Hur tränar du din häst ?
Hur ofta tränar ni era hästar och hur hårt pass får dom ?

ca varannan dag. under vintern i princip enbart olika styrketräningar:backar, pulsa snö, sakta trav. varvar med längre joggingssträckor emmellan. mot våren lättas det upp betydligt med mkt intervallträningar mest på grusvägarna men även på banan. Istravserien brukar vara bra uppladning framförallt de senare loppen då…
Sedan har jag givetvis mkt humörsträning och smidighet, promenader i skogen, löslongering över bommar, lättare ridturer(bara på monljus som orkar bära mig) de går även en del på släp. och att bada med pållarna älskas både av oss och russen:)
Tränar 2-3 gånger i veckan. Blandar motionskörning, intervaller och ridning/tömkörning.
Motinskörning: 1 km skritt på asfalt, 4-6 km trav, 1 km skritt på asfalt. Intervaller: 1 km skritt på asfalt, 2-4 km uppvärmning sen brukar jag köra 3 x 500 m och 3 x 300 m, 1 km skritt hem. Ridning/tömkörning brukar bli på volten, övar lite enkel dressyr (halt, rygga, volter, början till sidvärts, övergångar, cavaletti) och galopp. Händer att jag löshoppar dom också, i så fall ligger hindren på 50-60 cm, brukar hoppa ca 6-8 språng.
4-3 gånger i veckan.ibland 8km och ibland 1 mil.
jag trånar in för ett kval
Kör runt 3 ggr i veckan. Då blir det ordentliga pass, backar, intervaller och långa turer. Däremellan brukar det bli tömkörning, ridturer, longering etc. Mycket omväxlande för att både jag och hästen ska tycka att det är kul!

Vi har en 800 m sandbana som vi småjoggar & skrittar på ca 2 ggr i veckan för konditionens skull. Kör sen ca 3-4 ggr i skogen på grusvägar & vissa streckor på asfalt i trav & skritt, vet inte exakt hur långt jag kör då för jag glömmer alltid bort räknaren till vagnen men är ute i lite mer än 1 tim ungefär. Försöker att variera mycket mellan körning, longering tömkörning & promenader också.
Zolero har jag just lagt om träningen på. Han ska få träna 4 ggr veckan (som förrut) men nu ska han få gå 2 körpass (ett tuffare och ett lugnare) och 2 ridpass (ett tuffare och ett lugnare).
Tanken är att han ska få ett intervallpass för vagn, ett intervallpass under sadel, sen ett lugnare konditions- och styrkepass för vagn och ett lugnt uppmjukande pass under sadel.
Razmus Raid lunkar (för det mesta i hans egna något högre tempo) nån kilometer 3 ggr i veckan. Han blir inte särskilt trött efter sina träningspass, men målet är inte att köra hästen slut heller, utan han är ung och "grön", och just nu fokuserar vi mest på att han ska gå bra i vagn vilket han sköter alldeles utmärkt! Sen tycker han det är skitkul att springa, och springer gärna fortare än han får….
Hans träning ökar succesivt (längden på sträckorna), men han ska få lunka på under hela sommaren, sen får vi se till hösten vad vi hittar på!
Han löshoppas också, och tycker det är roligt.