är seg ;) haha

#17 Hinner inte, vet inte vart och när jag ska ställa ut. :P
Jag ska ställa ut mitt sto Månskära. Hon har som bäst fått 43p!och även blivit best in show på mälarruss och reserv bis på guldruss, i år ska hon ställas ut i klassen sto med föl.

vart kan man se var utställningarna ska vara?

#61 På gottlandsruss.ifokus.se finns en utställningsförteckning för russutställningar och även allroundutställningar tror jag. På shettlandsponny.ifokus.se finns det utställningsförteckning över utställningar för shettisar.
Jerker Klang,
På svenska russavelsförbundets hemsida.

#56 På shetlandsponnyer så kan de bli utan placeringar och sådant pga överbett , de är stenhårda med det , är bara en viss mm som får vara över. Underbett får inte en shettis ha överhuvudtaget.

#64 Fy rackarns! Det var hårt! Är det så för russen också..?

#67 Raststandarden är ju sådan så¨.. Nä vad jag har förstått så till låter de mer där. Men iof tycker jag att det är rätt hästar med mycket över eller underbett ska ju inte fungera i avlen tycker ju jag.

#13 Ja men självklart ska du ut med Morris! Han SKA ju vara med på föruttagning i år! Ett måste vet du, nu när han är 2-år!
Vi har som vanligt flera hästar till utställning
- Hults Pirita (43p BIS Guldruss-04) går med föl e.Micklas
- Tejas Monique (40p) Föl e Micklas
- Silverboy 552 (44p)
- Tejas Pegasus f.06 föruttagning
Jag visar nog alla våra pollar, som vanligt! =)
I övrigt ser vi fram emot: Tejas Jarita, Tejas Pirana och Montró (u.Tejas Monita) på premiering för diplom. Och Tejas Morian som ska på föruttagning!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#69 Hoppas du även i år hjälper till att visa Monljus på de mer "prestigefyllda" utställningarna även om du nu har två hårda konkurenter till honnom :-)
Jerker Klang,

Jag ska inte ställa ut Pigall.

#71 Varför det?
Jerker Klang,

#72 För jag tycker det räcker med att ha ston här+tävlingar.
Dessutom är han snyggast i världen i mina ögon, det räcker. 

Skulle mer än gärna ställa ut Karsk, men det finns ett problem. Domaren är nämligen Börje Johansson och det är även han som har fött upp Karsk = jäv.
Men vi kommer givetvis att fara ner till Umeå och visa honom för Börje… han ville bara titta på guldklimpen:))
Man kan hoppas att de som anordnar utställningen kan fixa dit 2 domare… då tror jag inte det blir fråga om något jäv.

#74 Ni får väll passa på att ta en tur söderut med Karsk, Mälarruss arrangerar ju utställning i Märsta den 8 Juli och eskilstuna , 2 augusti. Hade det inte varit för att det är en datum som inte funkar hade vi åkt upp till Nordruss….
Jerker Klang,

#70 självklart hjälper jag till att visa Monljus! Han är fortfarande en pärla i mina ögon. Jag har ju jobbat med honom enda sedan han var föl!!

#77 Då lär du få springa mycket i år oxå ;-)
Jerker Klang,

Jag ska ställa ut Skotte och några unghästar efter han. Sen även mina 3års ston måste ju visas.

Det är klart att man skall visa valackerna också. De är ju produkten av aveln. En valack med bra poäng på utställning meriterar ju sina föräldrar. Att man kastrerar hingstar, även sådana som har bra exteriöra meriter, kan ju som i fallet med Cenit, bero på att ingen är intresserad av honom som avelshingst (märkligt i det fallet).
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Kanske ska ställa ut Zolero, får se hur det blir med Razmus Raid. Beror lite på vart det är utställningar och om jag orkar träna :)

#79 Anne har du många 3årsston?
Jag ska ev ställa ut PÄRLINA och MERALDA.

#67 Pontare fick 40 p som tvååring och de tyckte att det var så synd att han inte var hingst men då sa min granne att han aldrig hade blivit godkänd ändå för att han har överbett, tydligen mycket strängt.
Jag kommer inte ställa i år för dom tycker inte att Thyra är fin ;) Inte Pontare heller för den delen, han började på 40 p o nu ligger han väl på 36-37 p. Jag bryr mig inte så mycket om att domarna inte tycker om mina hästar, för mig är dom ju världens finaste ändå!

#82 Jag har 2st En hos fam Lunberg (Lorella) och en som Linda Kvant har. (Jula)
#83, nej men vad kul :) Då får jag väl ta och träna lite med Zolle så får nån annan visa honom.
Får man ställa ut en valack som ej är rikstamboksberättigad?

Ett tillägg till #69:
Även Kremla kommer att visas i år. Vi hoppas på Guld igen!!
Jag ska ställa ut
Hults raptor, tror han är visad som 2 åring 2 gånger, fick inte högre än 34 tror jag, mest för att han bara lattjade runt. Men vi ska visa honom på Utställningen som är under dubbeltravet på eskils ! Så nu tränar vi hemma på att vara lite mer koncentrerade och inte bara springa o släpa benen efter sej ! :D

Självfallet ska jag ställa ut:)
Tänkte ge Rosenhälls Mawerik en sista chans för att bli premierad också annar blire nog valack för han:/
Tina IV ställa endast ut om hon e fin i pälsen! Hade tänkt att försöka komma upp i hennes tidigare poäng nivå;) 43p. inte det lättaste md tanke på att hon inte e lika muskulös som hon var tidigare men värt ett försök!:)
----------> foto Pernilla Jobs

Utställningen i Örebro den 31 maj har lockat 115 ponnyer att visa upp sig! :)
Katalog, för den som är nyfiken på vilka, finns på www.opaf.se
Det finns även en del saluponnyer i katalogen!

Nej fy sjutton. Dom tycker ändå att mina hästar är så fula! ;)
Skulle väl va Colten kanske på drive-in utställningen vid dubbeltravet.

Hade jättegärna stäält ut båda Rara och Neppe bara för att det är kul. Men finns inte dirket några utställningar som är så nära att det känns värt att åka dit "bara" för utställningen. Hade jättegärna sett "drive in" utstälningar på fler tävlingar. Det hade jag direkt hakat på =)

Japp. mamma har ju shetlandsuppfödning och det är jag som ställer ut så jag hänkar nog på med russen också.-..
Polover, Lego-Lasse, Skogan o Skuggan
Det där med utställningar och premieringar har inte riktigt varit vår grej, men skam den som ger sig……i år skall vi visa 3 ston för stambokföring, två treåringar , russet Farmens Ultra (skall visas på Gotland) och shettisen Amber´s Raindance. Sedan skall shettisen Run Away f-96 stambokföras, hon är aldrig visad förut och hon fölar om ett par veckor.

Jag har alltid velat ställt ut min ponnytravare Duracell av friheten :) Men har aldrig vetat riktigt när och var alla tävlingar är =/ Men i år så ska jag väl försöka ta reda på det ;P
Han blev mycket utställd när han var föl på stuteriet. Och det gick tydligen väldigt bra. Tror att dom sa att han tog hem nått guldpris :P
mor: kolvik´s decibell
far: gläntans pirat
Skulle gärna ställa ut båda, eller det ena, av russen. Vet inte om jag har tid i sommar bara. Vi får väl se hur det blir.