Knackar skor
Min häst knackar skor jätte mycket. Framförallt är det när hon joggar lite fortare eller i slutet på ett träningspass då gör hon det hela tiden. Någon som har tips på vad jag kan göra?

Oftast gör dom så om dem är lång i tårna.. Så verka ner ganska mkt när dem skos.
Sen kanske dem bara gör de endå och då gäller de ju att få fram eller baksteget snabbare än de andra:)

som #1 sa, hon är lång i tårna.

Min ponny knackar skor rätt mkt, han kunde knappt trava sen han fick skor. På honom beror det på att han är för snabb med baksteget och för långsam med framsteget. Han har ett ganska flakt steg. Satte på tåvikter och boots och då blev det bättre. Men nu ska vi balanseras om han med andra skor så att framsteget blir snabbare.

En av mina knackar ofta skor när han joggar långsamt, tror det är lite "slarv" av honom själv bara att han inte orkar lyffta på fötterna ;).
Men förut knackade han även när han gick fort, då provade ja sätta lättare skor fram då slutade han för då fick han undan framsteget.

Min knackar ihop när han joggar :P
Om hästen gör så när den springer snabbt går det att antingen tårikta eller ha tvärtå, och sen korta käken..

Som #1 sa, och/eller att dom har för kort framsteg… Prova att hänga på ett par boots bak, och/eller ha ett par lättare framskor. (t.ex. aliminium eller guldskor)

En häst jag kör ibland knackar oerhört mkt… vi har testat allt från bakåtvända skor fram o fals bak o ditt o datt:P men inget hjäler, även testat vikter men funkade bara ett tag. men ring o kolla med Tomas Persen, tycker sj att han e super bra..!

#4 Låter precis som min lilla häst, men var får man tag i lätta skor till en shettis??

Slits inte aliminiumskor väldigt fort?

Först och främst måste du annalysera hur han knackar skor. Det vanligaste anledningen är att framhoven inte riktigt hinner undan innan bakhoven kommer farande. Man kan då antingen tynga bak för att "flytta bak" steget något. Detta kan man göra med hjälp av remontskor, boots, benlindor eller tåvikter. Sedan kan man även snabba upp "vändningen" av framhoven. Det vi oftast använt är halvrunda skor fram som gör att hoven snabbare kommer runt. Mer drastiska åtgärder är "bak-o-fram" skor. I alla samanhang gäller att hästen har så korta tår som möjligt.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

förmodligen beroe det ju på att hästen har en balans den inte klarar av att gå med!
#9 dom slits mer än vanliga skor förstås men inte fort! jag har haft aleminium på mitt russ och jag tycker det funkat bra!

Sätt på bakvända!

jag har provat det mesta på min pålle med, satte stora neupremeboots som täckte hela framhovarna och tänkte nu kan hon ju bara inte slå ihop, men det gjorde hon minsann. Så jag börja fundera på om hon slår i bakfötterna på framhovarnas undersida. Detta är främst i jogging, någon som har nått tips? Jag kan ju inte ligga och köra fort hela tiden :P

Jag har provat skor med öppen tå och visst blir det bättre men det blir ändå inte helt bra. Hon knackar betydligt mindre skor när hon är nyverkad än när det gått ett par veckor, jag ska prata lite mer med min hovslagare om vad vi ska prova och så, men tack så mycket för alla tips! :)