Vinst i branddrama!
Hästpar i skakande branddrama på E18

© Foto: Peter Bäcker
Mikaela Johansson med ponnyn Dissy och hunden Nelly pustar ut på Lökene Gård. I söndags hamnade ekipaget tillsammans med Ann-Charlotte Larsson mitt i ett eldhav - på E18 - då bilen de färdades i från Axevall började brinna.
Trav 
Segerglädjen från Axevalla höll på att brinna upp i rena eldinfernot.
På väg hem, utanför Ölme, tog bilen eld - och Mikaela Johansson fick slänga sig ut för att rädda sin ponny Dissy.
- Nu är det bara förkolnade rester av bilen, berättar Skoghallstjejrna.
2008-05-20 09:03
LARS NILSSON & JONAS ÖSTLUND
(mailto: "Skicka epost till LARS NILSSON & JONAS ÖSTLUND")
Mikaela Johansson, 20, hästskötare hos Olle Goop, hade tagit sitt livs första seger, dessutom med egna ponnyn tioåriga Dissy.
Hon, och tävlingskamraten Ann-Charlotte Larsson åkte nöjda hem, men på några sekunder svängde all glädje över till rena dramat. Bilen som de hade lånat började bete sig konstigt och plötsligt kände tjejerna brandlukt.
- Märkte att bakaxeln under bilen började brinna. Kallade på hjälp i farten. Snart kom både brandbilar och ambulans, berättar Mikaela Johansson.
Tjejerna sprang till transporten för att rädda hästarna - innan bilen stod i ett eldhav.
- Allt gick oerhört snabbt. Båda hästarna fick vi snabbt ur transportkärran. Likaså räddade vi en hund som vi hade i bilen ur lågorna innan brandkåren var framme, fortsätter Mikaela Johansson.
Den brinnande bilen väckte stor uppmärksamhet längs väggrenen.
- Det dök upp hjälpande händer från alla håll. Dom föreslog direkt att vi skulle koppla ifrån hästtransporten, förklarar Mikaela.
Själva hann tjejerna rädda rubb och stubb i fordonet - och alla kom hem helskinnade efter dramat på E18.
- Några personer som bodde i närheten ställde upp med en bil och hjälpte oss hem till Skoghall med både hästarna, hunden och hästtransporten, säger Johansson tacksamt.
Utflykten till Axevalla är en resa Mikaela Johansson sent kommer att glömma. Inte bara för att man hade änglavakt, utan också för den första triumfen.
- Tidigare hade jag tävlat på både Åby, Eskilstuna och ytterligare någon bana, men fått nöja mig med blygsammare placeringar. Nu funkade Dissy och vann lätt, säger hon.
- Nästa start för Dissy?
- Hade tänkt åka till Mantorp där Dissy har ett passande lopp. Efter vad som hände i söndags är det tveksamt om jag vågar göra någon ny långresa.
Hos Olle Goop, där Mikaela Johansson jobbat i ett par år, sköter hon bland andra Mellby Regent, segerkandidat under Elitloppssöndagen på Solvalla, samt treåriga racern Discovery Håleryd.
Den andra hästen som räddades ur dramat var Björksta Delit - som tillsammans med Ann-Charlotte Larsson sprang in på en femteplats.

Läskigt :S tur att det gick bra för alla inblandade!

#1 Ja det var ju bara jag och Micka och hunden Nelly i bilen och vi klarade ju oss allihopa men dock inte mammas mercedes;-(

putt
vilken tur att alla klara sig

Ruskigt det där, med tanke på hur många tusen mil man kört med hästtransport och gamla bilar är det underligt att man inte råkat ut för det själv….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#6 Jo, och ändå var det en Mercedes -00 och en Värmlandsvagnen -07. Men vi fick reda på orsaken och är att BMW och Mercedes har en tvådelad bakaxel och att de inte håller för att dra släp som vi har gjort - sverige runt med ponny och storhäst..

putt

Fyy vad läskigt :S:S:S:S
Nej hu, tur att allt gick bra tillslut för allihopa
#7 Gäller det alla Mercedes ? ? ?
Oj vad hemskt, verkligen bra att alla klarade sig.
#7 Tur då att man har en hedelig svensk bil… modell äldre ;)
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#7 Ja alla mercedes har delad bakaxel

Alla moderna bilar ha delad bakaxel! :)
Skulle det vara orsaken, så skulle vi stå med brinnande bilar varje tävlingsdag allihop! Nej, det är helt fel, något helt annat måste vara orsaken till olyckan!
Och kolla bara vilken travdag som helst, speciellt "stortravdagar" hur många Mercedes som agerar dragbilar!
Tur iallafall att det gick bra! :) Har själv bara blivit stående med trasiga däck och havererade motorer vid ett par tillfällen med hästkärra under de senaste sju årens travresande över nästan hela sverige. Skönt! Hoppas turen håller i sig många år till!
usch vad hemskt !!! Vilken tur att ni kom oskadda därifrån!!

Du skrämdes bra när du skickade SMS:et!!!
Läskigt sånt där…
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#16 haha ja men vad skulle jag göra då? bättre att du fick reda på det där än via tidningarna;)

#14. Det var iaf vad brandmännen och försäkringsbolaget sa till oss. ja visst är det många dragare som är mercedes och jag är så fäst vid dem också och har tyckt att våran mercedes var kanon!

Fast nu har vi köpt en volvo v70 idag:D

Ja, och det är typiskt mig o Micka o råka ut för sånt här!
tusentack!
ursh vad läskit men bra att ni räddade allt hur mår ni nu då??
hoppas det går bättre i fortsätningen!
Ussh va hemskt! Tur att det gick bra för er och djuren:)

#22, jo vi mår kanonbra! vi har "skrattat" bort händelsen. Delit dock mår inte så bra…han var in till kliniken idag och fick en spruta cortison i hovleden…så han får inte starta på ca en månad:(
Vad läskigt! Tur att det gick bra och grattis till fina placeringar!

#25 tusen tack!!