När ni skor hästarna?
Tänkte bara fråga hur era hästar är att sko?
Är dom lugna?Eller går dom runt på gången?
en sulky jag vill ha

Alla våra är helcoola, står helt stilla hela tiden :P Är vel bara den ena som har dålig balans när man håller bakbenen, men det går ju endå :P

Min äldre gubbe är lite bråkig, han gillar inte när man skor han, sen är han bra tjurig också;)
raptor är väldigt snäll, han kan gunga lite och hänga på hovslagaren men annars helt cool.

Luddan kan väl va lite tjurig.. men mest då man håller på bak :)

Vet många hovlasgare som säger "Ju mindre dom är desto j-vligare är dom" xD

Colt är oftast väldigt bråkig att sko.
Men så kan han chockera oss alla och vara hur snäll som helst i mellan åt.

#7 haha ja den har man hörtXD
Hannibal står stilla men hänger nåt så fruktansvärt på en, tungt som attan! Calippo är snäll att sko fram men bak tycker hon är lite jobbigt. Får hon bara stöd av en vägg på motsatt sida står hon stilla, men inte alldeles för länge inte.

Diora var välldigt bråkig första gången jag hade henne.
Men har fått reda på att det berodde på hovslagaren, där Diora egentligen bor är hon hur snäll som helst när hon skos, och nu i år ska inte samma hovslagare sko.

Har alla min hästar barfota, men de är snälla att sko. Enda är att tålamodet brukar tryta och de vill inte hålla uppe foten allt för länge.
Alla mina är jättesnälla att sko! :)

Dotte är en stjärna att sko. Hon står helt stilla! :)
De va annat då hon va liten, då reste hon sig o for ;)
Pärla är också snäll, men hon går barfota så hon verkas bara.

Liseth&Liseth är oftast snälla :) kan hoppa till nångång

valle är snäll att sko nu, men var helt vild dom 2-3 första gångerna. då fick vi ge han lugnande, då gick det bra :/

Gerti var jättejobbig första gången men nu är hon riktigt snäll.

Ida e helt cp när man ska sko henne, hovslagarn brukar ha brottnings match
Juppe och Zolle är kolugna båda två :) Fast dom har inte alltid varit det, första gångerna var dom ganska så besvärliga! Men nu är dom snälla och sköter sig jättebra, hovslagaren säger att Juppe är den snällaste shettisen han skott :)
Musse verkas bara än så länge, och det är inga problem!

Varre e kalas, kan bli lite jobbig om det tar lång tid!
Mina tävlingshästar är snälla att sko (skor dem själv) och unghästarna med fast de vill väl inte alltid stå still när de är 1-2 år och har brall i benen, men då gäller det bara att ta det lugnt.
Pluggar nere i Skara till hovslagare och är klar till jul och jag kan väl säga som så, träna hästarna att stå still då blir både hovslagare och ponny gladare och framförallt får du en hovslagare som kan göra ett proffsigt jobb istället för att bara försöka få fast en sko, finishen med snygga sömrader, tillpassning, verkning ja allt blir bättre med en lugn och trevlig häst. Visst finns det hästar som är stökiga och som någon nämnde kan man ju ge lite lugnande det spar både häst och hovslagare.
I en del fall kan det ju vara hovslagarens fel, det gäller att böja sig ordentligt och stå under hästen och det är så klart knepigare på dem små, vet själv att jag hade problem i början med det. Svårast är höger fram och det är inte sällan som just den är en problemhov då det är extra svårt att komma in under och jobba rätt (gäller om man är högerhänt).
Med lånat nickname Cecilia Ekeberg

Alla mina hästar är snälla att sko. Jag skor dem själv.
Senast jag verkade avelsstona så tog jag med mig grimma&grimmskaft, hovtång och rasp och gick ut i hagen. Elin höll i dem och jag verkade! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Tina är super snäll står som en staty
Mawerik e CRAZY
En del hovslagare lyfter benen så högt på hästen att det gör ont, inte konstigt då att dom bråkar…..Min hovslagare är jättebra, lugn och trygg, lyfter bara lite på hästarnas hovar så pass att han kommer åt, alla hästar jag haft har varit lugna och snälla att sko och verka. Man måste börja tidigt med att lyfta hovarna på fölen också! Då går det mycket bättre sen!
#24 det kan jag faktiskt hålla med om att dom lyfter och böjer ofta benen i en obehaglig position för ponnyer, det blir nästan som ett böjprov, då är det inte så konstigt att många är dumma.
Men sen är det ju inte så lätt o göra så mycket när dom är så små, man får uppfinna ett behagligare sätt för en stor fullvuxen hovslagare att verka/sko ponnyer :)

man får hissa upp ponnyerna på nån sorts grej, haha ;)
Beror på hur humöret är för dagen. Oftast supersnäll!

#26 ja, exakt . borde ju vara hur behändligt som helst ;D

Den enda av våra som kan vara lite stökig är Wella, men sedan vi bytte hovslagare förra vintern så är hon för de mästa ganska snäll. Övriga står som ljus.
Det är ju en fördel att våran hovslagare är väldigt kort, då behöver hon inte lyfta så högt…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Pigall är snäll som en gammal arbetshäst att sko :)
Grann har blivit bättre, men efter att vi andvände grannarnas f.d hovslagare en gång i början av hans vistelse här blev han väldigt skepptisk till hovslagare och ville verkligen inte bli skodd. Efersom han sparkade Grann i magen för han stod lite snett på gången och jag fick inte stå framme vid hans huvud ens men jag var så liten då och hovslagaren såg ut som en bodybuilder så vågade jag inte säga till. När jag sedan gick hem med Grann grät jag och vi har aldrig varit i kontakt med denna människa igen. Kan tillägga att han inte är hovslagare längre utan jobbar på behandlingshem, vilket jag tror han passar bättre som.
men efter denna incident fick vi en underbar hovslagare vid namn Carola. Vi berättade vad som tidigare hade hänt och hon fick honom att börja lita på hovslagare igen. Men sedan när Grann fick sin hovbenssänkning var vi tvungna att byta igen, efterson hon ej var utbildad. Vi fick då en kille som har skott i över 40 år och har egnat travhästar, jag trodde att Grann skulle förknippa honom mded den förra idioten Tex, men det gjorde han otroligt nog inte. Han kände väl att han inge ont ville. Så nu fungerar det jättebra att sko honom, och skrållan har aldrig gjort nån tillstymmelse till att flytta sig när hon verkas.