Foder till hingst?
Vad brukar ni ge era hingstar, som gör av med mycket energi? Men som blir alldeles för pigga på t.ex. havre…

Gaist har 5 dl korn och 5 dl lusern morgon och kväll det har fungerat bra på honom.

Vi fodrar dem med Krafft grund, istället för ponny. Det blir de lagom runda och lagom pigga av . + hö förståss.

Trofe får 1 kg solvalla blandning ( är en pelletsform som tillverkas här på gotland, typ som krafft grund men med mer fett) och 1kg havre morgon och kväll. Sen nästan fri tillgång på hö. mineraler, salt och b vitamin. verkar funka, han ser rund ut och äter upp allt!!

Mina hingstar får inte havre överhuvudtaget då de blir väldigt heta och sen lägger de inte på sig av havre heller vilket ger mina negativitet istället. Shetlandshingstarna får 2 kilo hippobasic och 1 l betfor och fri tillgång till hö medans de större får 2l hippobasic 1 l hippo champ och 1 l betfor och fri tillgång till hö. då håller de sig riktigt fräscha och bra i hull även om man kör de i full tävlingskondition.
# 3 var det inte det foder som de hade hittat dopingmedel i nu?
#5 Ja, det är det.

Till våran hingst ( som är ett kallblod ) men han rör sig hela tiden i hagen springer upp och ner, hela tiden! haha.
men han får havre, betfor och sånna här pellets kraft. det är en blå säck iallafall! Han håller sig pigg hela dagarna! :) haha.

#5 ja, tyvärr.. men hade handlat innan laddningen med dopat foder, puh…. nu bytt!!! till krafft
Tydligen så var det en sändning av någon tillsats, kanske mineraler, eller oljan som innehöll koffein som nedbryts till teofyllin i kroppen, antar att det inte upprepas. Kvarnen i fråga skickar med jämna mellanrum tester för analys, och jag litar fullkomligt på dom! Koffein räknas ju inte som värsta sortens dopingmedel heller, däremot syns minsta spår tydligt. Deras foder är jättebra, dessutom nära för mig, ca. 5-6 km! Det fanns otillåtna medel i Krafft också för 5-6 år sen…..