Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettmont
Läst 2112 ggr
linlan
0

östersund- Monté

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag funderar på att ev. anmäla Emmeros Helios till monté loppet i östersund, men jag har ingen som kan rida. Man behöver nog vara ganska bestämd, och han har ganska lätt att börja galoppera.

Är de någon som kanske vill rida honom? eller vet du någon som är duktig?

monte-alskare
0

om det var lite närmare…

StuteriSolo
0

Ja, vilket träd växer det små montéryttare på? Vår fyraåriga shettis skulle vilja prova sina hovar i monté också…

crazycattiz
0

Dags för Matilda att ta licens ;D

linlan
0

#3 joo hon ska troligtvis ta den nästa år :)

proppenpropp
0

Det är väldigt svårt att hitta monteryttare till shettis. Om de nu hade varit russ så skulle jag kunna rida.

linlan
0

#1 vart bor du?

linlan
0

putt

ostsiv
0

Fråga Madde som arb. på inskrivningen på Östersundstravet.hon är ledare på travskolan, och kan kanske tipsa om någon.

linlan
0

#8 okej, tack

monte-alskare
0

#6 i stockholm=/

emmyhansson
0

Nathalie Oscarsson?

linlan
0

#11 hur får man tag i henne?Generad

emmyhansson
0

076-2351726 det är Sussies nr ( doms mamma ). Ring o fråga :p

linlan
0

#13 okej, tack

men visst kan man rida monté i en vanlig sadel? (har bara en sadel från börjes)

StuteriSolo
0

Man kan rida monté i en vanlig sadel.

eemmap
0

Jag skulle kunna ;) Väger ca 37kg :)

Christina-Lundberg
0

#14 & #15 ang sadlar

Om jag får lägga mig i och tycka till…
så skulle jag tycka att en vanlig sadel är lite tung.. om man nu inte ser ut som ett vandrande spagetti och inte har en uns med fett och håller viktgränseran för vad som är tillåtet i de bägge kategorierna.
Om man ligger "på gränsen", så är det bättre att satsa på en sadel som har låg vikt. Tex en galoppsadel, dessa väger alltifrån 1½ kg till 375g :) det finns säkert högre/lägre vikt även på de. Till de får man då lägga till en utrustning som man måste ha. Men du kommer betydligt "lättare undan" med en sådan. Om man jämför med en lädersadel.

Lycka till
//Christina

linlan
0

#17 jo, om min lillasyster ska ta licens så blir de nog att vi köper en monté eller galopp sadel. Men de känns inte värt de om de bara blir kanske 1 lopp per år :)

Mille
0

#17 Fast en vanlig sadel ligger väl lite bättre på hästryggen, inbillar jag mig iallafall?

Sålänge man ligger en bit från viktgränsen borde det väl inte spela någon roll, eller kan hästen springa bättre med en lättare sadel?

BodenPerre
0

Hejsan :)

någon som behöver ryttare till russ så ställer jag mer än gärna upp å rider ditt russ :)
jag väger ca 43 kg och är ca 160 cm lång så kanske inte det minast russet
fakta om mig:
jag har ridit 3 st monté lopp 2 st på russ och 1 på shettis för ett tag sen
jag är bestömd och ger inte upp i första taget. skriv här eller meddela mig på min sida eller ring mig på nr 070-3568944

M.vh PernillaH i Boden
(på bilden rider jag Yre som är ca 122 cm i manken)Cool
kan rida i andra stilar oxå som passar hästen bäst :)

Christina-Lundberg
0

Nu är det ju lite skillnad på monté och galoppsadel som du kanske vet?
En galoppsadel - ser strängt taget ut som en "stjärtlapp", med div. utrustning
Medan en monté sadel ser ut som en vanlig lädersadel.

Lite fakta om Montésadel Zilco, mycket omtyckt sadel för monté. Finns i olika vikter, 1.5 kg och 3 kg (med hel eller halv bom). I svart syntet med ljusa sömmar. Syntetmaterialet är slitstarkt och lätt att hålla rent.

Den galoppsadel som jag tycker om ar den som kommer från Zilco och väger endast 375g. Men då får du ju lägga till stigläder/stigbyglar/svanskappa/schabrak/förbygel/gjordar. Det finns special grejer som väger lite inom detta område.

linlan
0

#21 jo de vet jag :)

Mille
0

Vad menas med halv bom? har aldrig hört det innan..

Ylva_87
0

# 14 Sussis nr är 070-3651726.

Tusen
0

Jag tycker att man mycket väl kan rida med en vanlig sadel. Har man inga problem med vikten så är det klart bättre för hästen. Speciellt shettisarna som ofta har små och unga ryttare som kan behöva en stadig sadel för att få bra balans. Min dotter, Fanny, som är en rutinerad ryttare i monté, rider fortfarande med sin vanliga sadel i montélopp. Hon klarar vikten med marginal ändå (om vågen är korrekt). Hon har dock en syntetsadel som väger lite mindre än en lädersadel.

matildaakerlund
0

#14 du kan ju oxå fråga om hon en egen sadel m. utrustning som hon vill rida i, sålänge hon klarar vikten o sadel passar din shettis så e det nog inga problem :)

juliapettersson
0

Nog kan man rida i vanlig sadel allt! Alla starter jag red Starlight hade jag en syntetsadel som vägde en del.

matildaakerlund
0

när jag red min shettis och nu när jag rider ett russ så har jag oxå en vanlig syntetsadel (tror det e syntet ;p) den väger runt 2kg tror jag :)

BodenPerre
0

ingen som behöver monté ryttare till russ?!  hihi ;)

linlan
0

#29 du kanske skulle skriva i en egen tråd? :)