Tyson II
Avkommor efter Tyson II ?
Sätt gärna ut en bild, skriv lite , hur är din i sättet och så ? =)

#1 Vem är mamman till din tvååring ? Kul om alla med Tysonavkommor även skriver vem som är mamma också , och vem hon är undan !

Fin hon var. En vacker dag ska vi nog ha ett föl efter Tyson II.

_Tilly , 2 år okvalad.
_e. Tyson II u. Brandy - Ripadals Jinnic
#1, jättestilig dam du hade! :):

#2 , precis som #4 säger, **e. Tyson II u. Brandy ue. Ripadals Jinnic.
#**5 , tack :)

#7 Fin kille! =)

Jätte fina hästar allihoppa!!

Tuffing e. Tyson u. Sundbys Tuva ue. Parat
X Krut e. Tyson u. Sundbys Tuva ue. Parat
Ljungens Rappe e. Tyson u. Ljunens Copia ue. Vagabond
Tuffing och Krut är båda talangfulla, men absolut inga barnhästar…
Ljungens Rappe är däremot världens snällaste!

# 13 Såå söt!

jag mejlade om Tilly! Jag var jäätte sugen, men det var ej aktuellt då…;(

#16 okej, nu är hon min ;D
# 19 Fint tecknad i ansiktet!

#18-#19 riktigt fina båda två :)
//Mickan
#20-21 Tack så mycket. :)

Har en tvååring efter Tyson.
Mellanbyns Legolas, e. Tyson u. Garrilina

Är det någon av er som ställt ut eran Tysonunge? Skkulle va kul att se vad han lämnar exteriört! *nyfiken*
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Får en avkomma i slutet på maj! :D
e: Tyson II
u: Hallonlundas Lilly
ue: Skotte

Jag har Ramona Ernst e:Tyson u:Regitze Ernst, syster till Ernst Ravelli. En riktig toppen ponny!
Anna Manberger, www.stuterila.se

Jag ringde på annonsen om Ljungens Krabat. Han är efter Tyson under Wopper.
Men han blev Såld till någon annan.

Går exteriören hand i hand med prestation?
Skulle vara kul och få veta vad t ex dom 10 snabbaste godkända russhingstarna har fått för poäng.
Skulle också vara kul att veta vad för rekord dom godkända hingstarna som nått högst poäng på utställning har.

#37, nä! det gör den inte, med risk för påhopp..de tio snabbaste gdk hingstarna är Tyson, Gumino,Polar, Ernst Ronaldo, Raider,Junisorken,Ernst Mascot, Parat,Nicklas och Ernst Rasken. De har genomgående 6-7 på benen, förutom Tyson vid 2007 gen.mönstring 8 (-då hade hans ben/benställning blivit bättre än vid 2002 då han hade 7.)
Men de " fula, icke korrekta, men snabba, benen det kan ju bero på hårt tävlande och att de i övrigt inte hålls i lika bra " utställningsskick"? Liksom kanske huvudsakliga "utställningshingstar " inte helhjärtat lägger ner sig på travträning och därför inte blir lika bra…
Jag vet dock inte vilka som är högst bedömda på utställning…det får nån annan berätta,

#39 Av de hästar du nämn är jag ganska säker på att de är Parat som har fått högst poäng Han brukar väl ligga runt 42p?? Rätta mig om jag har fel.
#37 Tycker inte att det är så fula ben om man får en 7:a på benen. Det är jättesvårt att få mer än en 8:a. Endast ett fåtal får en 9a och tror inte någon fått en 10 på benen. Som någon sa: " Det är fyra ben som skall bedömas och vara perfekta för att ge en 10:a". Tror inte ens de som används alls inom travet får så mycket mer de heller. Tror att 7-8 är det vanligaste bland alla godkända hingstar vid premieringar.
(Vem som helst får gärna rätta mig. Detta är bara min erfarenhet. Och den är ju inte så jättestor direkt)

# 40 just Parat kan inte varit med på generalmönstringen..hm, det måste han väl ha varit??? Jag hittade inte honom på resultaten från 2002 och 2007 på svehast hingstresultat,
# 41 , jaha jag trodde 8 var liksom vanligast på gdk hingstar men jag har väldigt lite erfarenhet av utställning å andra sidan…

Tycker nog också att 8:a är vanligast på godkända hingstar och även på utställning tycker jag det är vanligt med 8:or och själv så vill jag ha 8:a på benen på de hingstarna jag använder .

#42. Nej Parat behöver inte visas på generalmönstring längre, då han är Elitpremierad.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Drömprinsen har en 9:a på benen.. Men det är den enda av våra 10 hästar som fått de… De andra har fått mellan 7-8..

Detta är Tokajers poäng när han blev godkänd.
Exteriör
Stor, linjerad, högställd hingst. Vackert huvud, välformad hals, kraftfull bog, långt något sluttande kors. Tät fram, bred bak. Spänd skritt. Vägvinnande trav.
Typ
Huvud, hals & bål
Extremiteter, rörelsernas korrekthet
Skritt
Trav
Summa
Poäng:
8
9
7
7
8
39
Hälsotillstånd
Visad utan väsentliga veterinära anmärkningar.
Prestationer och Övriga meriter
Travmeriter: 21 starter 4-5-6. Vinstsumma 10 925 kr. Rekord 1,58,9. 3:a i derbyt. Motsvarar en poäng.

jätte fina hästar allihop!

#36 jag menar inte att exteriör och travprestationer går hand i hand! Snarare tvärt om… Dock menade jag just det jag skrev; ingen kan ta miste på att Tysons avkommor gör bra ifrån sig på travet. De får ju alla chanser i världen att visa upp sig. Men hur ser hans avkommor ut? Vad har han lämnat exteriört?
Mig veteligen har han 1 diplomsto och 1 godkänd hingst (ej godkänd på enbart exteriör! 39+1) på +100 avkommor??
#39 De hingstar du räknar upp har fått följande:
- Tyson (2007: 87879=39)
- Gumino (2007: 77799=39)
- Polar (2002: 8-8-7-9-8=40)
- Ernst Ronaldo (2007: 98698=40)
- Raider (2007: 88688=38)
- Junisorken (2007: 8778-halt i trav)
- Ernst Mascot ?
- Parat (1997: 78889=40)
- Nicklas ?
- Ernst Rasken (2007: 88678=37)
#36 Nästan alla de hingstar som fått höga poäng (44 eller mer) har knappt vart på banan.
- Hadar (2007: 109999=46 - ost)
- Patron (2007: 999109=46 - ost)
- Fanér (2007: 998910=45 - ost)
- Marlon S (2007: 998910=45 - 2starter 1-0-1 2.26,6)
- Major G (1997:109889=44 - ost)
- Silverboy (2007: 99998=44 - ost)
Jag kikade igenom hingstkatalogen idag. Endast en minoritet av landets godkända hingstar har, så kallad, travstam. Om nu travhingstarna inte lämnar avkommor med bra exteriör, som nu är krav för att bli godkänd i avel (hingstar), så finns väl risken att russtammen utarmas?
Travhingstarna för travsporten vidare - men inte russtammen?
Marlon S har gjort 22 starter och rekord 2.12,9. Han kvalade i lördags på Tomelilla, och man blir inte förvånad om han gör en tid under 2 minuter i år.

Trofé har fått 44p har ett rekord runt 1.50!!
//Mickan
2. Uron G 493.
Hingst ljusfux vhip vtvb f. 1994 hos Lisbeth & Kurt Larsson, Björketorp
Ägare: Allgunnens Ponnystuteri, Långasjö
Utm. rastyp, ngt kvadratisk. Vackert huvud, grov hals, i övrigt bra sida. Rättställd, välbenad. Framåtgripande, stundtals spänd skritt. Bogfri trav med mkt bra bakbensarbete.
88889=41 p. GI- 2012
Urons rekord 1,49,3
#49 Hur många av Tysons avkommor är visade ?

#53. Ett 30-tal
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#50 va roligt att han gått så bra!! Lycka till i år! =)
Det verkar som dom flesta som köper Tyson avkommor inte är intresserade av utställningar . Bland dom ca sjuttio avkommor som inte är visade kanske det finns många godbitar .
#55 Du kan vara för sorglig ibland. Statistik kan läsas som man vill. Av "travhingstarna" du radade upp har du valt att ta de "lägsta" poäng dom fått genom tiderna medans du valt att skriva ut de "högsta" på "utställningshingstarna". Och vissa snabba och snygga tog du inte med alls
.
#49, mycket kanske beror på vad som "gillas" av domarna? Jag tycker många travhingstar ser 40 gånger trevligare ut än några av de som är 44-poängare…

#57 dryga kommentarer från anonyma = obefintliga för mig
Fakta kan uppenbarligen också läsas som man vill.
Jag har inte valt att ta några lägsta eller högsta poäng. Jag har tagit de senaste!! På de som fortfarande visas på GM har jag tagit 2007 års poäng. Vad de fått innan/ efter vet inte jag.
Det samma har jag gjort på "utställningshingstarna"; poäng från GM 2007.
"Och vissa snabba och snygga tog du inte med alls"
Jag har inte valt vilka hingstar som ska stå i den listan. Om du läser inlägget så är det #39's förslag på de 10 snabbaste hingstarna jag gett svar på.

#58 Majoriteten av russdomarna går nog efter Gotlandsrussets rasbeskrivning (läs rasbeskrivningen här) . Och många av travhingstarna tappar ofta både raskaraktär och könskaraktär när de är fullt tränade. Sen får de ju ofta nedslag pga inkorrekt benställ.
Sen är det inte säkert att en häst som ser "trevlig" ut /snygg sida/utstrålning har lika höga helheltpoäng. Utställningspoängen baseras ju trots allt på 5 olika moment i hästens exteriör.
Men smaken är ju som baken! Och tur är väl det! =)
#60, jag tycker det är dåligt att man förlorar poäng på att vara vältränad, om jag ska vara ärlig.
Och om man som ponnykusk ska köpa ponnytravare köper man nog en häst som ser trevlig ut och kan trava bra. Sen att statistiken visar att de hingstar som faktiskt travat fort själva ger bra avkommor kanske gör att man vill ha en häst efter någon av dessa hingstar.
Och så länge det inte bevisar någonting annat lär trenden inom ponnytravet med snabbare hingstar fortsätta.
Har ni inte kommit ifrån ämnet nu? Tråden handlar om någon hade Tyson avkommor och hur dem i sådana fall är och inte massa tjaffs om annat.

#62 du har helt rätt!
Jag återgår till min fråga i #26
Är det någon av er som ställt ut eran Tysonunge? Skkulle va kul att se vad han lämnar exteriört! *nyfiken*

Har en 05:a e. Tyson II. Kanske ingen blivande travstjärna, men har ett förstånd som ingen annan.

#63 har lagt in Tokajers poäng, #47 

Vad heter den?

#69 Bjäraryds Tyke
#72 Är inte det ett helsyskon till Piggybank ?
#74, Vad fin! Ska den tävlas i år?
Ah. Okej. Vad skoj. :)

Ljungens Krabat fick 39 p som 3 åring. Han ska visas igen i sommar och vi hoppas på att han blir godkänd.

Jag har oxå Släthans Tinny E:Tyson II U:Springlette.. Tiffys Helsyster :D:D
Kvalad på 2.24.2 första starten diskad. hon har ett väldans humör men är aldrig elak.
Tinny på bilden.

Jag har 3 Tyson avkommor
Ramona Ernst-snäll men kan vara lite vass av sig
u.Regitze Ernst
Mazarin Ernst-super snäll, hur härlig som helst
u.Mynta Ernst
Pilen Nick-ingen nybörjar ponny
u.Melinda
Dom är snälla alla 3 o dom gillar att springa:)

Candys Surprice 5 år e. Tyson II u. Miss Candu ue. Brunte
En fin travare men kan vara lite brötig speciellt när han var 3,4 år. är bättre nu när han är startklar. kvalade in på 2.36.3 nu i helgen på halmstad.

När får man se Pilen Nick på banan?

#0 Så du köpte henne jag var och kollade på henne.

#83 det har jag inte bestämt ännu men det lär bli ganska snart:)

Lilla Du stambokfördes med 8-8-8-7-7=38p 2007. Idag har hon rek 2.16