Augusti proparna
Augusti proparna finns nu ute på:
www.travsport.se under "Blanketter".
Fanns några bra propar för mina hästar

Jag kan inte öppna, går det att klistra in dem här?

kanonkul att se dem!
Vilka usla proppar det är på vissa banor. Tex en bana(nära mig?) har dubbeltrav, har jag en nollhäst kat A kan jag ta ut den i vilken propp som helst av samtliga kat A proppar, men har jag en ponny som travat fortare än2.40 finns en ynka propp per tävlingsdag och då riskerar jag att gå mot eliten som alla gått under 2.20. Vill man ha vill man ha starter? Hur lockande är det att anmäla en ponny med rekord 2.39,9 i ett autolopp mot en skock andra med ett snitt rekord på 2.15 (om det vill sig illa)?
Veritas odium paretFörvånad

Guldstoet dagen innan Sundsvall Open, hallå där?

Guldstoet dagen innan Sundsvall Open, hallå där?

Dubbeltravet på Åby, vill inte ha snabbare hästar än 1.57? :O

Usla proppar till hästar som har mer än 25.000 tycker jag.
min häst har runt 25 och får kassa lopp.

#8 Du har ju lindesbergs lilla pris!!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

haha kanske lite långt dit..
Jag kan inte öppna :(
Några bra =)

Tyckte inte Jägersro hade så bra för mina hästar :/
Blir det ingen sommarcup iår eller???

Kul å hålla i gång träningen när det knappt finns ett enda lopp i hela augusti.
Juppe har lopp på Solänget 2 augusti och Boden 31 augusti :) Men båda loppen är penning, så vi får se hur han ligger till tidsmässigt…
Zolle har inga travlopp under hela månaden, men han kanske får testa monté på Boden den 31 augusti. Fast allting beror helt och hållet på formen, och om det är bättre i september sparar jag nog honom.
Tycker ändå det var dåligt med lopp i tanke på att vi har fyra heldagar under månaden som vi ska kunna åka till, men alla lopp var enbart penning…. Ponnytrav är kul, fast när det är dåligt med lopp är det inte lika roligt.

Guldstoet dagen innan Sundsvall Open?! Var inte Guldstoet planerat till 13 aug från början??

Hmmm, jo SPTF gick ut tidigare i dokument med att Guldstoet grå den 13 aug på Kalmar (se bifogat)… Vad stämmer??

fint :P en dag som han har två lopp på en hel månad, och de är asdåliga propar :P fan.. :/ om min går över 10 000 har han inget lopp i juli, och två i slutet av augusti.. :P för att ja ska kunna tävla innom 30mil måste ja tydligen ha en häst som tjänat mycket mindre.. skitpropar! är inte kul när man inte får tävla… :( har en fin häst men inga lopp, hur ska de gå ihop :P blir sjuk bara av att veta det :P
#14 och #18, vi har samma problem… Det lutar mot att det blir enbart till att trimma Zolle för mig, hans enda lopp, som är ett montélopp, är den 31 augusti… Jättekul!
Hoppas på bättre lopp i höst!
Det är då ingen valfrihet för oss ponnytränare, i stort sett alla lopp är ju för sjutton penning! Jag har då enbart penninglopp, och då har jag bara medelponnyer….. VALFRIHET!? Nja…
Två lopp för mig och tre för Karamellen alla på Bergsåker eftersom jag jobbar när det är dubbeltrav på Umeå.

#19 Du klagar när din har över 10, Pigall har gått över 40! :P

Pigall har ju gått 1.49 också, lite skillnad.
När ska han starta härnest ?

#20 Ja verkligen .. sen är det ju helt skumma proppar! Vad äre för fel med att bara köra med vanliga rekord och penningproppar ? Som den på Myren när det är högst 1 seger .. och bla bla bla.

För oss fanns de väl inte så jättebra proppar härikring.. Men skulle vilja åka på dubbeltravet på Åby eller Umeå, ja får väl så om jag kan få mami på samma tankar..
Något mer än jag som tänkte på att i storloppen fanns de ingen lägsta prissumma som det brukar, utan bara vart tiläggen börjar, iaf i dem flesta.. Alltså kan man anmäla i stort sett vilken häst som helst. Inte föratt man anmäler en 2.30 ponny till ett lopp där tilläggen börjar på 30.000 då kanske men..
Vem börjar samla kraft och mod inför nästa års förbundsstämma? För visst är det så att det var ett försök att köra 50/50 proppar under två år, detta skulle sedan utvärderas. Vore tacksamt om någon duktig kunde ta fram statistik på och visa alla dessa ojämna lopp som blir med penninghcp. Kom inte och säg att det jämnar ut sig. Penning gynnar enbart de som snabbt kan pressa ner hästarna i tider och som har råd/vill byta häst ofta. Dom som har en kämpe som samlat på sig pengar under lång tid utan att gå ner så snabbt i tiderna dom har inte en chans. Och sen struntar jag fullkomligt i hur kul det är att tävla ponnytrav, jag vill veta att min häst har en sportslig chans om den gör en bra prestation. Annars kan jag lika bra köra runt på skogsvägarna hemma. Varför lägga en massa tid, energi och pengar på något där min ponny ändå inte kan hävda sig. Ja, det är frivilligt att tävla, men jag tycker det är synd att sporten ska ta styk av detta fåniga system! För vem kan blunda för att antal starter har minskat? Hur mycket? I båda kategorierna? Intressant om någon kollat.
jag kan inte öppna :( vart klickar jag efter att jag klickat på blanketter ? :p

#27 du får klicka på skriv ut knappen till höger så får du upp allt ..
#28 okej,tack :)
Trist med hela augusti fyllt med nästan enbart penninghandicap. Inte särskillt mycket att välja mellan. Då vi har behåller våra ponnysar så har det blivit mer eller mindre omöjligt att starta i penninghandicaplopp. De vinner inte så ofta men är ofta med och får en liten slant. Detta medför naturligtvis att de står jätteilla till i dessa penninghandicap. Endast en av våra ponnysar har vunnit mer en en gång. (En av dessa har ett rekord på 2.03 och det tycker inte jag är dåligt direkt). Därför är i alla fall vi lyckliga över proppar där man får tillägg efter antal segrar eller som t.ex Hagmyren som begränsar till en seger. Har sett fler klubbar göra liknande proppar. (Heder till er som vill se nya segrare).
#26 Jag tycker det verkar som att det skrivs ut fler penningproppar än övriga.
#26, håller med dig! Bra skrivet!
Håller även jag med #26 riktigt bra skrivet. Skulle inte kansliet kunna få ut någon statestik??? Någon som vet?? Det måste hända någonting snarast.

Finns inte ens lopp på sin egna hemmabana ju , Helt makalöst…Sitta åka 50 mil med sin shettis upp te Solvalla bara för att dom här nere inte ens kan göra proppar åt sina egna "hemmahästar" och sen står dom o säger "Varför startar ni inte?" KONSTIGT att man inte gör de , finns ju INGA lopp….
#26 Det var det bästa någon har skrivit på länge :)

putt!

Jag har verkligen varit öppen för penninghcp och försökt ge det en chans. Men det har endast bevisat, enligt mig, att det är orättvist! Det är nästan bara unghästar som går snabbt ner i tiderna och vinner var och varannan start som leker hem penninghcp-loppen, vi andra med medelmåttor har ingen chans.

#26 Klockrent! Bästa jag hört och läst på länge .. du har helt rätt!

#33 du får väl ringa och klaga på han som gör propparna då om han är så dålig…han gör tydligen proppar till jägersro och några andra banor också.

#38 Varför skulle en person göra proppar till både Åby och Jägers bla? :S Bara en fråga..
jag hade väl några bra lopp iaf :) ett rätt bra på bergsåkers heldag, sen kan han vara me i mini open på bergsåker, står 20m tillägg, men tror inte det blir att vi änmäler dit,för det e ju dom snabbare som kommer :) åsså min silverörnen på solänget :) sen kommer jag inte ihåg mer :D

#0 ska du dit då, Stina?

Men de e ju bara denna månaden , inte alla andra , tkr bara att man borde anpassa efter hästarna på banan.

Propparna blev onekligen en besvikelse, vi har hela året siktat in oss på dubbeltravet i Umeå, när man läser propparna blir man verkligen fundersam om man skall åka. TT kan väll få lopp bägge dagarna men hur har man tänkt för kat B dag 2? Har man ett russ som gåt långsamare än 2.10 men snabbare än 2.18 finns det inte ett jv lopp att gå ut i….. Proppmakarna måste drabats av total sinnesförvirring för de är ju proppar i det intervallet som i år har samlat alra mäst hästar…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Jag har lopp åt båda mina som tävlar varenda helg i hela augusti! :) Och ser ut att vara ganska bra proppar så som de ligger till nu iaf :)

Jag siktade också på deras dubbelhelg men propparna blev inte alls som jag tänkt mig. dom var inte på nått sätt dåliga för mian hästar men dom kändes tråkiga helt enkelt..
#43, jag håller med, mitt 2.15-russ hade ingenting…
Skulle ha varit kul att åka till Umeås dubbelhelg, det är ju bara 30 mil dit för oss! Men vi skippar det, Juppe hade bara ett penninglopp per dag och penning har vi fått nog av…

#33 de blev tjafs när vissa tyckte att de bara va proppar till "hemma hästr" därför anlitade dom han killen.
tycker att det är en självklarhet att man skriver proppar till hemmahästarna i första hand. Sen får man väl tänka till lite så att fler anmäler så loppen helst blir fulla. Varför ska man t.ex i Boden sitta och skriva proppar som passar hästarna i Kalmar. Nej, de bästa propmakarna är de som skriver proppar där många hemmahästar kan starta men även lockar andra så att loppen blir fulla.

Som det ser ut nu så får det bli en lång resa i augusti så då åker vi till Mantorp den 31 Aug.
#48 Instämmer till fullo!
#49 Jippie, då ses vi :)

#50 Absolut det gör vi! :D

får ta båten ner till visby=) sm-kval+vanligt monté lopp, det ska bli kul!! men hittar INGA fler lopp

Det känns som att man inte ska ha ett sto som är snabbt i monté heller, eftersom SPTF även i år lagt Monté-SM och Guldstoet tätt inpå (tur att vårt sto klarar av att starta frekvent, än så länge)

#53 var det inte tom samma helg förra året?

#54 Minns inte exakt, men det var inte många dagar emellan då heller….

#55 ketchup effekten, allt på en gång..
dåliga proppar på visby också, tur att man inte hade bokat resa än.

Umeus dulletrav hade fina proppar för gemini, kanske ska ladda honom för de, sen hade fyraåringen några lopp också men vi får se :) våra hästar hade iallafall vädigt mkyt lopp i Augusti, men desto minder i juli :/
#53 Håller med! Tycker nog att det har varit så i flera år nu. Även om det finns folk som påpekar det så verkar inte SPTF bry sig särskilt mycket om dessa påpekanden.
Ni har ju ett sto som mycket väl kan vinna framförallt Guldstoet.

ungefär hur snabbt går hästarna i monté sm?
//Linda =)

#59 för a eller b?? i kat a är tiderna väldigt spridda, tror att några till och med gick över 3 minuter förra året.

#58 Tråkigt tycker jag. Hade de haft det som det var från början (13/8 och 24/8), så hade det i alla fall varit 11 dgr emellan. Eftersom Guldstoet nu ligger dagen före Sundsvall Open, så tvingas vi välja även här…. Hur är det med Monita? Ska hon starta ngt snart?
# 61 Jodå. Det är tänkt att hon ska starta snart igen. Vore roligt om hon kunde springa lite fortare i travet så vi kommer med till Guldstoet. Ligger strax utanför just nu.

#62 Ok, då håller jag tummarna för en tid under 1.50 då :o) Lycka till!
#63 Tack snälla! Er häst når vi väl inte fram till men man kan ju alltid försöka.
Det är ju rätt roligt bara att få vara med.