Hur kör ni era intervaller?
Kör ni varje gång ni kör eller någon gång i veckan eller kanske varannan vecka? Hur långa intervaller kör ni och hur lång vila emellan intervallrna har ni?
Jag brukar köra intervaller på 3-400 meter och sedan jogga i ett par minuter och sen en ny intervall. Självklart framjoggning och nerjoggning också!
Men som rubriken lyder: Hur kör ni era intervaller?

Hm, har inga bra ställen att köra intervaller på, så jag har endel ställen där jag kör lite snabbare och så.
Men på ponnytravlägret körde vi en variant som jag tyckte var bra. Vi använde oss av halva rakbanan. På "ditvägen" körde vi snabbare, joggade tillbaka till dit vi började, och körde på igen. Så körde vi med shettisar ca. 4.
Men jag har ingen aning om hur långa intervallerna blev, höll inte koll på det…

Jag kör välle 4 intervaller 500 m i mellan 2.05 - 2.10 tempo och 1 minut skritt mellan varje intervall.

Jag har gått över till 700m intervaller då han behver styrkan. Kör 3-4st i 2,30tempo.
Kör 500 eller 1000 meters intervaller, oftast 500 meter. Jag kör oftast 3-4 st intervaller då, ibland mer men det händer inte särskilt ofta. När jag kör 1000 meters intervaller kör jag 3 st sådana, men det är inte ofta jag kör 1000 meters intervaller.
När jag kör intervaller kör jag alltid en intervall (500 m eller 1000 m) sen skrittar/smålunkar vi tillbaka samma sträcka och kör igen.
Tempot varierar, beror på hur fort hästen springer, hehe. Nej men jag brukar värma upp första i ganska lugnt tempo, sen kör vi på eftersom i de följande intervallerna.
Ibland avslutar jag ett 500 meters-intervallpass med att köra 1000 m fort, sen joggar och skrittar vi av.
Jag kör ett till två intervallpass i veckan. Kör jag ett kör jag ett ordentligare, kör jag två så kör jag ett lättare och ett lite hårdare (dock inte jättehårt).

Roligt att höra hur andra gör :)

Kör på rakbanan eller en bit på järnvägen… Rakbanan är 700 meter järnvägen 500m Zoylett går 4-5 stycken och "vilar" 1-min emellan. Men det är inte ofta som hon går intervaller brukar mer köra i skogen med olika tempon.
_Varmblodet brukar gå på rakan en lugnt ner
upp , lugnt ner , upp sen jogga ett varv lugnt på träningsbanan sen 2 till. Fast de är olika..
Och hon skrittas oxå alltid 1 - 1.5 min emellan varje intervall.
Liseth går inte så ofta intervaller för hon blir för het så hon brukar ibland gå på banan 2- 1640
Beror helt på vad hon har för form och hur mycket hon tävlar.
_

Vi brukar oftast köra 500m intervaller, mellan intevallerna skrittas de en stund. Ibland klockar vi ibland inte.
Nu n under säsongen så tränas våra hästar inte så mkt, om de startar mkt så tränas de bara en gång i veckan. De som inte startar nånting under en tid tränas kanske 3ggr i vecka men inte intervallträning jämt ;) Fram joggning/av joggning brukar ta ca 10min
Jag tkr att intervallträning är bra för hästar som kanske är lite smålata och omotiverade. En utav våra hästar hade bara tränats längre pass i jogging och så, ingen intervall träning förutom då hon gick på banan, när vi nu satte igång henne i vintras efter ett par års vila så blev hon riktigt taggad av att gå intervaller, då hinner hon inte slöa till.

Jag värmer länge typ 4-5 km sen brukar jag köra allt mellan 4 till 8 intervaller beroende på om det är nära start eller inte samt om han betäcker.. Intervallerna körs oftast på vall, är nog mellan 600-700m långa, kör så jag har honom på bettet, och det känns att han jobbar, kör ej med klockan då jag tycker det är viktigare att det känns bra och att han vill springa och det verkar funka då han utvecklas hela tiden! emellan skrittar jag ca 60m sen kör jag ingen…

Jag kör 6 500m intervaller 2-3 gånger veckan. I mellan intervallerna så låter jag de skritta i ca 100m och så får de jogga till de kommer tillbacka där jag börjar. Jag värmer i ca 4 km.
Kör intervaller 1-2 ggr i veckan, beroende på om han går banjobb eller inte.
Han går 500 meters intervaller i "full fart", men de blir inte alls i tävlingstempo ;) Oftast 4 sånna. Joggning i mellan

jag kör 2-3 gånger i veckan i 2minuters tämpo:)

Kör i regel inte inte intervaller då Zavanna blir alldeles för het och Aktiv är såpass ung.
Rapp I Skoar har dock gått en del intervaller i år, då hon är av lite lugnare virke! Hon är inte fullt så kvick, så hon har gått kortare intervaller för att få upp tempot lite.
Kan/bör tillägga att alla mina hästar snabbjobbar i sulky, då speedcarten är för tung.
fotnot: Aktiv fick gå sitt första "jobb" med speedcart på travbanan, då jag aldrig kört honom med sulky innan. Veckan efter gick han med sulky, och har aldrig gått jobb i speedcart efter det. =D
ca 300 m, sen lunka lika lång tid som jag kört fort.
tex: kör snabbt 1 min. Sen lunka vidare i 1 min, sen 1 min snabbt
Ca, 2 ggr i veckan. Men Jag kan fara ut och lunka ca 4km sen köra intervaller sen lunka vidare 4km. Men då är det bara några få intervaller!
Annars så kan jag lunka runt i 20 min sen köra ganska många intervaller och varva ner i 20 min sen är jag färdig :)
Brukar köra intervaller rätt ofta speciellt på våren. Nu mitt i säsongen kör jag en gång i veckan ca. Kör på en traktorväg där underlaget är gräs. Först är det skritt på asfalt 1,5 km, sen värmning i trav 4,5 km. Sen brukar jag köra 3 st 500 meters intervaller och 3 st 300 meters, vilar ett par minuter i skritt/jogg mellan. Tempot beror på hästen, underlaget osv. , brukar ligga mellan 2.40 och 2.20. Som nervarvning är det 1,5 km jogging och 1,5 km hem.

Då både Frodo eller Acke oftast är i det lataste laget och jag gärna vill ha dom lite pigga så körde vi korta snabba intervaller innan tävlingssäsongen drog igång.
Acrobat rek2.38 (gått betydligt fortare i träning)
Frodo Bagger rek 2.24
1a intervallen ca 2.50
2a intervallen ca 2.40
3e intervallen ca 2.35
4-6e intervallen ca 2.30-2.20
7e intervallen ca 2.50
dessa intervaller körs på rakbana på hemåtvägen (går alltid bäst med hemlängtan, nerförsbacke och medvind!) och är 300 meter långa dom joggas sakta tillbaks 300 meter för att sedan vända upp igen. självklart värmer vi upp och skrittar av efteråt!
Dom körs nästan alltid ilag med varandra för ytterligare uppmuntran!
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
Kör 9st 500m intervaller med Lolita Dar efter 2.10 2-3 dar i veckan. När ja hade shettisen stjärnprinsen körde ja 10-11 stycken 250m intervaller runt 2.30-2.25 ungefär.. lika där 2-3 dar i veckan.