Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 5824 ggr
Rajmon
2

Hjälp med häst som pullar...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har en häst som pullar JÄTTE mycket både när hon tränas ensam och när hon tränas med andra, dock betydligt mer med sällskap! Hon trycker ihop halsen och låter jätte illa… Man kan jämföra lätet med en väldigt extremt högljud gris!!… Jag har en pullburk på henne men den hjälper inte alls…

Jag har fått några tips om hur jag kan göra men jag vill jätte gärna ta åt mig så mycket jag kan!! Hennes tänder ska kollas men det värkar mer som att det sitter i halsen..

Hoppas ngn kan hjälpa oss!!

ryttarn
0

Vad har du för bett?

Hur ofta tränar du hästen?

VAd ger du för foder?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Nitro
0

Om hon själv pullar så mycket så hon börjar låta så är det ju inte halsens fel. Att hon trycker ihop sig och inte får luft är ju som det blir.
Då sitter det ju i huvudet - eller låter halsen även med lösa tömmar?

Du kan ju alltid träna eftergifter, halvhalter och övergångar så hon lyssnar på dig bättre så du slipper hänga i henne.
Vill du hellre sätta på någon utrustning så funkar det kanske med en pullplatta, som har lite större effekt än en burk.

Rajmon
0

hon har rakt bett, det bästa hon gått i! Hon tränas varannan dag och vi håller på att byta foder så smått till salsa havrefritt pga att hästarna gått ner mycket i vikt under vintern… Hon får även kornkross! Hon är en väldigt het tjej med en extrem vinnarskalle!! Det var förra året hon började pulla så mycket (det var hennes "riktiga" säsong) Jag har haft mycket besvär med henne men förra året var det året då hon var helt frisk och kunde starta.

Nitro
0

#3 Det bästa vore nog om du kör mycket långsamt skrittar tills hon är helt lugn, joggar, och om hon börjar hetsa upp sig så är det bara att börja om.

Övergångar och halvhalter som jag skrev i #2.

Stuteri_Skott
0

Jag har ju haft en del hästar som pullat en hel del… Jag har kört lite terapi med dem… Stannat och låtit dem ta en tugga gräs i väg kanten skrittat mkt kört mkt långsamt och tagit de väldigt lugnt med snabb köringen de e ju oftast då de blir "stirriga" och vill ligga på. Jag träna en häst (Maroon) en hel säsong bara lugnt för att få han till att börja slappna av. Den enda gången han fick gå fort var bara just på tävling. De hjälpte han iallafall och även Katitzi när jag hade henne.

Rajmon
0

Hon lyssnar bra på mig men släpper ja efter så rusar hon iväg i skentrav, det hjälper inte spec mycket om man försöker ha sällskaps hästen bakom henne. Halvhalter fungerar inte spec bra då hon har det som ett galoppkommando för vagn:) hehe…

ryttarn
0

Det första jag skulle göra är att låta en equiterapeut gå igenom henne ordentligt så hon inte har ont. Jag skulle även plocka bort allt kraftfoder och istället öka högivan. Om hon tappar i hull kan man eventuellt kompletera med kornkross.

Enligt min erfarenhet är de vanligaste orsakerna till ett "överhett" beteende baserat på smärta ofta i kombination med för mycket energigivande foder(typ havrebaserat)

Många hästar kan även må mycket bra av att ridas i dresyrridning för att på det sättet öka lydnaden, men först när man kollat eventuella smärtalstrande tillstånd….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Nitro
0

#6 Har hon inte ont nånstans, så prova ligg i rygg ? Då tar hon sig ju ingen vägen. Börja i skritt.

Rajmon
0

#5 Skritta mycket med henne har jag gjort!! Har skrittat 1mil med henne men så fort det blir trav är det samma visa igen!! Om jag stannar och låter henne beta så låter hon likadant när hon ska ta tuggerna av gräset..  Jag har inte kört snabbt med henne heller än så länge..

Hon har inte ont ngn stans elr så heller.. verkar mer som att hon är överlycklig oxh bara vill springa!! Men så blir det för mycket…

ThereseE
0

Jag har kört en ponny som pullade otroligt mycket emellanåt och för han blev det bara värre med pullburk då den liksom "tryckte in i halsen" på honom och störde luftvägarna på det sättet.

Bra att du kollar upp tänder, kropp och annat så det inte är det som spökar. Som tidigare har sagt så är det ju bra att försöka med halvhalter, skritt och liknande metoder men funkar inte det så tycker jag man kan prova en pullplatta. Tidigare var dom stora och klumpiga men nu har det kommit smidiga i ponnystorlekar. Funkade mkt bättre på den jag körde.

Pullplatta---->

Rajmon
0

hon är inte så att hon vill rusa i skritten utan frammåt och hon skrittar så länge jag vill det! Skrittar alltid fram 1km

Rajmon
0

#10 Jag ska prova en sådan!! Jag har funderat lite på att prova något som jag sett ngn stanns… tyo som två ringar uppe vid checkan som man kan trä in tömmarna i så att huvudet lyfts upp lite om ni förstår hur jag menar.. Fick det tipset av en tjej också! Tror ni det är ngt att rekomendera? Iaf prova?

Nitro
0

#12 En pullplatta är nog det bästa i utrustningsväg du ska prova om du vill det. En tömlyftare kommer ju göra att du lyfter upp henne när hon pullar, men samtidigt kommer du ju sänka hennes rygg. Kanske inte så önskvärt i träning.

divansson
0

pullplatta som sagt.. och kör du med käk så ha en gomtryckare, dom hjälper mycket tycker jag. har en på vårat ena varmblod (helt galet het) mycket bättre kontroll.

Rajmon
0

#14 vad är en gomtryckare? kan va intressant att veta haha:P   Jag vill hitta ngt som är kanon i loppen också för där är hon som värst!

Nitro
0

#15 I loppen kan en tömlyftare vara bra, har själv använt det! :)

Rajmon
0

#16 okej! Vet du var man kan få tag i en sådan? Tänker köpa lite olika saker som jag kan prova på henne.. Tycker det är så härligt att hon vill springa:) synd bara att hon ska pulla=/

divansson
0

#15 man har den ist för ett käkbett. Jag har en en på ponnyn som lätt blir bråkig och stökig. Har vanligt tvådelat bett till det på båda hästarna. funkar riktigt bra faktist.

bild

ThereseE
0

#18 Förlåt lite OT i tråden men hur är det med gomtryckare? Har det släppts fritt nu? Det var ju förbjudet förut… Har för mig att jag har hört något om det iaf!

Nitro
0

#17 Finns på Solvalla i alla fall. Undrar om inte jag ska sälja min. Använd i 5 lopp kanske.

Rajmon
0

#20 okej:) isåfall e jag intresserad:)

Nitro
0

#21 Kanske kostar mer att köpa den och frakta än att köpa en helt ny i Skåne. Vet inte :D

divansson
0

#19 förut behövde man dispans tror jag.
Men nu finns det ingen dispans på Nått längre. är det tillåtet är det så, är det förbjudet är det så. så nu är det lättare, och man får ha gomtryckare iaf.

ThereseE
0

Okej tack! Ja förut var gomtryckare förbjudet och krävde dispans om man skulle ha det. Men dispans är borttaget helt nu alltså? I för sig ganska bra, är det förbjudet så är det:)

EmiliaLeo
0

Lär henne att lösa tömmar INTE är = fri fart framåt..
Lösa tömmar = Lugnt, du kräver inget.

Eftergift och åter eftergift, va inte rädd att hon ska dra och sitt och segdra och alltid hålla i henne, våga släppa för att ta tag i henne igen om hon börjar dra, för att sedan släppa ordentligt igen..

Rajmon
0

Jag låter henne alltid gå med lösa tömmar i skritten och då är hon lugn men som sagt pigg och frammåt. Hon har inte ont någonstanns!! Hon är både genomsökt av naprapat och massör.. Blir masserad var fjortonde dag under säsongen! Hon har aldrig varit så glad och possitiv i heeela sitt liv som hon är nu och även var förra året! Är likadan i hagen.. bockar och far runder!!

equuleus
0

Har hon alltid ätit havre? kan ju vara så att hon inte tål den.

Hade det varit min häst hade jag alltid kört lugnt med henne, om jag kör med någon skulle jag alltid ligga i rygg så det blir en "naturlig" broms, aldrig ligga brevid en annan häst så hon får tävlings känslan. Även på banan skulle jag alltid värma lugnt i bakvarv.  Så att hon lär sig att det är bara i lopp hon ska sringa fort och ingen annan stans. Visst det kommer att ta tid men det borde fungera om du är konsekvent med henne.

Stuteri_Skott
0

Jag tycker ABSOLUT inte du ska ha Gomtryckare på henne.

De använder man på "problem" hästar inte på hästar som pullar. sätt då hellre på ett starkare bett, och prova med de först micki.

Stuteri_Skott
0

Jag har föresten oxå en tömlyftare.

Teja-Bea
0

Med risk för upprepning:

• halvhalter, tempoväxlingar. KÖR när du kör - åk inte häst
  • Träna att eftergift = lugn.
  • Börja träna tömkörning, då har du bättre kontroll över hästen i låga hastigheter
  • Börja jobba låga hastigheter för vagn. Brukskörning med att dra tugnt. Dressyr, maraton m.m.
  • ridning hjälper ofta. öven detta i låga hastigheter
  • kolla foder, ingen havre! Mera hö! Bygg hull med kornkross, krafft grund och matolja

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

SLennartsson
0

#29, Anne. Har du lust att sälja din tömlyftare? :D

kajsa-mini
0

Jag tänker att så som man gör med galopphästarna för att lugna ner dom nog funkar på travhästarna oxå.Att lika viktigt som det är att skritta fram dom är det att skritta av dom efteråt så att inte bara kroppen utan även hjärnan får varva ner och då är det ju även bra att så som #5# säger,låt hästen ta någon tugga gräs och verkligen varva ner så att den är helt lugn när den kommer tillbaka till stallet.

skott
0

#31 Jadå ska bara leta upp den. Räcka ut tungan

linnrisedal
0

Men sen är det ju bara att inse att vissa hästar är mer hetlevrade än anndra, vissar pullar andra pullar inte. Det är vel bara att försöka underlätta för hästaen genom utrustning och hel enkelt inse att min häst pullar.

Min ponny pullar också jättemycket när man kör, men han har då inte ont någonstans. Han är bara så i sitt temprament.

Rajmon
0

Anne ja e me intresserad av din tömlyftare!!:P Nej, när jag såg vad en gomtryckare var så blev jag inte ens sugen på att pröva en sådan… Hålla henne kan jag iaf:)

Rajmon
0

#32 Då är din ponnt nog lika dan som min:) Hon har inte ont någonstans. Det har inte berört mig spec mycket innan av att hon pullar men nu efter vintervilan är hon mycket mer laddad och det kan man förstå:) Tycker det är jätte skönt att hon visar att hon vill springa men nu när hon  pullar mer än innan så tycker jag det låter så hemskt och är rädd att hon ska strypa sig själv=S (det kanske hon inte kan men låter så) Även om jag släpper efter på tömmarna när hon pullar så slutar hon inte trycka ihop halsen!

Skrittar henne 1km innan trav och på hemvägen 1,5km, hon är lugn när vi kör hemmifrån och lugn hela tiden när vi skrittar!

skott
0

#31 # 35 Högstbjudande Flört Hahaha

Rajmon
0

#37 tror inte jag är intresserad längre så du får den Sanna:P Tack för hjälpen allesammans!!

kajsa-mini
0

Det finns ju faktiskt hästar som har svalt sin tunga när dom har pullat.Har du provat med tungband? Om din häst låter för mycket kan till sist tungan hindra den från att få luft och då presterar den ju sämre…..

kajsa-mini
0

Oj, glömde säga att om hästen sväljer tungan måste du dra upp den igen,men det märker du om det händer, så oroa dig inte i onödan.

ElinLilja
0

Min häst pullade väldigt mycket, började med att sätta på en pullburk och det funkade ett tag tills en dag då hon pullade enormt trots burken. (Höll på att tuppa av på banan och hon lät som en gris i nöd!) Började då efter tips använda pullover/ tömhållare/lyftare vilket fungerar mkt bra på henne. Hade det både hemma och i träning ett tag och nu behöver jag inte ha det alls hemma. Men på tävling behövs det fortfarande.

Har funderat på varför dom gör det, är det en mognad sak, dålig vana eller hur kommer det sej att dom pullar? På min Nokia verkar det bli bättre och bättre så det verkar som att hon kommer sluta helt tillslut. Så det går att träna bort eller? Har aldrig förstått mej på riktigt varför…

kimmoberg
0

Käk?elr jag vet inte men kanske?:/