Små Russ.
Är lite nyfiken på er som tävlar och har små russ. Alltså russ under 120cm. Högre russ intresserar mig inte.
Äger själv en liten russvalack som är 4år. Han heter Bruschan F.2004 113,5cm. Kvalad på 2.40,6. Han är e. Rusch 456 127cm u. Rovalds Zoyerica 125cm ue. Zoyer 427 128cm. Jag och min mor misstänker att storleken beror på att han var första avkomman efter sin mor. Det är andra gången som vi äger en förstaavkomma till ett sto som blivit under 115cm.
Härstammningen?
Hur fort går dom osv?
Vad tror ni att deras storlek beror på?
Jag lånar ju Rackarungen.
Han kan inte vara mer än 120 cm i mankhöjd.
Han är jätteliten pch söt. :P
Han är e. Manicken
u. Rigoletta Ernst /ue. Ernst Mascot
Har inte en aning varför han är så liten.
Men han springer runt 2.40 här hemma och ska kvalas i år. :)
Jag körde in och tränade Skoogs Linus han var 110 cm när vi mäte in honom som treåring. Han sprang väl runt 2.50 första gången på banan. Men vi lämna tillbaka honom sen, nu är han såld som ridponny och körponny tror jag :)

#2 åh lyllo dig som har köpt det fina stoet…
En i våran klubb har ett rätt litet russ, Björksta Lizter. Vet inte på pricken hur liten han är, men springa kan han! Nu i år, ganska tidigt på säsongen sänkte han till 2.06 (tror jag) och han har mycket mera att ge! Storleken är inget som hindrar den fina valacken.

Jag har Maraton han är 114cm och sprang 1.52 en riktig liten kämpe, och med en sån vinnarskalle är svårt att hitta igen.
Jag tävlade ett litet russ förra året som var 119 cm hög. Troya Viking heter hon och är e. Trojka Viking och u. Foya. Hon är bleksvart och jag körde henne på 2.15,9 (volt) då hon var 4 år. En riktig kämpe och pigg, lite för pigg ibland. Benen gick som trumpinar. Varför hon är så liten har jag ingen aning om. Kanske från mamma, för pappa, Trojka, är 126,5 cm.
Hon har nu åkt tillbaka till sina ägare i Kalmar men var på Solvalla senast och gick sitt första montélopp.
Zolero är ganska exakt 1.20 i mankhöjd.
Han är e. Niklas II, u. Cazzandra, ue. Axel.
Han är ganska grov i kroppen och han har då inte påverkats negativt av sin relativt korta höjd, och ser inte särskilt liten ut då han som sagt är ganska grov.
Varför han är liten har jag ingen aning om. Han är helt enkelt bara sån ;)
Zolero har rekord 2.15,4, satt på 13 starter under 4 säsonger och han har även tagit 2 segrar.
Han är en mycket kapabel häst med massor av kapacitet och har ett jättefint steg när allting stämmer. Men han har ständiga skadeproblem, vilket inte är allt för bra…
Men han är en liten kämpe och han har bevisat att han minsann kan!

mitt russ Hults Ramir är 117cm.
e.Bond u.Mi
ramir är fyra år. han kvalade på 2.37i år. han har hunnit göra en start i boden 11/6, han var jätte duktig men hade lite för brottom så han blev diskad för tre galopper. Ramir är en jätte positiv häst som alltid är glad och frammåt :)
jag vet inte varför han blev så liten det bara blev så :P
foto: amandah andersson

Hannibal är ca 120 cm. Han mätte in till 120 cm alla mätningar utom slutmätningen där han var 122. Han har rekord 2.02,3 med kapacitet för mer (gick i mål med en del sparat när rekordet sattes). Han är född 1997 e: Parat u: Bodilla Roll.
Har också haft Berita f: 1997 e: Ripadals Benni u: Ritva. Hon var precis 120 cm och hade rekord 2.21,1 som 5-åring. Sen skadade hon sig i hagen och kom aldrig tillbaka till travbanan utan såldes som ridponny.

Hadde en liten russ for noen år siden, målt til 1.15 : )
Dante Demon het han, husker ikke hvem han var etter..
Gikk i alle fall 2.38 som 4-5 åring : )
Ja ska få hem ett litet russto över sommaren Bengtsbodas Ragata halvsyster med Rackarungen. Hon är runt 119 cm och är 6 år. Ej kvalad. e. Parat u. Rigoletta Ernst
Vet faktiskt inte varför hon är så liten, tror att både Ragata och Rackarungen har fått storleken av sin mor som inte är så stor men ändå normal russ storlek, hon var 124 cm.
Här är den lilla sötnosen =D Ragata
#15 lycka till…
hoppas att du får ordning på henne.

Ryttarn har ett sto som är 115 cm, eller ja hon är slutmätt till det men är under 115…om jag har allt rätt för mig?

Miniatyr-russen Ulli och Norrvedas Kanon tävlade/tävlar som A-ponnyer.
Rungegårdsuppfödningen Ulli mättes in som A-ponny som treåring och vann det året 1982 "allt": Kriteriet förstås, och blev tvåa i Guldstoet. Hennes svenska rekord för kat A stod sig länge. Rekord 2.45,1 30,8a, 12 st: 11-1-0, 2.950 kr. Ulli var första fölet undan Polly VII som själv var normalstor (122 cm). Som fyraåring var Ulli B-ponny.
Norrvedas Kanon är aktiv nu och håller A-ponnymått, han har dock inte gått särskilt fort ännu. Kanon har en liten mamma (116 cm) och flera små ston på mödernet.
Annars ska gotlandsruss enligt rasbeskrivningen hålla 115-130 cm mkh, idealhöjd 123-126 cm.

#19 Nja, Wella är inte slutmätt ännu men hon mätte 115 vid premeringen, men då var hon så exalterad av alla hästar runtomkring…..
Wella är 5 år och skall förhoppningsvis kvala i år, går bra på träning men fick ett slag i hagen häromdagen så vi skall ner och rönka knät på Tisdag. Springer väll runt 2.30 för tillfället men det finns väldigt mycket kapacitet i henne om hon bara kommer ihåg hur hon skall sätta hovarna…
Wella är efter Wilnius som väl är 117 vill jag minnas och uWinna som väll är tämligen normalstor.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Holland söker små russ för ponnytrav…….

#17 Sanna.. kör du utan hjälm?? ;);)
#25, *harkel* Ni får ursäkta mig. ^^,
Glömde helt enkelt av att byta. Är bosatt i den kepsen. :P
Som sagt, förlåt. :/ :D