Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 767 ggr
Gottis
0

Passet med på tävling

Måste man ha med hästens pass när man kvalar och tävlar?

Cactus
0

Nej det tror jag inte, då hästen redan är registrerad

Sombatic
0

du skall ha det med dig vid mätning

CarolaG
0

Nej, inte inom travsporten.

När vi tävlade hoppning i ponnyallsvenskan hade vi alltid med oss och visade upp vacc då det är krav där.

ryttarn
0

Av "tradition" har man inte med passet på ponnytravtävlingar men det finns en liten hake. I tillämpningsanvisningarna står det följande:

**

36 § Identifiering av ponny i samband med start
Identifiering utföres efter anmodan av SPTF. Ponny vars identitet ej med tillförlitlighet kan styrkas får ej starta.

**Identifiering utföres efter anmodan av SPTF. Ponny vars identitet ej med tillförlitlighet kan styrkas får ej starta.

Passet är den ID handling som du har till din häst, i passet står bla chippnummer som gör att man snabt kan identifiera att din ponny verkligen är den du utger den för att vara. Vet inte om banorna har tillgång till dessa uppgifter men det är ju aldrig fel att ha passet med sig….

Nu har jag iof aldrig hört talas om att denna paragraf har tillämpats men någon gåmg skall ju vara den första….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ozzkan
0

Har du passen med Jerker?

Gottis
0

Tänkte mest på att jag har skickat in ägarbyte på min nya shettis. När jag ringde och frågade hur lång tid det tar innan jag får tillbaka passet och då sa han att det tog några veckor innan jag fick tillbaka passet. Så då ska jag kunna starta med honom om jag inte fått tillbaka passet iallafall.

ryttarn
0

#5 Nej, mitt resonemang var mer hyppotetiskt ;-)

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

CoolaCrossen
0

#3 har helt rätt, på ridtävlingar måste du alltid ha med dig allt; pass, vaccinationsintyg, ryttarlicens, hästlicens, grönt kort. Det är jätte jobbigt, glömmer man en grej och de vill se på den får man inte vara med.

Mycket bättre i travet där de har allt på datorn!

Tusen
0

Helt riktigt! Dessutom skall man i god tid före tävlingen bli informerad om att hästen skall identifieras. Så är det på alla stortravstävlingar. Dessutom sker identifiering nästan enbart då hästen inte varit på banan (på länge eller aldrig tidigare).
I dagens läge har vi ju dessutom möjlighet att identifiera våra hästar/ponnyer med hjälp av ders chipmärkning. Min gissning är att passens betydelse för tävlingsverksamheter i framtiden kommer att försvinna. Även inom ridsporten.

Pinto_4ever
0

När jag far till till Finland så tar vi alltid med passet, men vi tar inte med det när vi är i Sverige! :)

Nederstugas-Embla
0

Tar allltid med mej passet på tävling ..känns säkrast så.

CarolaG
0

#4 Chipnr finns registrerat så det går att kolla på travbanan om nu ponyn är chipmärkt.. Alla är ju inte det än.

thilda-
0

har aldrig med mig det och luddan är inte chippad heller :P men de ska göras! :)