Må bra prickar :P ?
Är det någon som vet varför dom får så kallade "må bra prickar" ?
Är det för att dom mår bra ? haha..

Typ ;) men för att de blir bra behandlade, och jaa.. dom mår bra, är ju så ;P De får bra mat, bra träning, bra skötta :)
jag har iaf svårt att kunna förklara ;P

Hmmm. ibland funderar jag på det där…. Neppe får aldrig sånna fläckar (vi kallar dom trivsel fläckar). Men han är världens mest förnöjda häst. Vi bråkar aldrig och han är typ alltid glad. Så vissa hästar kanske har svårare än andra å få det??? Eller så kanke han inte trivs :O XD
hästarna i stallet blir jämt fulla av "trivsel prickar" på våren och under sommaren, det är som att de kommer fram under vinterpälsen :P Min passhäst är prickig som en leopard :P
kan tillägga att alla hästar är bruna/ mörkbruna

Jag har alltid hört och fått för mig att en lycklig häst är självblank i pälsen och i vissa fall får de även fläckar men det beror ju på vad de har för färg, vissa får ju aldrig sådana fläckar.

#4 precis, tror också det beror på färganlaget. endel svarta hästar kan ju vara vrålblanka men inte en enda prick..

De är väll en kombination av skötsel, fodret och solen som gör de. En lycklig häst som mår bra får trivselfläckar har ja hört :)
Jag tror sågott som varenda färg kan få, för ja vet svarta, bruna, fuxar och skimmlar som fått trivselfläckar. Skäck däremot vet ja inte om ja sett nån..
Enfärgade hästar verkar ha lättare att få.

ja, för varette har aldrig haft sådanna.. och hon har börjat fårr sånna :D

Även kallat "Dollartecken" av gamla travtränare…alla mina hästar har faktiskt sånna:)

Finns inget vetenskapligt bakom att "trivselfläckar" skulle bero på just trivsel, men man kan ju hoppas.

#11 Ingen har bevisat motsatsen heller ;-)
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Diora hade mycket måbra fläckar -06. Ingen aning på vad det berodde på, men hon har inga nu.
Men, hon kanske trivdes, fick bara springa och lulla på när jag var ute och körde, hade inga som helst krav på henne, bara hon travade så lät jag det gå. Mycket hästkompisar hade hon, och mat hade hon så att det räckte. Och det låter som Diora i ett nötskal, egentligen ;)

Jag har bara sett det på hästar som ser ut att må bra och oftast när de är i tävlingsform. :D

Jag har i alla fall märkt på mina hästar att de blir blankare i pälsen när de trivs, tillexempel så blir de alltid blankare när de får gå i sin stora hage än när de får gå hemma i stallhagen.
Colt blir blankare när han får börja träna och mindre blank när han bara får gå.
Och de har ingenting med borstningen att göra för ja borstar inte mina hästar mindre bara för att de vilar.
Heter det inte att de är apelkastade?
Alla våra hästar brukar bli det på sommaren iaf :) När pälsen blir fin.

Vi kallar dem Trivselringar och jag har sett flera exempel på fläckar som kommer och går på hästar beroende på årstid, träning, dröktighet, olika ägare m.m.
Jag tror stenhårt på det!!
Sen kanske vissa har tydligare fläckar än andra! =p
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#17 Apelkastad är mera som ett tecken (liknande stumpa etc) På bilden jag visade på Tejas Monela i #18 så ser du att hon är apelkastad.
Trivselringarna syns oftast bara från ett visst håll/ljus och brukar koncentrera sig på hästens överlinje.

Alla våra hästar har sådanna :)

Min häs är oxå full av trivsel fläckar;)
Jag hade en svart hingst, han fick lite ljusbruna såna trivsel fläckar på sommaren, defekt brukar få såna när hans sommarpäls kommer och rappe var full med såna när han hade sommarpäls:D

Jag tror att det har med pignentet i färgen att göra, att det skulle vara rent för att dom trivs och mår bra tror jag inte då jag har sett motsatsen till detta med min egna häst fakstikt.
Hade ett överväxt russ som ridponny för några år sedan, denna kille var tvungen att jobba varje dag för att han skulle må bra och han krävde lika mycket uppmärksamhet som 20 hästar gör vanligen tillsammans, i början hade jag den tiden med honom men efter många år så hade jag inte det och han blev desvärre ståendes och han mådde inte bra vilket märktes tydligt. Givetvis tog jag det svåra men rätta beslutet att sälja honom och nu mår han toppen igen då han får allt han behöver, men till poängen han hade alltid trivselfläckar både när han mådde bra men även när han mådde som sämst då min tid inte räckte till och om dessa fläckar nu skulle beror på att han mår bra vaför hade han då det även när han mådde dåligt??

Alle våre har trivselsflekker ;)

#24 visst sitter det i pigmenten på hästen. Vissa hästar får ju mera fläckar än andra och hästar som inte har några fläckar mår ju inte nödvändigtvis dåligt.
Jag har erfarenhet från att ha hand om många problemhästar och hästar som mått dåligt och jag har på samtliga sett fläckarna komma mer och mer ju bättre de veckar må.
jag tror nog att fläckarna i många fall kan relateras till trivsel. Men sen finns det ju alltid undantag!
Din häst var nog sån som hade fläckar hela tiden, och du såg ju själv om han mådde bra eller inte. Men hade han kanske färre fläckar när han mådde sämre? Eller var han kanske ett av de undantag som bekräftar regleln? =)