Fråga om voltstart..
Hej!
Jag skall nu kvala min ponny pga 3 diskningar i raden.
Jag har då nr4 i en volt med 4 hästar.
Min fråga är nu om jag får när kommandot "2" sägs och man vänder upp lägga mig i rygg på häst nr 3?
mvh marika

Egentligen borde du inte få det, eftersom du tar fel spår då, men stör du ingen tror jag inte att det blir omstart, eftersom det bara är till nackdel för dig själv (efetrsom du får en sämre start än om du hade tagit 4:e spåret)

Nej. Då blir det ju fel spår i starten, dvs ska vara omstart. Sedan om du kör ner efter KÖR så är det en annan sak.
Jag förstår om man inte får det när det är ett "riktigt" lopp, men kval tycker inte jag att det borde göra så mkt, eftersom hästarna som står på samma volt som jag har gått över 10 sekunder snabbare borde jag ju komma efter i starten… Eftersom jag har det yttersta spåret och jag kommer ju inte att störa någon tycker jag att jag borde kunna få ligga i rygg på 3:an när de säger "kör"
Eftersom min häst skall vara först till vilket pris som helst har det ju resulterat i 3 diskningar för startgalopp.. och risken är ju väldigt stor att det även händer i kvalet och om då dessa två hästar som går 10 sek snabbare öppnar snabbare en honom som de troligen gör kommer det bli galopp för oss, men ligger jag istället i rygg på nr3 kan han ju inteskena i galopp för då har jag inte en chans att hålla igen honom..

Reglementesmässigt får du inte göra så. Men det beror mest på vilka domare som sitter i tornet om de ropar för omstart eller inte.
Iom att du är fullt medveten om risker och regler så kan du prova, nu när det är kval och du inte kan störa någon…
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Om man ska köra en fräckis så kan du ju försöka hålla igen honom lite så att du blir lite efter mellan typ 1 och 2 då blir det ju automatiskt att du enkelt kan gå ner i rygg när kör kommer och därmed gå ner ett spår då du redan är nån längd bakom
Jo det är väl bara att prova, som ni säger så får dom väl säga till mig om det inte är okej.. Men jag tror det är enda sättet att få honom att trava i starten för annars så blir han för ivrig..