finaste stam
vilken ponnytravare har enligt dig den bästa/finaste stam?

Jag tycker det finns många fina välstammade hästar:)
Men jag tycker om min häst stam och det är Tyson Ue.Polar
och 2 andra som vi har är skotte u.Regitze Ernst
Men 2 andra fina stammar som man gärna hade velat ha är Tyson U.Snäckan och Tyson U.Regitze Ernst :)

Utifrån ett travperspektiv har Troll Twix ganska häftig stam…..
eRaider uGina Scott ueErnst Mscot, mycket bättre än så kan det knappast bli ;-)
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Det finns så många olika sätt att se på stammar, alla tycker olika och det finns ju ingen stam som bevisligen är bäst.
Jag själv gillar Niklas II-blod, och det finns många duktiga ponnytravare med Niklas II i sig.
Två duktiga ponnytravare med samma blodslinjer är Lolita Dar (e. Darius Roll - u. Klippa, ue. Niklas II) och Zlatan Nick (e. Tyson II - u. Cloetta, ue. Niklas II).
Ernst Romeo och Ernst Rolf har ju också väldigt fin stam, e. Niklas II, u. Regatta, ue. Garribaldi.
Alla Ernst-hästar har fin stam, tycker jag. Regatta måste vara det sto som lämnat bäst hittils!
Min personliga favoritstam finns på min Razmus Raid. Han är e. Raider (en annan av mina favorithingstar), u. Nisans Nadia, ue. Niklas II.
Jag blev helt förälskad i hans stam så fort jag såg annonsen, och hans fina stam var en stor anledning till att jag köpte honom.
Jag tycker det finns många fler intressanta stammar, inte bara travstammar.
Det finns sååå många fina stammar, och som sagt tycker alla olika.

Gervalds Saga är e. Ernst Rasken rek 1.44,7, segrat i kriteriet, derbyt, Femårsmästaren och 6års championatet. u. Brallan rel 2.00,8 (5 tvåminuterstravare i de 3 närmsta leden) ue. Lill-Brunte

Jag tkr Melinda e, Munter u, Linda ue:Lymmel har lämnat bra, Equuleus 1.59, Pegasus 2.00 Gemini 1.56 och Pilen Nick 2.21 (?) Sedan har hon en ostartad avkomma.
Skulle vilja ha en avkomma till med henne som mamma med Tyson, eller kanske ernst Ronaldo som pappa :)

Måste vell nästan säga att Tyson II o Varette har den finaste stammen?
Sen så Mack Tyson! Bättre trav föräldrar kan man vell inte ha!?

#6 Chikita tror jag kmr lämna fina föl ;)

#7 Oh ja;)

Jag tycker att Zeleno har fin stam..! =D

#9 när det är Zavanna som är morsa och Raider som farsa då är det allti fin stam;)=D haha

jag tycker det är ganska coolt att Troya Viking är så duktig i trav när hon har e. Trojka Viking u. Foya och varken någon av dom har gått mkt på travet!!!

Jag gillar min treårings faderslinjen e.tyson ue. Nicklas ll vilket är samma som Zlatan Nick har :)
Regitze Ernst -Tyson II
Snäckan- Tyson II
Regitze Ernst -Skotte
Darius Roll-Kajpa (gillar skarpt Darius avkommor)
eller kanske efter Tyson II ue.Polar
har även en snygging därhemma efter fina Ernst Ronaldo
Mack Tyson har finast stam
Tyson - Snäckan
Om bästa ponnytravstam är efter dom snabbaste föräldrarna så var det e Tyson u Snäckan, men deras rekord är ju utraderade nu av Gumino och Chikita så då borde den kombinationen bli bäst just nu ! Men själv tycker jag nog att Tyson och Nicklas blod verkar passa väldigt bra ihop , och Tyson och Regatta med döttrar ! Finns väldigt många bra , svårt att säga vilken som är Bäst !
Tycker inte man kan klaga på Rackarungens stam (som jag lånar); e. Manicken (e. Niklas) och u. Rigoletta Ernst (u. Regatta) ue. Ernst Mascot
Spelar faktiskt ingen roll om stammen är toppen eller inte, det är vem som håller i tömmarna och tränar som är huvudsaken! En usel kusk kan "dra ner" en välstammad häst!

#18 Mycket sant….. Dessutom handlar det väldigt mycket om hur hästen är tränad. Först när allting faller på plats får man en väldigt snabb individ….
Jerker Klang,

#18 DÄR sa du nånting .. håller med.

Jag tycker om stammen på en av mina u. Wopper e. Tyson
#22 Ja den stammen är inte fy skam ! #18 #19 Visst handlar det väldigt mycket om vem som tränar och håller i tömmarna, och visst kan en usel kusk "dra ner " en välstammad häst . Men alla hästar har inte samma kapacitet , så även om du har den bästa tränaren / kusken så kan du inte göra underverk med en talanglös häst. Alla Russ kan trava , men inte lika fort !

Mycket sitter i huvudet på hästen också. Har inte hästen löpvilja så är det svårt att få den att springa fort….

#24 Håller med, om en häst inte har viljan till att springa så känns det inte så lönt att sitta och driva på den. Den måste ha lite löpvilja iaf. Men ibland så är det kuskar som inte har tillräcklig kapacitet för den hästen och då blir det bara halvdant.
#24 Så sant så !

Nu är de bara russ de snackas om. men ja tycker min shettis har riktigt fin stam!
e: Cherry Boy (har ju lämnat många snabba travare)
u: Svall Teja - har 3 startande avkommor, varav Kungen rek. 2.42 (nåt sånt), Stjärnprisnen rek. 2.27,2 och våran Drottningen rek. 2.35,2.
Våra russ har ingen stam o klaga på direkt heller..

Mina två är e:Tyson II O u:Springlette UE: Ernst springfält :)

Min ponny Goofy har ju jättebra stam! E. Gläntans Domino U.Lady(har typ startat 3ggr och vunnit typ lite mer än10ggr,sen är ju hon efter Loffa Desireé!) :)

hon har Loffa Desireé som mamma****

#23 Visst är det skillnad mellan olika russ men…..
En duktig tränare och kusk kan göra väldigt mycket mer med en medelmåttig häst än vad en dålig tränare och kusk kan göra med en bra häst. Som jag skrev tidigare, alla parametrar måste stämma…..
Jerker Klang,