Kval-funderingar
Satt och funderade lite på vägen hem från Halmstad där vi skulle försöka kvala ponnyn. Han sprang hur fint som helst, inga galopper, skötte sig utmärkt och hängde med dom andra hästarna bra. Men han klarade inte tiden. Han har ju startat innan och var tvungen att springa på 3.25…
Min syrra som precis tagit sin licens fick leda defilering och så i sitt första "lopp". Jag tyckte det såg fint ut, fast ponnyn är ju lite seg när det är 27 grader varmt.. ;)
Iaf, det jag skulle komma fram till var att hur skulle det bli om man ändrade reglerna för kval? Om det var samma för en ostartad ponny som det är nu, (kat A) att dom ska springa under 3.50 och sköta sig + springa rent. Men att det ska vara samma för en startad, inte det här med att dom måste springa under rekordtid+15 sek. Om man kvalar en ponny ensam är det inte samma sak som när den tog sitt rekord under ett lopp med massa andra ponnys och lite tävlingsinstinkter.
Det viktigaste är väl ändå att ponnyn är frisk, klarar sig under 3.50 (för shettis) och att ponnyn och kusken sköter sig?
Det är bara en tanke, och jag vet att det blev hemskt rörigt men jag hoppas ni förstår. Vill gärna ha både för-och nackdelar med detta systemet. :P
^^
Tanken med +15 sek är väl att ponnyn ska vara i tävlingsmässigt skick. En ponny som har rekord 2.50 kan ju se tävlings mässig ut i 3.50 tempo men trava som en kratta när det går 2.50.

Så var det ju förra eller förrförraåret. Tycker det är bättre nu, en häst bör klara av att springa 15 s över sitt rekord om den ska starta.
jag tycker att om hästen inte kan springa minst 15 sekunder ifrån sitt gamla rekord som man ofta går efter i proppar så ska den heller inte starta.

Tycker både och. Ibland kan man ha haft en otroligt duktig kusk som har kört, och sänkt rekordet. Sen blir hästen t.ex. dräktig ett år och gör comeback året efter det. Vipps, så kanske den kusken är för gammal, ponnyn har sålts eller lånats ut till någon annan inte alls lika rutinerad.
Visst, det finns andra kuskar som man kan sätta upp, men det är inte alltid den möjligheten finns.
Anledningen till att man införde kval över huvudtager var från början att man skulle visa att hästen kunde volta. Det var problem med det förr då man fick sytarta sin ponny utan kval. Om man är ute efter att ponnyn ska gå fort i alla lägens så visst kan man behålla +15 sek, men om det blir en ny kusk på en snabb ponny kan den faktiskt behöva få starta för att lära sig köra sin ponny fort. Då brukar folk sätta upp en duktig kusk istället vilket jag tycker är helt felaktigt.
Om en häst är i tävlingsbart skick ser man inte på tiden den springer på utan hur den sköter sig. Alltför många låter en rutinerad kusk kvala sin (ev svårkörda) ponny för att sedan gå ut i riktiga lopp och där är ponnyn en fara för andra. Vet inte om jag tycker det är så bra heller.

#5 om det är en svårkörd ponny man sätter upp en annan duktigare kusk på, och sen startar den mindre duktiga kusken den i lopp sen, så är det ju en fara som du säger.
Men när det bara handlar om tid så är det ju inte en lika stor fara.
Undra vad som förekommer oftare, att man sätter upp en annan kusk för att ponnyn är svårkörd eller för att den kusken helt enkelt kan köra fortare än den ordinarie?
#6 Skulle tro att det är lika vanligt med båda. Jag har sett ponnysar som travat så illa så man blir mörkrädd, varit tittiga så fort det är en annan ponny i närheten osv. Men tiden har de klarat, tyvärr.
Vi hade själva en ponny som var lirädd för andra ponnysar i lopp. Då vi kvalade henne var hon tyvärr så snabb att hon sprang ifrån hela fältet. Hon var defenitivt inte klar för start då vi upptäckte att hon blev rädd för reklamskyltarna längs banan och dessutom livrädd då de andra ponnysarna kom i mål. Även om hon godkändes i kvalet väntade vi med att starta henne. Tyvärr fortsatte hon att vara rädd så det enda vi kunde göra var att starta i lopp där hon stog längst fram så hon kunde springa ifrån de andra ponnysarna. Hängde någon ponny med henne kastade hon sig i galopp och blev diskad. Henne hade vi velat kvala om, men fick inte enligt reglerna.

Och kvalar man sin ponny ensam har man rätt till en medföljande ponny, som dock inte får springa om kvalhästen. Då får ponnyn söllskap och håller kanske tempot hela vägen utan att få långtråkigt på vägen. Det händer ju aldrig att lopp körs med bara en häst:)
#8 Om du menar att riktiga lopp aldrig körs med en ponny så har du naturligtvis rätt, men visst sker det kval med bara en häst. Man är ju inte tvungen att ha en sparringponny.
Fast jag kanske issuppfattade dig?