Varför inte snabbfärga???
Är det någon här inne som vet varför man inte får åka med häst till Gotland med snabbfärgan???
Jag skulle lämna mitt russ sto till en på gotland och när hon ringde och skulle boka biljett sa hon att hon skulle ha hästtransport med sig och dom sa att det skulle gå bra.Men när hon prata med dom på färgelägget eller va de heter så fick hon inte åka med.detta innebar att hästen ifåråga skulle få stå på en transport som stog stilla mellan 15:30 och 23:30. Dessutom hade hästen ifråga redan stått på transport i 5 och en halv timma. väl på Gotland väntade en två timmars lång bil färd igen.
Är detta värkligen rätt gent imot hästen??
(Hästen ifråga hade mat och vatten på första bilfärden men bara mat på den andra. Jag va ute och gick med henne vid färgan i Nynäshamn så hon skulle få friskluft och röra på benen lite. Men jag vet inte om nya ägaren va ute med henne något mer mellan 15:30 och 23:30)

Ingen aning om varför, men himla dåligt att de först fick höra att hon fick ha med transporten och sen inte fick :S
DeJag tror att kränger och gungar mer än stora färjan och hästar kan inte kräkas. Blir dom sjösjuka så kvävs dom istället.

Då jag själv var aktiv, sas det att hästarna inte fick åka med pga den höga ljudnivån på bildäck när färjan går. Om detta är fallet, så är det helt rätt att inte ta med hästarna. Synd dock att du inte fick reda på det när du bokade. Kanske bokade ni "släpvagn" och inte "hästtransport"…..

#3 det var inte jag som boka så jag vet inte, men hon sa att hon boka för hästtransport

Hmmm… iofs borde man ju få åka med TOM hästtransport… de tar ju med ett fåtal bussar och andra stora ekipage på varje resa. MEN det försvarar ju inte alls att de inte upplyst vid bokning om att hästtransporten inte får innehålla ngr levande djur.

kanske har dom ändrat på det nyss så den ni boka hos kanske visste det och inte vakterna=/
Det hela beror ju på om det var en av de större färjorna eller den lilla. På den lilla färjan så får inte hästar åka med (minns inte riktigt om det är så att hästransporter överhuvudtaget inte får åka med.) På de stora färjorna får man åka sålänge det inte beräknas gunga väldigt mycket, som någon sa tidigare, de kan ju inte kräkas. Annars så ska man få åka med.
#2 Var ifrån har du fått att illamående hästar kvävs?? Har aldrig hört talas om något liknande. Att hästar inte kräks beror ju på att det inte kommer upp mat i matstrupen från magsäcken, som det kan göra hos oss människor. Då borde det ju rimligtvis inte finnas något i hästens hals som gör att den skulle kunna kvävas. Är mycket tveksam till din information. För skulle det vara så borde många hästar ha kvävt sig även i vanliga transporter där de också kan bli åksjuka.

#8 instämmer…

MAn får ha med en hästtransport utan häst i snabbfärgan… pga av att man inte får ha häst i är pga av ljudnivån vad ja hört! och gunngar de för mkt får man inte ta med hästen då den inte kan kräkas o i stället kvävs…

Snabbfärja och snabbfärja, mer rätt och förståeligt blir det om man pratar om dom som 1500 och 700, på 1500 får man ta häst och de är utrustade med stabilisatorer som gör att man idag kan få åka med ända upp till 18 sekund meter, sen åker man på egen risk. Den här färjan tar från nynäs 3tim och 20 min, från oskars 2tim och 55 min.
Åker man utan häst kan man ta sig med den såkallade 700, där får man inte ha transport med djur i men finns det plats så har iaf jag åkt med tom bur, denna båt är alltså mindre än 1500 (tar bara 700 passagerare) och kränger mer på havet därför får hästen inte åka med. Tidsmässigt så är denna inte mycket snabbare, tror det handlar om 20 minuter.
Frågan är då vad menas med snabbfärja? Ja dom är f-n så mycket snabbare än för några år sedan när man åkte mellan 5 och 6 timmar…
Vad ni råkat ut för är säkerligen en felbokning som kanske är både destination gotlands fel lika mycke som ert eget, man måste vara tydlig när man bokar att man har hästtransport med last i, då ska telefonisten veta att man ska åka 1500, bokar man via nätet kan det vara svårare men då är det ju upp till dig som bokar att veta vad som gäller om inte ta reda på det så man slipper råka ut för att bli stående på kajen….
Hästarna sväljer väl tungan istället för att spy därför kvävs dom?!? Fick höra det som liten iaf så därför har jag alltid med mig tungband så man kan binda tungan om det behövs… Många gånger märker hästarna inte av att man åker båt, de vilar ju mest….

vill bara säga att det var inte jag eller någon i min familj som boka färgan utan hon som köpte mitt russ.
Vi åkte färga över från nynäshamn till Gotland, det tog bara 3 timmar