Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 973 ggr
Cnox
0

Komma i hagen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 16 häst sammanlagt hemma. Och jag blir riktigt rörd.. Alla kommer när jag ropar på dem! Jag har bar en som inte kommer och hon får stå i "skamhagen" när hon inte år på bete. Delit och Pirana går i en 2 hektar stor skogs/ängshage och bara jag visslar lite på dem så kommer de i full fart! Samma med storhästarna och tillridningarna jag har hemma och tävlingshästarna.

Igår när jag stod och fyllde på vatten till en av hingstarna så kröp han under grinden som jag inte stängde ordentligt och sprang mot en av stohagarna. Jag skrek på honom "Nej,Dell kom hit!" så vände han på en femöring och sprang till mig istället för till stona…tror ni man blir rörd?  

Hur är det för er? är era hästar lätta att fånga eller får ni springa och jaga dem?

marda
0

godis är bra tycker min ponny, annars visar hon rumpan för mig!

Polenta
0

I början sprang Polle raka spåret åt andra hållet .. beror lite också på att resten av ponnysarna drog samma veva :P

Men nu när hon går med Bitty (bloding), så jag vet inte, tror hon trivs bättre i de här stallet, hon har ju stått här nu ett tag med och hon har lärt känna mig. Jag gjorde alltid så att när hon var svårfångad satte jag mig på huk och hade groov i handen, lr en morot. Då blir dom nyfikna och kommer fram :)

Men nu när jag ropar på henne så kommer hon alltid fram :) Ibland kan hon få nå fnatt och bralla iväg, men hon brukar komma sedan :)

Mixie
0

Juni brukar möta en om man gåren liten bit men idag va hon en mara!! Stod å åt lite havre efter körturen i bara grimma på stallplan.. #1 Mira börjar ropa på henne å hästen drar järnet ner i 3an (fel hage) så ja får springa å hämta henne lääääängst bort där hon står å muppar sig med Ejra som, som vanligt går i fel hage!!!! Allt detta när jag precis skulle slänga ut henne i hagen å åka hem… Suck!

//Mickan

Cnox
0

#2 tyvärr går inte det varmblodet jag har på godis. därför hon får stå i skamhage;)

HannaIndigo
0

Beror väl på när hon e på humör ;) Ibland kan hon vara riktigt jobbig & bara trava iväg hela tiden bara för att retas verkar det som men mutar man med lite godis så går det att övertala henne ^^

Emmma
0

Min lille sötis går till öppningen direkt han ser mig efter vägen, då brukar han gnägga också :) Så han är lättfångad.
Mitt förra varmblod och russet kom direkt de såg oss/ alt. ropade också när de gick i beteshage.

ostsiv
0

Våra 5 hästar kommer när man går in i hagen rller ropar på dem.Men Shakira ,enda russet, brukar komma sist.

Cashorcredit
0

Förut kom Pärre alltid springandes till mig men nu när han går i EN STOOOOR hage med de stora hästarna så springer han bara till mig när jag visar en morrot :)

ElinLilja
0

Citrus, Raket och Nokia kommer när man ropar och är glada att fånga.

Kotten däremot är en plåga att få tag på i hagen. Dom andra kommer dom får godis Kotten bryr sej inte alls han går sällan emot mej, bryr sej inte om godis, om man tar in alla dom andra hästarna går han bara längre ner i hagen. Han är ett riktigt monster. Ibland kan det ta ½ timme att fånga honom i bland kan man lyckas på några minuter. Stor lycka är det dom få gångerna som han faktiskt tar några steg emot en och inte springer så fort han ser en. Det går bättre på kvällarna om dom gått i hagen utan gräs för då är han kanske lite hungrig men det är så sällan då jag har mina på betet nästan jämt så jag får springa som en tok i hagen och vänta ut honom, för några dagar sen var han ute till efter midnatt i ösregn (trots att dom andra gick in vid 10 då det frotfarande var fint ute) han vägrade komma men efter några timmar i regn så stog han vid ginden… Vad gör man med en sådan pålle egentligen!?!

Colt
0

Colt kommer alltid gnäggandes så fort jag kommer in i hagen.
De andra kommer fram även de när ja ropar.

Rajmon
0

Oftast så står mina två bebisar vid grinden redan när dom ser att jag kommer ut! Nästan alltid gnäggar iaf den ena, sen om det är till maten elr mig vet ja inte;) men det händer såklart då och då att jag måste hämta dom i hagen.. Om dom nån gång skulle komma på rymmen så blir man ALDRIG orolig=D.. haha dom stannar alltid på gården och äter gräs;)…

Sen har vi ju tyvärr dom två hästar som ALLTID rymmer från hagen… Det går aldrig att få tag i dom… mat är inte alls lockande då det finns fullt med gräs överallt… det som fungerar är att låta dom springa tills dom till sist kommer lite fel och råkar hamna i en hage;)..

olivialundgren
0

Zoylett kommer alltid hon brukar gnägga när man kommer.

Liseth är det lite olika ibland drar hon typ några varv i hagen sen kommer hon fram ;)

karinpoberget
0

I september köpte vi en 2 årig shettis som vi,efter att ha släppt i hagen, inte kunde komma nära.Han gjorde ALLT för att inte bli fångad.   Därför gick vi ut i hagen flera gånger varje dag och bara satt där,med ryggen mot honom tills han till sist blev för nyfiken och inte kunde låta bli att komma och nosa.Dom andra hästarna kom gärna men han höll sig hela tiden på avstånd. Det gick inte att muta honom med godis men vi hade ändå alltid ett äpple med,det tog tid innan han ville ta det från marken bredvid oss. Ibland försökte vi röra honom men ibland bara gick vi ut igen efter att han nosat på oss.   Idag är det alltid han som kommer fram först och vill bli kliad och äpplet har vi slutat med för länge sedan,våra hästar får nästan aldrig något ur handen.

Rovalds-Zurfa
0

Min ponny kommer alltid till mig ibland går hon i en hage där hon kan se mig när jag kommer till grinden då kommer hon på en gång men i hennes andra hage räcker de att jag bara ropar på henne så kommer hon

SLennartsson
0

Alla mina 3 grabbar kommer när jag ropar eller visslar. :D
Har inte lärt dom det, utan de gör det automatiskt. ^^

amandahandersson
0

Zolle den tjurskallen måste man jaga OCH locka med godis…. Däremot när det är dags att gå in på kvällen är han först och SKA in först!

Juppe kommer när man kommer själv, om han orkar gå ;) Ibland måste man gå dit och hämta honom, men han går i alla fall inte iväg. Men för det mesta kommer han gående i sitt söliga tempo.

Att Musse kommer när man ropar är en underdrift… Så fort man visar sig kommen han travandes och gnäggar ordentligt, och kommer man in i hagen hoppar han typ på en (inte bokstavligen, men ja…) och vill mysa och gå in i stallet :) Han är som en svans på en i hagen, han lämnar ingen människa ifred!

monte-alskare
0

0# häftig bild!

Men så kan jag väl också säga att det e så mysigt när hästarna kommer när man ska hämta den

SandraErikssonn
0

Båda mina kommer då jag börjar närma mig hagen :)

Extra rörd blir man ju när dom gnäggar då dom ser mig oxå :D

Geminii
0

När jag kmr till hagen så kmr goliat i full galopp, Gemini kollar på en och överväger om han ska vända och gå åt andra hållet eller stå kvar, skulle aldrig hända att han frivilligt tog sej till grinden. Han vill ju att matte ska få gå så långt som möjligt xD

Nathalie_p
0

När mamma kallar på våra hästar skriker hon "HÄSTARNA" och så kommer alla ifull galopp :D , men går inte lika bra för mig när jag ska kalla på dem   XD

_Jag_
0

Båda kommer så fort dom ser mig :) brukar alltid stå vid grinden när jag är i stallet. Om dom mot förmodan inte skulle upptäcka att jag står vid grinden ropar jag på dom och då kommer dom i skritt, trav eller galopp

Jaaaakoob
0

Mina har så mycket gräs i hagen och dom tycker det är bättre än att gå in , så jag får jaga för det mesta

Cnox
0

hehe tråkigt när det blir så

agnes_S
0

Mina är oftast lätta att fånga, antingen kommer de när man ropar eller så får man gå och hämta dem om de är på latare humör. Men det händer att de är på bushumör och då kan man få jaga häst länge :P