Snabbaste 3 åringar?
Snabbaste 3 åringar?
Någon som kan lägga ut på lista vilka dom snabbaste 3 åringarna är just nu !

Nej, det skulle jag också vilja veta!
Enklast är att gå in på SPTF´s hemsida och titta på snabblistorna. De är relativt nyligen uppdaterade och hästarnas stam och ålder står efter hästarnas nam. Sen är det bara att räkna. Det är rätt lätt då det ännu är rätt få 3-åringar som startat och nästan inen har gått autolopp. Listorna ligger på förstasidan tror jag.
Men här är det 3 snabbaste enligt dessa listor:
(med reservation för ev. missar och tider satta senare än 18/6.Några nya tider vet jag som ja fyllt i nedan med kursiv stil)
Kat B hingstar/valacker:
Tycho e. Tyson II 2.11,2
Fantom e.Polar 2.12,1
Flyt e. Junisorken 2.13,2
Kat B ston:
Montró e. Trojka Viking 2.17,9
Spice Girl e. Granit 2.18,4 _(rek. nu 2.12,7 satt 27/6)
_Min Ty e. Tyson II 2.22,5
Kat A hingstar/valacker:
Rosenbergs Haodino e. Haodo 2.49,3
Smedens Max Speed e. Maxmer 2.49,9
Stubin e. Fridhems Gogo 2.50,3
(Tuffa Tider e. Luffsen II rek nu 2.44,9 satt 29/6)
Kat A ston:
Emmeros Imponera e. Hamras Fridolf 2.58,9
_(rek nu 2.56,1 satt 29/6)
_Lasses Lilstina e. Thomas Vd Veldstr. 3.08,3
Flickans Wilma e. Gläntans Moreno 3.09 5
Roligt att se att det är så många olika fadershingstar i toppen just nu. 

Snabblistan är senast uppdaterad den 18/6, och då såg det ut så här (endast kat B, under 2.30):
1) Tycho 2.11,2 2) Fantom 2.12,1 3) Flyt 2.13,2 4) Montro 2.17,9 5) Spice Girl 2.18,4 6) Min Ty 2.22,5 7) Aktiv 2.25,5 8) Carmilla 2.25,9 9) Lill-Estor 2.27,8
Sedan vet jag att i alla fall Spice Girl har gått snabbare. Gick 2.12 något på Eskils dubbeltrav….

#3 Okej. :D Men det är många som startat där emellan tror jag. :D Sobel JSA har gått 21,9 nu. :D

Snabbaste 3-åringen enligt listan är :
Kat B. Tycho på 2.11.
Kat A Rosenbergs Haodino 2.49
Verkar inte vara många 3-åringar som startar..

Om man får tippa en segrare till Kriteriet redan nu, så tror jag att Spice Girl är långt fram! Såg ut som att hon bara sprang och joggade på Eskils senast, ungefär.
#6 Inför kriteriet förra året så hade tolfte russ en tid på 2.12 någonting har jag för mig. Men alla dom tolv snabbaste anmälde inte till loppet .

#3 Aktiv har gått 2,19 senaste starten på Visby.
Vad hade shettisarna för sämsta tid för att gå kriteriet ifjor?

Slättans tinny har ju gått på 2.17.1…

#6 Det långsamaste russet var Skarvikens Maskot på 2.24,0 tror jag ( inte 100% säker men till 99%) i kriteriet gick han 2.23,5
#12 Okej…men i inlägg nr 8 skriver hon att tolfte russ sprang2.12 men det kanske inte var den långsammaste 

#12 Han blev ju diskad i kritiriet!
//Mickan

Flyt har faktiskt gått 2.11 han med… Åby den 22/6

som sagt Släthans tinny har gått 2.17.1

#12, Det tolfte snabbaste russet inför kriteriet förra året hade gått 2.12. Alla dessa anmälde dock inte till kriteriet så långsammare hästar kom med, såsom tex Skarvikens Maskot.
#13 Läs inlägg #8 en gång till ! Jag skrev att alla dom tolv snabbaste ej var med i kriteriet.Några avstod alltså från att anmäla dit ,så då kom bl.a Skarvikens Mascot med fast han ej var bland dom tolv snabbaste innan!
Ja jag förstod vad du mena sen…trodde att du mena att den som var långsammast i kriteriet gick 2.12 ursäkta!
#19 Ok !

#9 Ja du ser. Den enda som jag hade koll på att den hade sprungit snabbare var just Spice Girl för det loppet såg jag. Snabblistorna blir snabbt inaktuella på SPTF´s sida.
har faktiskt kollat lite på dom som startat,är ju lite intresserad eftersom vi själva har en treåring :) kom fram till detta men jag kan säkert ha kollat fel så rätta mig om jag gjort fel..
- Tycho 2.11
- Spice Girl 2.11
- Flyt 2.11
- Fantom 2.12
- Montró 2.17
- Slättans Tinny 2.17
- Aktiv 2.19
- Sobel JSA 2.21
- Min Ty 2.22
- Carmilla 2.25
- Ljungens Tindra 2.26
- Ängdalas Rocky 2.26
Det var dom tolv snabbaste :) men är lite osäker på de tre främsta om tiderna stämmer..

#23 Har en treåring, Bless som gått 2,26,2
Ingen som vet dom snabbaste 3 åriga shettisarna?

Det kommer fler treåringar till start snart. Har en som kvalade på 2,20,8 nyligen
#25 Då har jag missat den.. #26 Jo sett att det är många som har kvalat nu :)
Min lilla Månsaga har rekordet 2.36,2
så charmig JSA sänkte till 2.26 på örebro han kommer sänka mer inna det är dags för anmälan till kriteriet 

Dom flesta lär sänka innan kriteriet det är ju ca 2,5 månad kvar..finns säkerligen bra hästar som inte kommit till start ännu!
#29 Kul att han också går så bra :)

Ja som sagt, det finns många treåringar som ej startat ännu , och det är långt kvar till kriteriet så mycket hinner hända. Jag tror att det även i år kommer att krävas en riktigt snabb tid för att vara bland dom tolv främsta .
#33 Ja jag tycker det är kul att veta vilka treåringar det finns och hur fort dom springer, inte pga av kriteriet utan bara vilka det finns eftersom vi har en själv. Inte säkert det blir kriteriet för oss för det,men som sagt kul att veta vilka fina treåringar det finns i år :)
Foto: M. Sandberg.