Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 1018 ggr
muskot
0

Flugtäcke

Är det någon som har tips på något flugtäcke som sitter bra, är bekvämt för hästen och som är hållbart??
Har ett russto som har fått bölder på kroppen för att hon är överkänslig mot insekter (vi har bara mygg här), hon kliar sig inte i varken man eller svans men har pratat med veterinär och hon sa att hon behöver ett flugtäcke för att bölderna ska försvinna!

Så jag vill gärna ha tips på något bra täcke, gör inget om det är något dyrare, det viktigaste är passformen!

[Ella2007]
0

Boett eksemtäcken, de är ganska dyra ( 1800kr?) men de håller oftast mer än en säsong. Kolla in boetts hemsida Glad

Kajhugo
0

Köpte täcken hos Christer på Mantorps travshop, kanon bra, bra passform, tror de kostade runt 1000-lappen.

ponnytravkusk
0

Har faktiskt provat endel olika täcken. 

Boett eksem täcke utan mage och huva, hööks eksem täcke och huva, samt nu det senaste är från granngården som jag varmt kan rekomendera, har haft det i mer en ett år och det är fortfarande som nytt. Min häst är väldigt känslig mot knott & mygg, men han fick behålla hela sin man+svans hela förra sommaren och nu börjar han få riktigt lång man. Det täcket är det som jag är mest nöjd med, antingen så har dem andra gott sönder i hagen eller så har myggen ätit upp han :). Odal täcket är lite tjockare tyg och myggen verkar inte ta sig igenom. Kostar runt 1000 också.

EmiliaLeo
0

Jag har haft endel olika, och ibland undrar man ju om dom ens sett en häst dom som gjort täckena. Halsarna är alltid för korta! Värst var ett från hööks.

Nu har jag 3 st täcken, ett boett och dom andra två heter ngt med horse.. jag ska kolla va dom heter! 
Dom har bra passform, ordentlig hals och dessutom ett bra svans-skydd som man sätter runt svansroten liksom. Det enda jag kan klaga på är att det är ngt känsligt, men min ponny kliar sig med bakhovarna i manen och dom håller helt okej. brukar lappa dom när det blir hål.
Tycker om dom andra täckena bättre än boett-täcket trots att alla säger att boett är så himla bra. Dessutom är dom billigare, jag tror dom kostar 700 kr på Aubiose där jag köpt dom.

CarinaA
0

Bucas har med fast hals,bra passform till russ ! Börjes är billigast med dom ! Inte lönt att köpa de allra billigaste täckena,sitter/passar dåligt och de håller inte !

EmiliaLeo
0

ett tips är att kollar du på internet på bilder, så står hästarna med huvudet höjt och då sitter halsen perfekt, när de sedan sänker halsen blir den längre och då blir täcket för kort.

muskot
0

tack för alla svar! tilläggas bör dock att hon inte behöver något eksemtäcke då hon inte kliar sig alls! =)

Charlotte-J
0

Kolla: www.123minsida.se/ponnygrejer

Där finns Flugtäcke.

Amor vincit omnia Kyss

Inlägget är låst för nya kommentarer