Viktory Billi e. duktig ?
Är det någon som vet något om 'ville'?
Stall Bråna
ja han har det superbra hos sina nya ägare..
Vilken är den nya ägaren ?
Stall Bråna
Fam Lusensky.. varför undrar du så mycket om han?
Han var min lånehäst
Stall Bråna
#4 jo det vet jag…. meningen var att ni skulle köpa honom men då det inte funkade mellan er så sålde vi honom till en annan. så kan det gå ibland.. han har det jättebra nu och det är huvudsaken.

# 5 Det är väl inte fel att man undrar hur en häst har det? Särskilt inte om man har haft den som lånehäst…
#6 det sa jag inte heller.. men han var ju inte särskilt omtyckt hos er därför undrade jag varför hon undrade. han var ju heller ingen lånehäst utan meningen var att han skulle säljas till er när ni hade möjlighet att betala. har ni fler Frågor så skicka gärna ett PM istället

#7 inget illa menat mot någon nu, men även fast en häst kanske inte är särskilt omtyckt, så har man ju ändå haft den hästen, och man kanske ändå skulle vilja veta hur det går för den?
Som jag tycker till och med det är kul att veta hästar som jag te.x bara har sett någon gång, vars dom tar vägen osv. Då skulle det ju vara ännu roligare ifall jag hade lånat hästen, även fast den inte var omtyckt.
På tal om att låna /leasa ut hästar, hur många är det som tar referenser innan ni skickar iväg era hästar? Och av vem tar ni i så fall referenser? Ett tips som jag tillämpat är att fråga den ponnytravklubb vederbörande tillhör. Jag har sedan försökt kolla upp dom uppgifterna lite mera och är mycket tacksam att ha undvikit en del personer.
#9, ibland ska man väl inte lyssna på allt snack heller, på så sätt kan det ställa till det med vissa "referenser". Många är duktiga på snacka skit och komma osanningar. Det är väl inte allt för många som egentligen vet hur en häst har det hemma hos någon annan, hur den människan tränar och sköter hästarna.

# 8, 9, 10 - Kloka ord.
#10 Tvärt emot dig så vill jag påstå att det syns väl på en häst hur den blir skött och behandlad hemma. Det går att se ganska väl på en häst hur välskött den är. När man dessutom sysslar med tävling så tror jag att för att nå fina bestående resultat måste hästen skötas bra. Sen vill jag tillägga att jag kanske inte bara tänkte på att hästen ska skötas bra. Den som rår om hästen ska ha ekonomi att kunna sko, maska, försäkra, transportera till tävling mm. Med andra ord är det lite större sociala aspekter som jag tänker på. Om du hör dig för hos en ponnytravklubbs styrelse och berättar varför du undrar så tror jag att du kommer att få ett sanningsenligt svar. Dom som är rädda för "skitsnack" har oftast något att dölja. Sen vet jag att ni säger att det är avundssjuka som gör att folk pratar illa, kanske, men inte när det rör såna här seriösa frågor. Jag tror att vi alla som sysslar med hästar förstår hur viktigt det är för de som lånar ut eller säljer hästen att den ska hamna hos rätt människor.
vad har detta med tråden att göra?
#12, visst är det så att bra hästar är välskötta, men det betyder inte att de lite sämre hästarna alltid blir sämre omhändertagna.
Vissa ponnyer är helt enkelt inga stjärnor, och hur man än tränar och kämpar med dom blir dom inte bättre än medelklassen. Det finns människor som lägger ner så oändligt mycket tid och kärlek på hästar som i andras ögon bara är "skit".
Sen är ponnyer sådana personligheter, att vissa är svårare att tass med än andra, och vissa kräver lite mer än andra. Allting är inte alltid dans på rosor, och även "dåliga ponnyer" kan ha mycket bra och kärleksfulla ägare och tränare.
Jag är inte rädd för skitsnack, men däremot är ponnytrav en sport där det går så sjukt mycket avundsjuka och folk spekulerar så jäkla mycket hur man gör med sin ponny! Och ja, en avundsjuk människa skulle väl mycket väl kunna prata illa om en annan även i seriösa frågor, det skulle inte förvåna mig ett dugg. Om jag säger så här, det är utöver mig själv tre människor till som vet hur jag sköter mina hästar - min lillasyster (som själv tränar) och två mycket nära vänner. Resten vet inte ett skit, och allting som folk tror är rena spekulationerna. Och jag , ingen vet allt om hur man sköter hästarna och träningen hemma!
Så ser i alla fall jag på det hela, och om jag någon gång skulle låna ut en häst skulle jag försökt besöka stallet och den ev. fodervärden, kolla läget och även prata med vänner som har inblick i den ev. fodervärdens dagliga hästskötsel.
Vissa styrelsemedlemmar i ponnyklubbarna är långt i från vad man kan kalla hästmänniska, och fråga en okunnig människa om en annan familj dit man ska låna ut sin häst? Nja…

#14 jag håller verkligen med dig!!