Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 1003 ggr
MartinaFrick
0

Sammanlagd distans

Någon som har full koll på hur lång den sammanlagda distansen får vara, om ponnyn går två lopp under samma tävlingsdag?

Tack på förhand!!

marda
0

tror det räknas från grunddistansen, kolla sptfs regler

MartinaFrick
0

#1 Hittar inte det någonstans.

Ingen som har koll?

Jennie_A
0

Grunddistanserna för de två loppen får inte överstiga 4280 m (alltså 2x2140 alt 1x2640+1x1640)

MartinaFrick
0

#3 Så det spelar ingen roll om man står på tillägg då?

Zetter
0

Då ponny startar i två (2) lopp samma

tävlingstillfälle får den totala grunddistansen ej

överstiga 4 280 m och det måste gå minst en (1)

timme mellan starterna.

HansP
0

Det spelar ingen roll att din hästa har tillägg. Det är grunddistansen som räknas.

/Hasse

Cnox
0

Om man är på en tävlingsdag då och har en häst som får ihop distansen 4280 m och det går fort mellan de loppen den startar i och det kanske är 45 min istället för en timme…vad händer då? Måste man tvångsstryka ponnyn eller vad händer? Vems ansvar är det att se till det här? kusken?ägaren?tävlingsbanan?   Lite funderingar bara..

ThereseE
0

#7 När jag var på Mantorp under en tävlingsdag förra året var det en ponny som hade för kort tid emellan sina lopp. Det var då uppehåll i tävlingarna kanske 20 min? Inte så roligt för oss andra som fick sitta och vänta! Men de "väntade alltså in" ponnyn…

Jennie_A
0

#7 Vi var och tävlade på Bergsåker i söndags och Iva hade då lopp 1 & 6. Det var på håret med en timme mellan starterna kan jag säga. Lopp 1 startade 12.30, och lopp 6 13.35….

Ylva_87
0

När jag var på Axevalla i maj så fick inte Thyra 1 timma mellan loppen. Jag var in på inskrivningen och sa till om det redan tidigt på dagen att det nog inte skulle bli en timma mellan loppen. När hennes första lopp gått i mål gick jag in igen för att se när dom beräknade att hennes nästa lopp skulle gå. jag fick då prata med måldomaren som då sa att jag skulle bli struken i andra loppet för att det inte gått en timma i mellan. han påstod att jag aldrig blivit lovad att vara med i dubbla lopp, vilket jag anser att jag är i och med att jag är med i programmet. Han sa också att "ja men du har ju i alla fall fått starta i ett lopp". och sen tyckte han att jag kunde "stämma" ponnyklubben för arrangörsfel, vilket egentligen betyder att jag skulle få ut pengar värda en fjärdeplats. Efter ca 10 minuters diskussion fick jag tillslut gå och prata med ekipagekontrollanten som enligt måldommaren bestämde, ekipagekontrollanten hade fullkoll på klocka och sa att loppet går inte förens en viss tid och att jag absolut skulle få starta. Det betydde att starten flyttades fram ca 15 minuter, vilket ingen av de övriga i loppet fick veta förrens de vara klara att gå in på defileringsvolten.

Varför skickades jag inte till ekipagekontrollanten direkt? och varför går man inte ut med det i högtalarna direkt vi gick i mål i första loppet så att alla andra vet förutsättningarna?

Jag anser att man ska inte behöva stå och ha en sån diskussion med dommare på en bana när det är ca 30 minuter tills man ska starta. Nu var det tur att det var jag som ändå har mål i munn och som varit med några år. Vad hade hänt om dom sagt samma sak till en nybörjare? Hade de då fått åka hem utan att starta sin ponny?

Ylva

Dolores
0

Ibland har de koll och ibland inte.. Ett tips är att kolla tiden så att man vet så att ponnyn får sin timme.. Önskvärt är att man går före och efter pausen om det finns möjlighet eller som jag såg att kvalet var inlagt mitt i loppen… Så slipper de som ej är beröda att vänta..  Vi har vid flera tillfällen gjort arrangörerna uppmärksamma på flertal banor i Sverige.

Tyvärr är det tråkigt att du Ylva blev bemött som du blev..på våran hemmabana. En miss som tyvärr  inte uppmärksammades .. -Hoppas att detta ej påverkar dig allt för mycket negativt så att du kommer tillbaka till Axevalla och att vi i klubben tar åt oss av kritiken, bra kan ju bara bli bättre..

Mvh Lotta

VeronicaP
0

Tycker faktiskt att klubbarna är bra på att se till att det blir en timme i mellan loppen .

equuleus
0

#9 11:30 var första start, och vi brukar räkna på att man hinner köra 4 lopp/h, så dem får sin vila,  vilket vi också gjorde, sen är det många lopp som ska ligga en timme i från varandra.

ryttarn
0

Har varit med om flera gånger att man lagt in en extra pause eller flyttat på kvallop då det inte riktigt stämt med tiderna. Har aldrig hört talas om att man skulle bli tvångsstruken, måste säga att den måldommaren måste haft en dålig dag….

Tycker rent generellt att klubbarna är mycket bra på att fördela loppen över dagen så att tiderna stämmer, även om det är på gärsgårn ibland så är det alltid minst en timme. Om man inte har sin häst tillräckligt tränad för att den skall vara fullt återhämtad efter en timme skall man heller inte anmäla till två lopp tycker jag.

Många arrangörer försöker numera skriva proppar på ett sätt så att det bara blir ett lopp per häst, då slipper man detta planeringsstök som måste göras manuellt. Tänk på det ni som klagar på att startlistorna dröjer ibland….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Jennie_A
0

#13 Sorry, menade 11.30 resp 12.35…  Fortfarande på håret, men dock en timme.

Det borde vara lättare att undvika problem med tight mellan loppen om man kör värmning emellan varje lopp.

MartinaFrick
0

Tack för svaren alla!!

charmgumman
0

jag körde två lopp på dannero (1640) och det var lopp 1 och lopp 4 och pausen var efter lopp 4.. tvivlar på att det var en timma emellan

så man får inte starta 2st 2140 lopp på samma da?

crazycattiz
0

Jo du får köra två 2140 lopp på samma dag, då blir ju den totala distansen 4280 ;)