Rädd häst??
Vad ska jag göra som har en häst som blir rädd för andra hästar. Har provat helstängt men det fungerar inte, och om han går utan vågar han inte gå om. Han har börjat med detta nu, har aldrig gjort så innan. Det är en rutinerad ponny som har tävlat mycket, kan han ha tröttnat på tävlandet?? :(

jag har samma problem med en 4 åring vet inte vad jag ska göra snälla hjälp mig har både helstängt mössa och ett nät för ögongen inget hjälper…

Putt!!

roshems red baron ?

#3 ja
Har nästan samma problem. Min ena russhingst är värsta rädd när hästar går om, och ibland när han ska gå om. Vi brukar öva här hemma genom att köra omkörningar, men det fungerar inte på banan. :/ Tips?

#5 om det funkar med att köra omkörningar hemma,nöt lite på det och testa sen på banan :) så kanske han vänjer sej lite :)

jogga sakta på banan, byt positioner? fråga travskolan om det går att vara med på en kurs just när de ska köra på banan så hästarna får vänja sig. öhm.. ge mat efter :) dels så den har något att se fram imot efter träningen, sen är det bra också!
#6, Joo, man tycker ju det. Men han är 5 år nu och det är alltid på banan han blir rädd. :S
#7, Jo, de kan ju va en idé. :P Ingen idé att stänga in honom med skygglappar heller ju, för då blir han rädd när hästarna bara dyker upp. :P

En sån här grej sitter oftast i huvet på hästen. Helstängt kan funka. Men annars är det nog bara att nöta, nöta och nöta!
Byt positioner genom hela träningen. och jobba så mycket på banan som möjligt. Som #7 sa så kolla med traskola el dyl. för att få så många andra hästar som möjligt att träna med
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Min ponnigruppe har treninger på lørdager. Det vi gjør mest er å trene på forbikjøringer/bytte posisjoner. Dette hjelper en hel del ponnier på den måten at de blir vandt med å sitte innestengt med mange ponnier rundt seg, kjøre forbi andre, og svare opp/slippe til andre ponnier. Ofte er ponnier sånn at de vil "vente" på de andre, eller ikke løpe forbi, men blir hengende på siden. Dette er det imidlertidig få i vår ponnigruppe som har, ettersom vi trener mye på dette. Det er ikke alltid like spennende, men jeg kan SVERGE på at det fungerer :)
Helstängt är nog ingen lösning eftersom det gör dem känsligare för ljud och ofta mer rädda för andra hästar. Det som hjälper är väl att träna mycket med andra hästar i klunga, omkörningar och sådär.

Vi har haft samma problem med Mercan. Efter att han i tre lopp i rad fick frambena "klipta"(samma ekipage alla tre gångerna, morr) så vägrade han att gå om. Vi har arbetat stenhårt med honnom under senaste året genom att träna mycket omkörningar, både hemma och på banan. Idag är det inget problem längre under tråning, får se hur det blir på tävling då han inte startat i år ännu.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Precis, de gäller nog att nöta! men ha inte för brottom! ta de lugnt skulle prova sätta på en huva med gummi öron i jag tycker att de blir en väldig skilnad!
Hannibal hade samma problem när han var ung och grön. Det började bra men efter två incidenter med ihopkörningar och klippta framben blev han lite harig. Vi testade med olika skygglappar men det gjorde honom bara mer vimsig. Det som funkade tillsist var att helt enkelt strunta i det och köra på som vanligt. Jag låtsades som att det regnade och efter ett 10 tal lopp hade han glömt bort alltihop 
Kanske funkar med murphybländare ?
Stall Bråna

Det kan inte funka med halvstängt? Beroende på när hästen blir rädd, om det blir rädd när den ska om med kroppen kan det vara ett allternativ då den ändå ser framåt, men slipper se hästen den ska gå om.

Min är oxå så fast hon hoppar rakt ut och galopperar helt plötsligt.
Men blir lite bättre..
Jogga lugnt på banan ligg bakom,framför brevid på in och ut sidan på andra hästar!
( har haft murphy på mni det hjälpte faktiskt :)Men efter ett tag brydde hon itne sig om den längre.. så för ta på henne den då och då) Men hon är väldigt stänk rädd.. så bakom hästar går aldrig!

frågan är ju ifall hästen är rädd för dom andra hästarna eller för vagnen på grund av påkörningar och dyl. ifall den är rädd för själva hästen så är det bara att nöta och nöta men ifall den är rädd för vagnen så tycker jag att det borde gå och he på en borstblinkers eler jordblinkers för då ser dom ju kanske inte vagnen när den går ner framför?! har aldrig provat men tycker det borde bli så?
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
Nu kan han gå i både ryggar, brevid och springa förbi andra hästar.