Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 979 ggr
Stallmima
0

Feber!

Nu på kvällen när jag tog in alla hästar för natten så var en av våra hästar inte sig själv, står och småfryser. Tog tempen och hon hade 39,5. Senare när alla hästar kommit in så upptäckte jag att hon har två nästan knytnävsstora bulor under magen där gjorden sitter. Panik… ringer veterinären och denne hade ingen susning om vad det kan var. Till saken hör att igår gick hon ett snabbjobb på banan. Det kan ju ha ett samband med febern, men knölarna har jag ingen aning om vad det kan vara. Hon var även irriterad ungefär mitt på halsen båda sidor när jag grundligt gick igenom hela hästen. Har någon en aning om vad detta kan vara ??? Ingen hälta, äter och ser glad men lite trött ut. Kalla ben. Har DU varit med om detta ?? Behöver hjälp om vad det kan vara.

englan
0

låter som ormbett

Stallmima
0

#1 Har inte sett någon orm i år, hagen är dessutom platt och totalt nerbetad. Känner inga märken efter ngt bett heller. Fick den frågan av veterinären oxå…

Jennie_A
0

Har varit med om bulorna som du beskriver, dock inte i sambande med ngn feber, men har inget minne av att vet gjorde ngt speciellt. Det var så länge sedan, och de "lade sig" efter ett tag…

ErikaSchieber
0

Jag var med om att en häst fick svullnader där efter resårgjorden till ett täcke som han hade över natten, förmodligen hade jag satt gjorden för hårt…fast det har nog inget med rebern att göra men det kan ju va 2 olika saker

Stallmima
0

Hon har ingen feber nu på morgonen men bulorna finns kvar, nu har jag inte fodrat på morgonen men har fått rapport av morgonfodraren. Ska ner till stallet snart och får se hur det är med henne.

MagganS-B
0

Helt säkert insektsbett (jordgeting?) eller ormbett! Det brukar vara jättesvårt att se precis var djuret blivit bitet i bulan, men febern tyder på att det är något sådant, en normal reaktion! Har haft både ormbett och andra bett på mina russ, ett russ fick ett ormbett i nosen en gång, då var det veterinär som gällde!

Cashorcredit
0

Jag har vart med om exakt samma sak, lilla citrus fick en sån bula under magen där gjorden sitter och feber förut. febern gick över men bulan var kvar i ungefär 2 veckor. Veterinären sa att det var bett men inte var farligt. Det är nog samma sak för dig!

Stallmima
0

#6 Om det nu kan vara ett ormbett så har hon inte blivit biten i nosen (tur det!) Någon som vet hur lång tid det kan ta att läka och det går att köra igen eftersom selgjorden ska sitta där bulorna är ??

monte-alskare
0

#8 ojj, vet inte vad det är men vem var det om du får säga?!

hälsa krya på dejj till pållen;PP

MVH ida=)

Cnox
0

Garanterat huggormsbett. det spelar ingen roll om det är kort gräs eller högt gräs. ormarna är där ändåäven om du inte ser dem med ögat..

LLennartsson
0

Var samma meed vår gamla shettis . Icent .

Stall Bråna