Bara montèhäst
Är det inte längre tillåtet att använda en ponny bara som montèhäst? Den måste tydligen numera kvala för sulky, för att få tävla i montè. När kom den regeln?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Ja, men om den behöver kvala om måste den tydligen göra det för sulky.
www.vikingponnycenter.se

Vad jag kan se i kvalificringsbestämmelserna som finns på SPTFs hemsida finns ingen regel som säger att hästen måste kvala i vagn….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Nej, jag kan inte heller se något om detta på SPTFs hemsida, det är därför jag frågar här. När vi försökte anmäla till montèkval fick vi veta att det inte finns längre, utan att hästen måste kvala för sulky. Hästen är kvalad för sulky för många år sedan.
www.vikingponnycenter.se

Det har troligen blivit någon form av missuppfattning. Under ett par år var det tvunget att kvalas i monté för att få starta i monté. Numera kan du starta i monté utan detta.
Innan sirkucen med monté kvalstvånget så gällde att hade du kvalat i monté men inte i vagn fick du endast starta i monté, skulle tro att det är så nu med.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#5. Ja, jag tror också att det är som du skriver, så vi gör väl ett nytt försök att anmäla till montèkval, fast på annan bana.
www.vikingponnycenter.se
Vi har också en som vi skulle vilja kvala i monté. Han kommer ändå inte att starta i trav så varför ska han kvala med sulky?
Jag kontaktar SPTF och kollar. Hör av mig när jag vet mer.
Detta var svaret jag fick från SPTF:
Om du är startberättigad för vagn så får du inte kvala i monté, likaså om hästen är ostartad. Men skall du kvala pga oregerlighet i monté måste du kvala i monté eller om hästen faller pga av ej godkända prestationer eller 1-årsregeln så kan du välja att kvala i monté. "Problemet" är att du måste gå samma tid som för vagn, dvs 15 s från rekordet.
#6 Detta skulle i så fall innebära för er ponny att det bara är att anmäla till kval i monté och att den klubben ni försökte anmäla till hade fel.

#8. Det var ett kryptiskt svar… Om du är startberättigad för vagn.. vad menas med det? (Ja, jag är lite trög)
Betyder det att vår ponny, som kvalde för 7-8 år sedan och gjorde 1 start men blev diskad, kan enl. 1-årsregeln kvala i montè? Kvalgränsen är då 2.55?
Vad innebär det för er ponny då?
www.vikingponnycenter.se
Det betyder att montékvalet (som fanns för några år sedan) är borttaget och att om det inte ännu gått 1 år sedan senaste godkända lopp så skall ponnyn inte kvala i monté heller.
Enligt Ylva på SPTF betyder det att er ponny som en gång i tiden kvalade med sulky, nu får kvala i monté, om ni vill eftersom det gått över ett år sedan han kvalade. Starten med diskning bryr man sig inte om mer än att han har gjort en start.
För vår ponny gäller samma sak. Vi får kvala honom i monté och han får då starta i både trav och monté om vi vill. Det är bara första kvalet som måste vara med sulky. Annars kvalar man hur man vill. Det är samma regler i stortravet.
Förklarade jag bättre nu?
men om man har en häst som aldrig är körd utan bara riden får man då kvala den i monté??

#10. Tack, nu förstår jag nog. Om han kvalar i montè nu kan han alltså även starta i sulky sen.
Konstigt ändå att man inte kan använda en häst bara i montè om den inte är lämplig som körhäst.
www.vikingponnycenter.se
så om man har en häst som är "galen" att köra men jättebra att rida på .. kan man då inte ha den till monté bara?? jag trodde att man kunde kvala en häst i monté och sen att den fick tävla i monté men inte var godkänd för sulkylöp.

#13. Så tycker jag att det borde vara. Det skulle ju vara bättre för sporten om man fick vara med även om man har en "icke körbar" häst. Kanske något SPTF borde fundera över…
www.vikingponnycenter.se
#13, #14 Det stämmer. Malena skulle kvala en häst i stortravet en gång som är bakrädd men fungerar utmärkt med ryttare. Dom fick inte kvala i monté om inte hästen först kvalade med sulky. Jättetragiskt. 
Förr fick man göra så att om hästen kvalade i monté så var den enbart startberättigad i just monté. Praktiskt för 10-åringar som kunde få rida sitt russ tills de blev gamla nog att ta ut sin körlicens på B-ponny. Tycker att detta är något som faktiskt skulle kunna läggas till bland tillämpningsanvisningar och skilja sig från stortravet.