Cysta
Min häst har en systa på bakbenet, nästan i ljumsken men lite längre ner ..
Hur är det, vet att det kan vara helt ofarligt men vet även att det kan gå illa, har någon några erfarenheter av det?
Ska man åka och kolla upp den eller bara hålla allmänt koll på den ? :S
TACK !
Man skall kolla upp om hästen har en knöl nånstans, det kan vara ett insektsstick, men också nåt allvarligare. Det är viktigt! Fick ta bort min fina Leilu p.g.a. en liten knöl som blev en halv fotboll…….vi var hos veterinär medan den var pytteliten, men dom visste inte vad det var, hade jag varit mera envis, eller åkt till nån klinik på fastlandet, så kanske hon levt i dag och kunnat få fler fina föl!

#1 Oj, läskigt. :S Men man tror ju inte att sådant ska vara så fariligt så att man måste åka till fastlandet…
Hellre kolla upp en skitsak en gång för mycket än att ignorera det och det senare visar sig vara något väldigt mycket allvarligare än en skitsak….
Hur gammal är din häst? Är den tränad, startad? Bor du nära någon klinik?

Jag vet ett varmblod som fick en cysta på hovbenet, den gick de inte att göra något åt utaqv dem fick avliva hästen och fick inte en krona från försäkringsbolaget.
#4 Det är min ridhäst, men eftersom det endå handlar om hästar tänkte jag att jag kanske kunde få något råd här med.. Den är 10 år och vad jag vad inte tävlad, endast tränad helt vanligt.. Det var inte länge sedan jag köpte den, men visste då inte om cystan..
Om det skulle vara något, då kan jag inte få ut något på försäkring va ?

Är cystan utåtstående, eller är det en knöl innanför huden?
Mitt arabsto har haft problem med s.k inkar, det är ofarligt men ser inte så kul ut.
Utstående tror jag, den är ju självklart innanför huden, förstår inte riktigt hur du menar.. Kan försöka ta ett kort på den ikväll :)