Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 948 ggr
suefia
0

Får min ponny köra 3 2140 lopp?

Som rubriken lyder, får man köra 3 2140 lopp under ett dubbeltrav???

har kollat reglementet men hittar inte något om det… 

brådskande så tacksam för svar !!!:D

suefia
0

kat A:ponny

Cnox
0

ja

suefia
0

okej :)   tack

suefia
0

vad ligger maxdistansen på på ett dubbeltrav??

Cnox
0

du får väl inte köra mer än 4280 eller vad det var per dag. men därefter får du inte starta på fem dagar..

alltså 2 lopp första dagen som ej får överskrida 4280 och samma andra dagen…om du inte har en treåring då..

suefia
0

okej :) atck, då var det som jag tänkte, men blev lite osäker :)

Cnox
0

varse:) ja det är inte lätt att hålla reda på!

NatthaBlom
0

Får verkligen en A-ponny springa 2 långlopp på en dag?

ozzkan
0

Inget "långlopp" och, japp det får de. :D

NatthaBlom
0

2140 är vell långlopp åt kat A?

clarro
0

Det har du ju rätt i, de körs ju oftast i 1640

http://carolineforsner.blogg.se/

ErikaSchieber
0

Om hästen har tillägg så är det ju oxå över 4280m

PromiseMinanMorfeus
0

4280 meter från grunddistansen….

som tex ett 1640 lopp och ett 2640 lopp… Men man får ha hur mycket tillägg som helst sen tror jag?! Man räknar alltid från grunddistansen…

palomia
0

En undran till bara, vill man verkligen ta ut sin häst och ge den så tuffa lopp? Fundersam Och i såfall hur presterar dom i längden? Är bara lite nyfiken hur ni resonerar.

Belindaa
0

#14 för mej är det beroende från häst till häst..
Endel har inte kondisen, endel klarar inte av det mentalt. Andra gör det, och andra inte.
Jag hoppas att alla här i Sverige som kör ponnytrav har nog med vett att veta om ens ponny klarar av två lopp/dag på en dubbelhelg osv!

Tusen
0

Jag vet inte hur andra tränar sina hästar men många av de hästar vi haft genom åren har gjort sina bästa lopp som det andra under dagen. Alltså det andra loppet har gått fortare än det första. En av våra shettisar sprang dessutom fortare och fortare ju längre loppet var. Tyvärr är det sällan så många långlopp och speciellt inte på den tiden då han höll på. Han var lite före sin tid.

palomia
0

#16 Är det inte bättre att värma mer från början istället och inte "pressa" hästen i två löp + värming? (fortfarande bara en undran och inget illa menat)

PromiseMinanMorfeus
0

Någon gång i bland tar man ut dem i 2 lopp, men det beror på hur hästen är… Jag tar ut mina hästar i 2 lopp om det endast är några bra lopp, Jag tar aldrig ut en häst om där är halvdana lopp till mina.. Vill inte slita på dem i onödan….

giffan
0

Jag undrar varför alla tror att en häst ska må dåligt av att gå ut i två lopp?? Och värma… man värmer ju olika om man startar i ett lopp el två. Och vissa hästar behöver verkligen ett lopp för att tända till som värmning, då hjälper det inte om man så värmer i 10 varv före.

Man känner ju som sagt sina hästar, och det finns nog flera ponnysar som INTE tar ut sig i loppen än det finns ponnysar som tar ut sig i lopp. Men det är bara vad jag själv tror.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

amandahandersson
0

Min shettis går då alltid bättre i sitt andra lopp för dagen. Och jag hoppas verkligen tränarna har koll på hur mycket ens häst klarar av. Jag själv skulle aldrig, aldrig, aldrig anmäla ut en häst till start om jag vet att någonting strular eller att den inte klarar av det.

suefia
0

själv så var det inte jag som valde vilka lopp hon skulle ut i, utan det var hästens tränare, jag är ju bara skötare på en av PEABtravets ponnysar och väljer inte vilka lopp jag vill starta i när vi tävlar på hemmabana..

men hon klarade av det galant sänkte från 2.42 till 2.38 i första loppet och sprang på 2.40 i det andra, så hon orkade verkligen.. :)

men däremot vet jag en annan ponny som var med i samma lopp som mig som inte var tränad för den uppgiften, vilket jag tycker är synd, tycker väldigt synd om den ponnyn nu, som dessutom ska starta i ett lika tufft lopp i morron …

EdsangsJulius
0

jag ska köra ett 1640 lopp och ett 1700, och han står start och tjugo meter får han gå ut i dom loppen då på en dag?