Vinterpäls på utställning?
Hejsan =)
Bessi är en shetlandsponny som ska på utsällning snart, dock inte med mej, utan med hennes ägare. Grejen är den att hon har vinterpäls kvar, men det gör väll ingenting? alltså för poängen osv..
/Lovisa

Det ska inte spela någon roll med lite vinterpäls kvar!
Helheten kanske plockar ner den något steg om den ser lite ruggig ut i pälsen, men poängen ska inte skilja sig något.

Finns det hästar med vinterpåls kvar i juli månad?
#2, joda! Mina har varit ovanligt sena med pälstappningen i år, den ena har lite kvar ännu… Dock bara kortare hårstrån, men det är ändå kvar!
När vi hade veterinären hos oss för drygt en månad sen sa hon att hon sett flera hästar som varit sena med pälstappningen i år. Anledningen kunde vara att vi här uppe haft en väldigt konstig vinter (ovanligt mild, samt så "svängde" vädret en hel del).
Jag har då fått jobba otroligt hårt för att få fort pälsen på mitt ena russ.
#0, lycka till på utställningen! :)

Hej!
Har du skaffat en ny kuse?
Vinterpälsen borde väl vara fälld vid det här laget eller…
de flesta brukar ha överseende med detta (men det blir ju givetvis lägre poäng) … men man ska väl se till att få bort den på vårkanten, så de slipper svettas så mycket. Som du vet så kan man ju göra det på olika sätt.

vår ena shettis har också kvar litet vinterpäls, han släpper den alltid sent. Den pälsen som är kvar nu är oftast inte så luddig, utan det är väl mest litet längre hår, ofta sitter det på sidorna av hästens mage. Ryktsten är ju alltid ett tips för att bli av med det sista:) Men otroligt nog har min ettåring ingen vinterpäls kvar!!!

Våra ettåringar har lite vinterpälls kvar, vi har satt in extra B-Vitamin nu för att få fart på det.
som Ammiii skriver i #1, poängen ska inte göra någon skillnad men det kan göra på placering beroende på helhetsintryckat.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Har även hört att linfröavkok sätter fart på pälsandet…. Har dock inte provat det själv.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Dom är otroligt sena mina hästar nu, trots att jag ger dom B-vitamin varje dag, och "borstar" som en galning med ryktstenen varje gång jag borstar osv. Det gör jag varje till varannan dag.
Kan ju tillägga att det är en 2-åring, så hon slipper svettas så mycket. Däremot den andra jag har, som är 9 år, har hur mycket päls som helst kvar! den sommarpäls som finns är på huvudet och på insidan av benen…
#4 det är den jag haft sen jag tog hem hästarna för i år, sällskapet :)

Är det någon som har något tips på vad jag kan göra för att få av pälsen?
#7 du säger att ni gav Sobel vetegrodsolja, är det något att rekomendera? :)

#11 vart han finare i pälsen eller tappade han pälsen som han hade kvar?
#12 han tappade resterande av vinterpälsen samt att han också vart mycke blankare i pälsen :)

Är de avmaskade? Unghästar brukar ofta ha kvar vinterpälsen lite längre men 9-åringen borde inte ha kvar så mycket nu..
Tänk på att INTE klippa och raka dem innan utställningen.
Jag har förlorat pga begynnande vinterpäls en gång.. Domaren valde mellan två st 41p damer. Den ena var min och hon hade börjat att sätta vinterpäls. Domaren sa att den lilla detaljen fick fälla avgörandet, det är ju trots allt en skönhetstävling.
Att just shettisar har vinterpälsen på både länge och väl är nog inte så ovanligt. Vår Umil har alltid haft vinterpälsen på sig till i början av juli och sedan satt ny vinterpäls ett par veckor senare. Honom måste man raka tidigt på våren för att han ska hinna fälla.

#14 det tror jag att det är…ska höra med ägaren sen. Annars får vi ta ett träckprov eller vad det nu heter.
Men shettisen ifråga, som ska på utställning, har MYCKET mer sommarpäls än 9-åringen. Hon tappade en hel del när det var varmt här uppe, just i slutet på skoltiden. Sen vart det kyligare, och då började hon att lösa mindre…

Du får satsa på vetegroddsolja och ryktsten tills du vet om du skall avmaska då.. Så får vi hoppas att det hinner bli bra, det kan ju gå väldigt fort när de sätter igång och fäller ordentligt.
Jag skickar med en bild på hur gräslig min 2-åring såg ut för en månad sedan.. Nu är han hur fin som helst i pälsen. (Att han är rödskimmel gör att vinterpälsen syns ännu mer..)

Var kan man köpa vetegrodsolja? :)

Granngården brukar ha

Mitt äldre sto som varit på betäcking kom hem nu och hade massor av lång päls på magen, min tvåårshingst har likadant.
Medan Dante tycker att det är dags att börja sätta vinterpälsen och har börjat tappa de korta fina sommarstråna. Men då fäller han tidigt på våren också.
Det kan verkligen vara olika på dem trots samma plats och foder.

Hmm, jaa, jag får satsta på vetegroddsolja tills vidare då, sen får vi ta träckprov.

Finns inget bättre mineralfoder än Biopromin från Biofarm.
Har gett Zeebson det i 2-3 år nu, och ändå sedan jag började har han aldrig haft några som helst problem med fällning eller sättning. Det kan jag rekomendera.

hmm, jag har något sorts mineralfoder, det är i en rund, ganska stor burk och sen står det MINER på den, alltså med stor bokstäver. Det är inte det? ;)

Ja kan rekomendera B-vitamin och salt tillskott. Det gav vi till våra hästar Allgunnens Åmina och Telis PIlot.

#24 B-vitamin ger jag somsagt redan. Vad är salt tillskott? eller, alltså, det hörs ju, men hoppas du förstår.. ;)

Poängen kan sjunka, beroende på domare, men risken att du tappar placering är ganska stor om hästen har vinterpäls kvar.
Det är ju B-vitaminen dom behöver för pälssättningen. Om du redan ger dem det så rekommenderar jag starkt linfö. Det ger jag mina som behöver en extra vitaminchock och jag ser skillnad redan efter mindre än en vecka!!
Häll på 2,5 dl kokhett vatten på 0,5-1 dl linfrö och låt det dra i minst 1 timme. Ge tillsammans med ev övrigt kraftfoder eller blanda i knäckebröd/äppelbitar/morötter (morötter som f.ö. också är FULLA med vitaminer)
Lycka till!!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Alltså, det här känns faktist lite märkligt att dom har så pass mycket vinterpäls kvar. Morötter får som två var (ibland mer) så gott som varje kväll, den ända gången dom inte får är när vi har slut på dom…men linfrö i "alla dess former" verkar då vara bra :) kanske testar linfröolja, då det verkar lite lättare än vanligt linfrö :) men vi ser!
Min shettis hade lite vinterpäls kvar i juli när han skyll ställas ut så då tog jag en rakhyvel och rakade honom försiktigt.

Ah okej…nåja, ägaren som ska visa henne hämtar hem henne på onsdag så att dom hinner träna lite grann, utställningen är på helgen. Då får väll hon bestämma vad som ska göras, om hon nu ska göra något.

#23 antagligen inte, eftersom det heter biopromin. det är ett homeopatmineralfoder, jag köper mitt av en massör som är återförsäljare av biofarms produkter, men det finns ganska många återförsäljare tror jag. minus är att det är rätt dyrt, men värt varenda öre.