MP 6/7 Inställt
Tävlingen den 6 juli på Mantorp blev inställt pga för få anmäla.
Om det hade varit rekordhcp så skulle nog tävlingen blivit av, eller vad tror ni andra där ute i ponnytravsverige???????

#1 Det tror jag också! Vi körde för fullt på Eskilstuna hela helgen med rekordhcp och så finns det helgen den 12 igen. Alltså hoppades Mantorp över…
Annars brukar vi nästan alltid starta där…

Ja vi hade nog åkt ner till Mantorp om det hade varit det!
Tror också det hade blivit bättre med anmälningar om det varit rekordhandicap. Då kunde alla som inte fick plats på dubbeltravet på Sundbyholm kanske kunnat starta där istället.
Vi hade nog också kommit med en eller två stycken.
Hur länge ska detta med penninghandicap få förstöra våra tävlingsmöjligheter???? Vi måste skrika snart! Detta är helt tokigt.
Inte undra på att fler och fler slutar! Detta blir mitt sista år iaf. Kul att ha en ponny som man kan starta typ 5 ggr per år! Känns väldigt motiverande att träna och träna men aldrig få starta…

Det röstdaes ju igenom förra året på förbundsstämman att 50% av alla lopp skulle köras med penninghcp, istället för att man skulle få välja själv, så nu MÅSTE klubbarna skriva ut så många penninghcp-lopp. Det har då inte gjort våra tävlingsdagar bättre i år. Bäst är ju om man kan välja hcp-form efter hur det ser ut. I en del klasser kan man nog göra bra penninglopp, medan det inte passar alls i andra.

jag hade inte ett enda lopp på mantorp som var lockande för någon av hästarna.. tråkigt! 

Tycker det gnälls mycket på penninghandicapp , men det är väl ni kuskar som anmäler ut för dåligt eftersom det inte bli lopp?
Ibland är det bra med penning och ibland med record så är det ju bara , men det verkar mer som att det anmäls inte ut för att jag kan ändå inte vinna , ett lopp är inte kört förrän man har gått över mållinjen .
Sluta gnäll och hjälp era klubbar istället då och lämna förslag på hur ni vill att propparna ska vara tex det är inte så lätt att alltid sitta och göra proppar som ska passa alla det är faktiskt helt omöjligt.
Tror också det berodde på att vi var tvunga att ha penning, men som sagt har vi ju inget val…

#6 ellerhur.. :/ känns likadant för mig, har inte så mycket lopp. nu under juli-augusti så har han ett lopp i början/mitten av juli.. inget i augusti.. Känns inte så direkt kul att träna när man vet att det endå inte finns nå vidare till lopp :P Antingen får man vel köpa ny ungponny att börja med ist, eller ett varmblod/kallblod, de har iaf lopp. :P
Det skulle ju vara bra om alla aktiva kuskar fick göra en röstning om det skulle vara rekhcp eller pengahcp, skicka ut en röstsedel till alla aktiva kuskar i hela sverige så dom fick rösta individuellt om saken.

#12 Håller med!
#9 Vad menar du? Skulle loppen bli jämnare för att många anmäler ut? Nä du, vi som har hästar som gnetat på i många år utan att sänka, vi har ingen lust att betala dyra bensinpengar för att veta att hästen inte har en sportslig chans, OM inte några andra gör bort sig…hur kul är det? Vet att din dotter tog en dubbel i helgen med penninghcp, tycker du på allvar att dom loppen var jämna och bra? Ex den ponny som stod 20 meter efter med 10 sek sämre rekord? Ska dom hoppas på att din är halt för att ha en chans? Eller hoppas att du får galopper och blir diskad? Det är ALDRIG bra med pengahcp för en häst som tjänat mycket pengar och inte sänkt sig så mycket! Detta gynnar endast de som snabbt tränar ner sina hästar, har råd att ofta byta ponny och inte vill ha en kompis att tävla med i många år. Det är väl så att det finns dom som annonserat ut sin ponny för att den inte haft kapacitet att sänka mera, eller? Hur ska vi kunna påverka våra klubbar att skriva annorlunda proppar när det bestämts av SPTF att det måste köras 50/50? Visst vore det intressant med en enkät till alla kuskar, men förvänta er inte att den skickas av SPTF, de står under STC's beskydd och det är klart uttalat att ponnytravet ska gå mot pengar. Vill vi ha en förändring måste vi själva agera. Stå på er och vägra anmäla pengahcp! Minns ni hur många starter det var på Mantorp förra tävlingsdagen, med rekordhandicap…….

Hur många hästar i snitt var det som var anmälda??
undrar
#9 Jag tror inte någon skyller på klubbarna. De är ju tvungna av SPTF att skriva en massa penninglopp.Jag tycker det är diktaturfasoner av SPTF att bestämma över hur klubbarna ska skriva sina proppar. De kräver minst 50% penning. Tror aldrig de skulle kräva någon annan typ av handicapform. Varför då? Jo, det är vuxna som håller på med stortrav som sitter och bestämmer. Och struntar i vad ungdomarna tycker.
Visst kan man ha penninghandicap också, men kanske inte så mycket. Det syns rätt tydligt vad folk vill tycker jag.

Tråkigt :( Jag och Linnea som hade laddat för den dagen.
Det var iaf perfekta proppar för oss! Vi hade anmält två hästar till två proppar var!

='(
Ovan "försvarar" man klubbarna o syftar på att SPTF "tvingar klubbarna att skriva ut 50-50.
Jag har svårt att tro att SPTF hittar på nåt för egen skull, de har med all säkerhet fått direktiv uppifrån dvs från STC.
Nu är det ju så att ponnytravet generöst får massor av pengar därifrån i olika former o dessutom får tillträde till banorna o dess anläggningar i Sverige. Här tackar o tar vi emot men så fort nåt "motkrav" kommer så skyller vi på SPTF.
STC menar nog inge illa när det önskas att ponnytravet skall "lära" sig tävla i pengahandicaplopp. Det är nog ett steg i ledet att få övergången till storhästlopp så smidig o lik ponnytravets som möjligt samt (kan jag tro) enklare att hantera i databas osv.
Nu är det ju så att pengahandicapslopp i ponnytravvärlden inte slagit väl ut o det visar väl sitt tydliga språk i anmälningarna?
Det finns flera klubbar som smart nog gjort penga - eller tidshandicapsdagar s.k. "temadagar", kanske med viss grundtanke om att det är bättre att få en välfylld dag (tids) o en dålig fylld (penga) då har man ju fyllt kraven att skriva ut propparna 50-50 o den dåliga dagen går att ställa in om det är alldeles FÖR dåligt anmäld till den.
Visst är det också så sagt o skrivet att detta krav på proppskrivning skall utvärderas o behandlas på kommande möte? Det finns väl ingen så bra utvärdering som fakta hur ponnytravsekipagen vill anmäla ut o starta sina ponnyer?
SPTF anordnade kurser under vintern där man fick kunskap i föreningsteknik o proppskrivning vilket var fantastiskt bra. Man fick en mycket god inblick i hur tankarna går när man föreslår de olika handicapskrivningarna o märkligt är att inte fler börjat att använda frihandicapsformen, kanske pga att den "snyltat" på tidshandicapen i så fall? Märkligt att flera platser gapade tomma, kursen borde varit fullbelagd.
Summa sumarum av ovanstående, anmäl till den typen av lopp ni fortsättningsvis vill ha (för utvärderingens skull), va nyfikna o försök förstå nymodigheter (propagandadagar i heldagsformat-var är dom???), gå på kurser (typ den jag ovan beskrev) ta med hem till er klubb, dela med er av den kunskapen ni fått o framför allt. Ni i klubbarna - lyssna o ta emot o försök se nåt användbart i det nya. Självklart behåller man "gammalt" som är bra.
Dessutom…….glöm inte att dela med er av sånt ni kan. särskilt till våra nyare ekipage så de kommer tillrätta inom ponnytravet!!
Men det var ju fler banor som hade ävlingar samma dag också ''/ Jag gillar penninghandikap men jag skulle inte till mantorp iaf… men tråkigt ! :(
Det är inte 50/50, det är tamejsjutton 80/20 till penninghandicap nu känns det som!
Jag vågar inte anmäla ut mina hästar till penning någonting mer, utan jag anmäler dom nästan bara till lopp där jag vet att de kan ha en chans att vinna. Varför? Jo, jag vill inte ha en enda spänn till på dom i onödan!
Nu i helgen kör min egna hemmbana dubbelhelg, och ingen av mina hästar är anmälda till ett enda lopp. Anledningen var att det inte var några passande lopp, och så här i efterhand ångrar jag mig inte. Vi hade inte haft en chans och startat på samma volt/linje som 10 sekunder snabbare hästar, däremot hade båda hästarna förmodligen tagit pengar. Men de skulle bli totalt ifrånsprugna och ja… Skitkul!
I ett rekordhandicap lopp (som passar hästen då) har jag aldrig tvekat att anmäla till, för då vet jag att min häst får ett schyst lopp och om han går bra, och han har samma chans som alla andra.
Jag har blivit riktigt feg med matchingen med mina ponnyer, men vad fan har jag för val!? Jag vet att varenda 3:e plats ger mig tillägg i nästa lopp, och det känns lite olikt mig att köra med den inställningen.
Det gäller att välja sina lopp väldigt väl = mindre lopp.
Förklara för mig hur min 2.40-ponny med typ 17.500:- på kontot ska gå jämt ut penninghandicap… Han har tävlat sex säsonger och är en riktig fighter, men jag vill (och tänker inte!) ge honom hopplösa lopp där han är utom chans. På sikt kommer det att döda hans vinnarskalle.
Däremot har han flera sekunder kvar att ge och skulle säkerligen göra bra ifrån sig i rekordhandicap.
Vi har ett rekordhandicap lopp i juli, sen har vi bara penning….
Det är inte valfrihet för oss tränare, det finns ju ingenting annat än penning att välja på….

#14 Att min dotter tog dubbel har väl inte med saken att göra ?? Agria försöken har hela tiden varit i pengahandicap inget konstigt med det. Vi har också hästar som har stått dåligt till men det går faktiskt att göra bra proppar även med penninghandicap och kombinera både tid och pengar som en del gör , men det är faktiskt så att kuskarna måste ju också höra av sig till sina egna klubbar det går faktiskt att engagera sig och önska till sin egen klubb hur man vill ha det .
Vad jag menar är att det är lätt att sitta här och gnälla och klaga , bättre att gå på möten , engagera sig , gå på kurser och sådant som #19 Skrivar .
Sen är det klart lättare att sitta och klaga och hålla på när man inte ens vågar stå för det .

För vår del var det andra orsaker att vi inte anmälde till Mantorp. Vi hade väldigt bra proppar både för Monljus och TTmen har man varit på utställning en hel dag i Rättvik dage innan känns det inte så motiverande.
Även om våra hästar just nu står bra i pengahcp kan man gämföra med förra gången mantorp hade travdag. Då var det enbart rekordhcp och man fick tom dela två proppar(minst) så att det samanlagt blev 16 lopp, nu en månad senare blir det inga lopp. Enda skilnaden är att nu var det bara penga hcp, förra gången rekord hcp. Kan det bli tydligare?
Pga att en del unghästar har gått grymt fort på endast ett fåtal starter är osäkerheten väldigt stor hur man står till i ett penga hcp lopp, detta gör att många drar sig för att anmäla. Om man betalar ett par tusen i disel, anmälningsavgifter osv vill man känna att man har läget någorlunda under kontroll vilket rekordhcp ger ett falskt intryck av. Som det sett ut dom senaste tävlingarna vi varit ute på har det krävts helt fantastiska rekordsänkningar för att man skall vara topp tre i mål.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#20 precis det var fler banor som har tävling samtidigt och sen en annan faktor som kan spela in är faktiskt att semestern börjar för väldigt många . Vi ska ju tex åka iväg en vecka ;-)
#12 titta vad #7 skrev i sitt inlägg det röstades 50/50 på förbundstämman och då var väl där förhoppningsvis från alla klubbarna där .
#21 Tråkigt att du tänker så att du inte vill riskera att få mer pengar. Men jag kan förstå dig ändå . Men det är ju även så att med allt nytt och nya omställningar så är det tyvärr alltid några som drabbas illa av det.
Men när vi började med trav är faktistk inte så många år sedan , så var det faktiskt lika ojämna lopp som nu och väldigt många som satt och fegkörde höll in sina hästar just för att de inte skulle sänka sina rekord och det tycker väl inte jag heller var så där jättekul att se , jag trodde att man alltid körde för bästa placering men det lärde jag mig rätt snabbt att inse att det inte alltid var så.
#20 Till skillnad från dig så tycker vi att det bara är tidshc…
Våra två pållar står nog bäst inne i penning. Men det bryr vi oss inte om. vi anmäler till det som vi har tid o möjlighet att åka på. man kan ju inte alltid räkna med att vinna. Och nog är det mer spännande att ha jämna lopp. Upplever att loppen är på väg att bli jämnare och mer spännande.
Känns mer som Mantorp blev inställt p.g.a. att det blev lite mättat. Dubbeltrav på eskils, sprintermästaren… Semestrar o.s.v. Synd va det, hade passat oss perfekt.Jag har semester
Självlart skall det finnas proppar av alla de slag men att tvinga klubbarna att skriva ut minst 50% penninghandicap tycker jag inte uppmuntrar till valfrihet och fantasi.
Att vara 18 år och ponnytravintresserad betyder inte att man alltid kan eller får sitta med och skriva proppar och gå på divere kurser. Därför måste de väl få ventilera sina åsikter någonstans. Mig veteligen är det Romme som gått ut med en förfrågan till sina aktiva kuskar och frågat om vilken typ av prop de föredrar.
Dessutom har det varit diverse omröstningar där ndbart penninglopp har förlorat stort men det tystas alltid ner.
Att sedan skylla på STC tycker jag är rätt fånigt. De ställer inte alls sådana krav på SPTF. Det är bara att fråga dem. De är där för att stötta SPTF´s beslut. De kommer inte alls med egna krav.

Jag anmäler inte gärna alls till penningahandicap längre! Tkr det är elakt mot hästarna att dom inte får en rättvis chans!
Måste även påpeka att det är ännu mer synd om dom från norra sverige som har högre prissummor, om dom ska bege sig neråt i sverige så har deras hästar alldeles för mkt pengar på sig dom kanske tom står 20 om inte 40m efter vissa som gått kanske 10s snabbare!
Anmälde till Boden för att det kändes som en vettig chans åt min ponny, eftersom norrläningarna har mer pengar på sig
# 25 Jag tror precis som Du , att det var lite mättat just nu. Och sedan håller jag fullständigt med om att man inte kan räkna med att vinna jämt, utan att man istället kan bli glad åt att hästen gör en bra prestation även om den inte vinner. Men det verkar numera vara så att det är endast vinst som gäller för många. Själv tycker jag det är kul med blandade proppar, ibland penning och ibland tidshandicap .
#28 Japp, kul med blandade proppar.

#28 håller helt med dig. de handlar inte bara om o vinna. ja blir super glad om hästen gåt tex nytt rek lr en bra tid, men inte placerad. de är hästens insatts som räknas! INTE ATT VINNA! snälla, de börjar se ut som stor trav på våra PONNY tävlingar. de är så tråkigt o se ): va glad för de du får. du skulle lika gärna kunnat blivit diskad. (: när min häst vart diskadtex 2 gånger på 4 starter. då blir ja super glad när han väl går runt utan att bli diskad o går en godkänd tid (:

Min häst blev t.e.x opl på nytt rekord igår men jag var ändå nöjd!
Om vi säger så här, jag har fyra stycken möjliga heldagar (inom 60 mils radie) att åka till med mina ponnyer under augusti månad. Visst har vi lopp, men allting är penninghandicap! Förutom ett lopp, som är ett montélopp med intervallhandicap. Men alla hästar går inte i monté…
Som sagt, vart är valfriheten? Jag har 8 lopp åt min shettis, men alla lopp är penninglopp!!! Och han går verkligen inte ut bra i penning.
#31 Kanske för att du vann försöket iaf :D:D:D hoho

Är man missnöjd får man försöka påverka de som bestämmer. Själv anmäler jag mest till pengar, för att jag helt enkelt tror han har bättre chans där. Det är olika för alla.
Överlag så presterar hästarna så mycket bättre tider nu än för bara några år sedan. Kommer inte hästarna ner i tiderna har man inte många segrar att hämta i vare sig i pengahcp eller rekhcp.
Det är faktiskt klubbarna själva som har röstat fram det "proppförfarandet" vi har. Varje år har det varit diskussioner om pengahcp eller rekhcp, och senast röstades en motion ner som handlade om att klubbarna själva skulle få bestämma hur propparna skulle se ut angående pengahcp eller rekhcp och antal.
#19 Du ska nog hålla isär STC's ponnytravskolor och SPTF's tävlingssida. De pengar du pratar om från STC går till deras ungdomsutbildning. Ska jag vara ärlig struntar jag fullständigt i den. Den är helt till för att hitta nya människor till stortravet. STC har tom tagit bort de lopp de sponsrade, minns ni STC-loppen? STC ger ponnyklubbarna direktiv att de insprängda loppen måste köras som penninghcp, men det är fortfarande ponnyklubbarna som ska betala prispengarna! Det är helt riktigt som du skriver att de två år vi nu kört med blandade lopp ska utvärderas nästa stämma. Det är viktigt att vi aktiva har ordentlig fakta med oss dit. Jag håller med dig att den fria hcp är fantastisk, men tyvärr kräver den för mycket jobb eftersom du ska presentera prel listor och dessutom får du inte ha halvrader. Det gjordes ett antal försök förra året, men som du ser har de loppen minskat och jag tror det beror på att det blev för "knöligt", tyvärr. Så var det dåligt med anmälningar till Åbys pengadag också…….
£35 tack för "rättelsen" om var proppförfarandet kommit ifrån.
£36 visst satsar STC stora summor på att ubilda blivande ledare mm i ponnytravskolorna. Det är nog så viktigt för här är ju en stor inrekrytering av nya kuskar till ponnytravtävlingsverksamhet. Det är deras ena satsning till ponnytravet. Men de satsar också stort till tävlingsverksamheten……vem tror du tex betalar SPTF:s kanslistens lön???
En liten reflektion angående de inställda loppen på Mantorp och Åby.
Det verkar vara helt ok att skriva ut lopp efter pengar när det är för de långsammaste( nya) ponnyerna.
Har man däremot en spärrgräns så att de absolut snabbaste ponnyerna ej skall få vara med i loppet tror tydligen många att man måste ha en så snabb ponny som tidsgränsen säger för att ha en chans i loppet. Men vad jag förstår är det bara för att ta bort de självklara vinnarna och att loppet skall bli mer jämnt.
Det konstiga är att Tomelilla fick en tävlingsdag med ganska många anmälda när man bara hade penninggränser i sina lopp
*15 Om du tycker att 5-6 hästar som de var i de flesta loppen på Tomelilla är ok så fortsätt med pengarhandicap så länge klubben har råd.
Lägg gärna in statistik på hur många insprängda lopp, inställda tävlingsdagar och 5-hästarslopp pengarhcp har åstadkommit
#39 Efter vad jag har sett i startlistorna från Tomelilla senaste tävlingsdagen så var det fler hästar i loppen än vad det brukar vara även närdet körs efter tid.

1) De som var med på förbundsstämman 2007 minns att SPTF "lurade" (medvetet eller ej??) deltagarna att tro att klubbarna själva kunde välja bort penning som handikappsmetod, men att det i slutet av mötet visade sig att de var låsta att använda penninghcp. Enda chansen att få använda rekordhcp var att rösta igenom den sista motionen som la riktlinjen om minst 50% penninghcp/ år.
2) På stämman 2009 kommer detta att utvärderas och förhoppningsvis tas bort. Klubbarna ska få väja HELT SJÄLVA vilken handikappsmetod de vill använda
3) Ett förslag till bättre penningpropar är som någon (?) klubb gjorde på sin tävlingsdag. Ex. för kat B rek 2.05-2.15. Tillägg 20m v.v.v 800kr. Då vet man iaf i vilken tidsklass motståndarna ligger!
4) Det känns lite konstigt att läsa dessa debatter där 95% av debbattörerna är emot penninghcp men att förbundsstämmorna ändå ligger närmare 50% åt vardera handikapssätt….?!! Vilka är det då som går på stämmorna? Svarar de enligt egna önskemål eller enligt klubbens?
5) Att använda penninghcp som handikappssätt enbart för att "göra övergången till stortrav lättare" är rent skitsnack tycker jag!! 100% av ponnytravet anpassas för stortrav när, vad, 10% verkligen övergår till stor häst?! Det är ju absurt! De kuskar som nu väljer en övergång har nästan alltid vuxit upp med varmblod och har då alla möjligheter att se och lära den "nya" formen av sporten!
Låt PONNYTRAV vara PONNYTRAV
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus