Gräsbetessjuka
Förlorade ett russ 2006 i gräsbetessjuka. Ngn mer som sett denna hemska sjukdom?
Vill gärna höra om ngn mer har erfarenhet av detta och vilka delar av landet sjukdomen finns.

Vad är det för nåt? har aldrig hört talas om..

Inte jag heller, berätta?

Minns att vi pratade om den på djursjukvården men kommer inte inte ihåg så mycket o har inga anteckningar kvar. Hade aldrig hört talas om den innan det.
Saxat från nätet…
"Det är en allvarlig, oftast obotlig sjukdom som drabbar framför allt betande hästar. Sjukdomen kan uppträda hela året, men de allra flesta fall ses under april, maj och juni. Sjukdomen uppträder i en akut, subakut eller kronisk form. Hästarna visar symptom i form av kolik, ökad hjärtfrekvens, muskeldarrningar, fläckvis svettning, sväljningssvårigheter, minskade tarmrörelser, utspänd buk, viktförlust samt, i vissa fall, plötsliga dödsfall. Hästar som drabbats av den milda kroniska formen kan överleva med understödjande vård, men både den akuta och subakuta formen är obotlig. Flera olika teorier om orsaken till sjukdomen har föreslagits. Den mest spridda har varit ett gift som producerats av en svampsort (mjöldryga), men även vitamin- eller mineralbrist, insekter, olika virus, vitklöver, giftiga växter samt bakteriegifter har föreslagits."

Nej fy vad hemskt! :S
Men det är vel ganska ovanligt endå?
All teori som finns att tillgå har jag läst… Problemet är ju just att ingen eg. vet vad den orsakas av . Man vet att det är ett nervgift som drabbar det autoimmuna nervsystemet men inte säkert vad som gör att giftet bildas eller vart ( i marken, i hästen?)
I boken "Håll hästen frisk" finns ett ganska kort men informativt avsnitt med typisk bild om detta. Det finns också mkt att läsa om man googlar "gräsbetessjuka".
I vårt fall drabbades min 2-års hingst E: Skotte U Tejas Primona på bete. Jag lämnade en kaxig lekandes "dundersnygging" och fick hämta hem en döende liten ponny en vecka senare. Trots intensivvård på plats och på djursjukhus gick hans liv inte att rädda. Ingenting hjälpte och efter 1½dygn avlivades han då han inte längre kunde äta, dricka kissa eller bajsa. Hela hans kropps funktioner hade lagt av….
Det var ett hårt slag för oss som endast 2 månader tidigare hade köpt tillbaka honom. Vi valde dessutom att inte ha honom betandes hemma pga att det alltid ryktas om att sjukdomen funnits kring Strömsholm där vi bor.
Betet där han gick hade aldrig betats av hästar och ingen av de andra hästarna på betet blev sjuk så ingen hade kunnat veta. Kändes så himla nyckfullt och orättvist i alla fall!
Som sagt, ngn annan som varit med och sett detta?
Min kompis förlorade sitt varmblod i gräsbetes sjukan. Hon bor i Gävle, dom sa att det var det första fallet så långt norrut. Detta är många år sen.
Gud vad obehagligt.. Smittar det?
Nej, tack och lov smittar det inte! det finns historier där 50 hästar gått på betet och ingen annan blivit sjuk.
I vårt fall var det 6 st tror jag hingstar/valackar 1-3 år och min ver den enda som blev sjuk.( Tur var väl det, denna sjukdom önskar man ingen häst)

2005 dog min favvoridhäst av just grässjuka. Han var bara sju år. Fick då höra att det främst drabbar de yngre hästarna, någon mer som hört samma?
Ja, i stort sett bara unga hästar 1-5 år och mer hingstar/valackar än ston drabbas. Intressant är också att diföl aldrig drabbas! Vilket i mina ögon lite stödjer teorin att faran kanske inte finns i själva betet utan i kemin mellan betet och den enskilda hästens kropp.

Ett föl kanske inte äter tillräckliga mängder?
Och har en mamma som talar om vad som går bra att äta, medans unghästen får gissa sig till lite då den inte har samma erfarenheter?
Bara gisnningar