Passar det verkligen?
Ibland ser man annonser att sulky och sele passar både russ och shettis. Kan verkligen sulky eller sele passa både en shettis som är 95cm och ett russ som är 125cm i mankhöjd?

Min grafströms går attt ha på både och

Ja, med vagn kan det då passa i alla fall. När den sitter på shettis sitter man ju inte särskilt nära då, men man behöver inte sitta allt för långt ifrån.
Min sulky passar på både och, när den sitter på shettis tycker jag man sitter lagomt långt ifrån, visst hade man kunnat sitta närmare men. Sen på russ så tycker jag den blir perfekt, får en lutning som jag tycker vagnen ska ha. :)

De flesta selar passar ju både russ och shetland, har man en liten shetland är det väl bättre att skaffa en shetlandsele, lika med vagnar, har man en russvagn är det ju aldrig problem att köra en shettis i den. En del vagnar är liksom mittemellan, och fukar bra på alla storlekkar. Däremot kan du oftast inte köra ett russ i en shettisvagn. Fast det beror ju förstås på storleken på russet också:)

Min grafströms passar både russ och shettis. Vagnen går att ställa om, hur högt man vill sitta. Selen brukar vi byta bukgjord på när den smalaste shettisen ska ha den.
Min kumlavagn modell russ går utmärkt att köra shettis i. Om det är en mindre shettis kan man alltid byta till mindre hjul så passar den ännu bättre. Sele däremot tycker jag är svårare, är kräsen med passformen på däckeln. Vissa av mina russ har varit så breda över ryggen att jag fått ha storhäst storlek på däckeln och ponny bukgjord till. Andra har haft storlek russ. På shettisarna hade vi alltid russ storlek, den ena fick ha en mindre bukgjord bara.
Selen som jag säljer passar både mitt russ som är 125 och shettisen som är 98 cm.
Det som ä-r så bra med dom selarna är att det går att ställa om så pass.
Sulkyn är likadan, men det har ju med QH-fästet att göra.

Både min förra sele och vagn passade utmärkt på 93cm shettis och på 123cm russ. Det var en vanlig snurrsele och en vanlig järnsulky.
Nu har jag en chevi reflex och en finn-tack syntet sele. Passar utmärkt på 118cm och 123 men har inte haft tillfälle att prova på shettis än;) Men ser ut som att det borde gå med en ny bukgjord bara =)

Båda mina selar passar både shettis och russ, stora som små, då är den ena selen en storhäst sele fast med kort gjord.
Vagnen är en grafströms shettis sulky men den passar även mitt stora russ (127cm)..

Grafströms passar lätt på båda.

De som jag köpte min grafströms sulky av hade den på russ tidigare, jag har den på min shettis nu och det funkar utmärkt!

Har kört o tävlat shettis från 86cm upptill russ på 128cm.
Så nog går de flesta bra till bägge :)
Har även haft samma sele till dem..
De är en Champion sulky.

mitt russ sele passar både russ o varmblod. de är inte vanligt (:
Om det är en sulky som bara är tillverkad för russ, kan man använda den till shettis om man byter till mindre hjul?

#14 borde funka tycker jag :) fast det beror ju på hur själva sulkyn är lite grann också, men jag tror det funkar :)
Många som redan svarat, men jag fyller i.
Mina shettis selar passar både små shettisar och stora russ.
Sulkysarna jag har är champion, och det går att ställa i tre höjder. Så även de passar bra till både shettis och russ.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus