Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettbabbel
Läst 5139 ggr
HallonLilly
0

Det pinsammaste?

Ved är det pinsammaste du varit med om inom ponnytravet/travet? Beskriv gärna händelsen, så får nog många ett gott skratt :o)

HallonLilly
0

Jag börjar väl jag då….

Det var under en heldag på Solvalla (av alla banor…) som jag skulle försöka kvala min shettis. Hon hade inte varit på Valla innan, men hade gått fint hemma och så. Det var bara jag och en häst till i kvalet. Starten går, och den andra shettisen spruttar iväg i ett hiskerligt tempo. Och min hon joggar på i sitt eget lilla tempo, och tittar på blommorna på innerplan… Jag trodde jag skulle skämmas till döds. Den andra ponnyn travar i mål innan jag ens kommit halvägs, och till råga på allt så spelar dom "Hajen" i högtalarna när jag ÄNTLIGEN kommer in på upploppet.

Jag har sett bilder på oss den dagen, och ponnyn ser jätteglad och trevlig ut, och bakom sitter jag, tomatröd i ansiktet. Jag skrattar åt det nu, men GUD vad hemskt det var just då! xD

HallonLilly
0

Ingen mer som törs? :o)

NatthaBlom
0

Nå kan säga att jag skämmdes nå så fruktansvärt på hagmyren sist när mawerik var ut i monte loppet o stannade mitt i loppet:/

Sen har det vell varit när jag körde shettis o min ponny stannade mitt i defileringen o i voltningen för o bajja:P

HubbeogMaja
0

Husker når jeg rei montèløp på min ponni og vi voltet i svingen rett ved utgangen. Han nektet å løpr fra start og stoppet helt opp.
Pinsamt !! x )

SLennartsson
0

Det var nog när jag red ett montélopp på shettisen Gazilia och blev diskade efter 60 m. xD  Kan ju trösta mej med att det var hästens första montélopp. :P

hannibal-roll
0

Oj oj oj, jag är ju en riktigt klantskalle så det finns att ta av!

Ohotad etta är iaf när Hannibal skulle ha rycktussar i ett lopp på Hd en gång (tror att han var 4 eller 5 år då). Att jag skulle få sån fart som jag fick när tussarna rycktes strax innan upploppet hade ingen räknat med. Först skentravade han, sen blev det galopp EFTER mål. Tillsist lyckades min pappa fånga honom, bakom satt jag som en fågelholk med armarna genom handstropparna och höll mig i sitsen. Iaf travade han över mållinjen och jag fick placering. Det hela slutade med att jag  blev avstängd i 2 veckor eftersom domarna tyckte att jag kunde väl iaf provat hemma först….. det hade jag ju gjort men det hjälpte ydlingen inte.

Sen har man ju gjort en hel del annat också:

Var låne kusk på en shettis som jag skulle kvala. Själva kvalet gick bra men sen blev pållen så trött att hon stannande. En funktionär fick komma och springa igång oss.

Körde ut med speedcart och travsele i blötsnö. Tappade vagnen ungefär en halvmil hemifrån. Hästen travade obekymrat vidare och jag åkte kana på byxarslet bakom hållandes i tömmarna. Fick rida hem bakom selen, familjen skrattde så att dom låg dubbla när jag kom hem. Fick själv gå hela vägen tillbaka och hämta vagnen.

Startade Ribella II i ett monté lopp på jägerso, insprängt. Min syster red och allt gick fin fint tills Ribella tvärstannade. Speakern blev väldigt förvånad och publiken skrattade. Tur att jag inte red själv.

När jag gick på travskola skulle vi ut och busrida. Jag skulle rida en lite shettis hingst, Vidar. Det gick fint tills Vidar börjde hitta på bus och sprang in i skogen. Jag fastnade i ett träd och hästen galopperade vidare utan mig.

HallonLilly
0

Ojojoj, jodå, SKRATTAR gör man iaf! :'D vilken tur att man inte är ensam om att skämmas så in i bomben x)

amandahandersson
0

Måste ha varit när jag körde Norrskenets Jupiter i ett insprängt lopp med med ganska mycket publik 2004.

Juppe skulle göra en provstart, mitt i när vi skulle vända upp tvärnitade hästen och började skita!
Juppe skiter sällan när man kör honom (har hänt max 2 gånger under hela tiden jag haft honom, över 5 år), och när han väl gör det stannar han…
Jättemånga började skratta och peka. Hm…

Men men, idag tycker jag inte att det är så farligt. Däremot tyckte jag det då ;)

skott
0

Nu ska jag berätta en hemsk sak fast den är ju såklart rolig nu när man är lite äldre..

Jag var på Solvalla med min egna lilla stjärna Maraton och vi hade precis kört ELITLOPPET som slutade med en 1a Skrattande så stod vi vid transporterna och pussa på vår världens bästa lilla ponny Maraton som precis lyckats vinna Elitloppet. så kom en stockholmare förbi och tittade på den mkt lilla Maraton, så sa han till sin andra vän som gick brevid titta där står ju ett genmanipulerat marsvin och peka på min lilla ponny. Då var jag 16år och blev totalt knäckt medans mamma och pappa stod och skratta bakom transporten. Haha

Pikant
0

#9 nä fy vad taskigt! :P

Jennie_A
0

Åhhh, har varit med om pinsamma saker flera gånger. Hästar som stannat helt plötsligt (shettisen Maccie, som aldrig vann ett lopp) eller saktat ned tempot och väntat in andra (Iva när jag kvalade henne).

Jag har två saker som jag dock ser som pinsammast. Först när jag tävlade galopp på Hagbyholm (där det kördes trav- och galopptävlingar för länge sedan). Jag red shettisen Maccie (som är något av det envisaste jag stött på), och vi kom i väg bra, men i "stallkurvan" så fick Maccie nog och skulle springa av banan. Det var bara det att det var ett dike i vägen, så han tvärnitade precis innan så jag flög som en vante rakt ner i det! Pinsammt värre…

Den andra saken som är så oerhört pinsam var när jag glömde sätta på mig hjälmen när jag var inne på banan och tränade! Det var ingen som märkte heller (eller ingen som sade något i alla fall), och jag kom så långt som in på banan och kört ett bakvarv innan jag själv kom på mitt misstag. T.o.m. Annelie, som jag körde med, undrade varför jag pep i väg av banan och upp till stallet, för hon hade inte heller märkt ngt. Det var så otroligt skämmigt och pinsamt!

Kima
0

Mitt pinsamaste ögonblick måste varit när jag skulle rida Briljana i monte och var jätte sen till defileringen. Jag red på i snabbare trav för att vi skulle komma i fatt de andra då Briljana blir rädd och hoppar åt sidan och jag fortsätter rakt fram. Som tur är höll jag i henne så vi fick starta ändå. I loppet slutade vi som diskade !

33miliaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

haha , det var när jag körde en häst som heter run away från travskolan , eller nu är den inte kvar. men det var några år sen.

så var hon ganska envis av sig , kunde inte gå först och sånt , för då vände hon !

så skulle vi ut i ett lopp och tävla vi fick nummer 1. så så klart när vi va där i defeleringen så TVÄRstannde hon mitt där några hästar krockade in i varandra och jaa. men sen gick det bra i loppet:P

SofiaLindh
0

haha, de här slår ingen, ja lovar! de pinsammaste jag gjort inom ponnytravet (eller över huvudtaget(!)) måste ha varit när ja skulle kvala på eskils, hade inte varit direkt duktig med att gå o lägga mig tidigt dagen innan så var fett trött.. ialf, det var en minut kvar till start och jag körde upp till volten… tyckte att alla var väldigt sena då det bara var jag som snurrade runt runt.. plötsligt ropar speakern att det här kval loppet går från distansen 1640 och inte 2140 (sur var hon), , jag trodde ja skulle gå under jord.. extra grädde på tårtan var ju att ja fick lov att köra förbi stallbacken där alla står för att komma till rätt distans + att hästen var seeeeeg ;P, han klarade kvalet ialf, precis på prickenx) snacka om att fort köra av banan och åka hem. haha.

Saaandberg
2

Nä men det här då 

Jag skulle kvala en kompis shettis som är var för gammal för att köra.. Precis när jag kört ut för att värma, kommer det en häst i rätvarv, och då tyckte ponnyn jag körde att det skulle vara roligare att springa efter den istället, så han VÄNDE och försökte springa efter, GUD så jag kämpade.. Alla peka o skrattade o jag hörde när jag körde förbi att dom viskade om att jag inte ens kunde hålla en shettis!! Generad(Han var faktiskt STARK!!)

Kvalet gick och alla springer iväg, min hamnar snabbt bakom innan första rakan gått.. När jag tillslut kommer in på upploppet (1 min efter det andra) så stannar han och SKITER!! Mitt på upploppet!! Jag blev så förbannad på ponnyn att jag släppte ena handen och drog till med spöt på rumpan på honom!! När jag körde förbi måldommartornet så såg jg att de nästan vek sej dubbla av skratt.. ANINGEN pinsammt…. När jag kom ut från banan ropade måldommarna ut i högtalarna "Beatrix Sandberg kontakta måldommarnämnden,Beatrix Sandberg kontakta måldommarnämnden"

Dom frågade om jag hade gjort enhandaren medvetet, och jag berättade att jag blev så arg att jag inte tänkt på det.. Då skrattde han och sa att jag bara inte skulle göra om det…Snacka om pinsammt…

jagheterjosefine
0

15# HAHAHAHA! fyfan vad klockrent , det hade jag velat sett :D

plutten-92
0

#15 trixi vem va de du kvala??

De pinsamaste ja vart me om va på åby, de va insprängt lopp å när jag skulle köra ut för att verma så hände de. Precis när jag hoppa upp å satte mig i sulkyn springer min shettis iväg å jag gör kullebytta över sitsen å skrapar upp hela ryggen. Som tur va kom en jag känner å stannar Ida så jag kan hoppa upp igen. usch de va gött pinsamt, de va typ precis utanför gäststallarna me så de va ju stora gubbar som såg allt.Generad

Saaandberg
0

#16 Hahahaha XD

#17 Delicato av Friheten på Åmål

Jaaaakoob
0

#15 hahaha pinsamt

Turnado
0

De va lite pinsamt förra veckan. Var ute och körde i skogen och möter en som har häst på gården. Först pratar hon med hanna och sen mej. Hon frågar hur gammal min häst var. 3 år sa jag. Hon skrattade och sa jag trodde hon var 1 år.

Visst hon är liten men de var lite överdrivet,eftersom hon hade haft shettis är hon var yngre

ozzkan
0

#18 Vilket år? :D Kan ah sett det. :D HAha

Saaandberg
0

#21 förraåret, det regnade jätte mycket den dagen… :)

HallonLilly
1

Jag har faktiskt en till pinsamhet som jag kan dela med mig av…

Det var nu i vintras, och det var halt på vägarna. Salmiak hade såklart broddar på sig, men jag hade inte dubbdäck på min speedcart. När vi körde ut från slingan, så fick Salmiak för sig att gå PRECIS på kanten av diket, och vagnhjulet gled sakta men säkert ner i diket, och jag ner på vägen. Jag höll som tur var i tömmarna, och Salmiak skulle vara EXTRA taskig idag. Han travade, med mig hängande i tömmarna, men saktade av efter ca 15meter och stannade. Jag reste mig upp och skulle sätta mig i igen. Och gissa vad den fräckisen gjorde?! Han började trava igen! Jag åkte på skona i kanske 2 meter innan jag ramlade, och var hängande efter - IGEN! Och samma sak upprepades 4 gånger innan han var nöjd. Jag var DUKTIGT förbannad när jag kom tillbaka till stallet. Tjejerna frågade hur det hade gått, och jag, ilsken som ett bi svarade lite bryskt: "Vad ser det ut som…?!". Alla fyra tittade på mig en stund innan alla - inklusive jag - började gapskratta. Jag berättade vad som hade hänt, och vi skrattade ännu mer. Nu kan jag se det roliga i det, men det var hemskt då om någon hade sett oss…

HallonLilly
0

Putt….

ebba93
0

mitt pinsamaste var när jag kvalade blexter i monte på 3,58,5 i åttonde spår :) fy va pinsamt de var!!!

Cnox
0

Min shetlandsponny Delicato skulle kvala. Han missade tiden med 1½ sekund för att han stannade och sket på upploppet!!

ida_93
0

Jag körde min kompis shettis, Fackla i ett insprängt lopp för några år sedan och de va rätt mycket folk där. När vi kom in på upploppet saktade hon ner och knallade sakta in i mål. Alla stog och skrattade åt oss, och jag trodde jag skulle dö… :)

Teja-Bea
0

Jag hade precis börjat köra shettisen Tejas Du-Bonette, en riktig liten rackarunge var hon då!

Jag vände upp efter provstarten och mitt nedanför domartonet på Eskilstuna stannade hon och studsade som en liten studsboll! Hon slog aldrig ut men ville verkligen inte sluta! Och jag såg hur de uppe i tornet skrattade!

Då var det jättepinsamt! Idag skrattar också jag åt det! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

rebeccajansson
0

Kan nog inte minnas att jag varit med om någon pinsamt på travet precis. Men har ju varit och ledit russ på marknader osv…

En gång på visby maknad för några år sedan:

Mitt russ stannade mitt i allt ihop och började fälla ut ja ni vet vad för en rejäl pinkpaus massa förbigående foll stannade och kommenterade min hästs snopp…inte roligt… jag skämdes men det gjorde inte hästen…

Saaandberg
0

#26 Hihihi (A)

kimmoberg
0

Pinsammast är när jag red montékval på shettisen Tempo och när jag hade defilerat kom jag till min pappa för han skulle käka upp,men då brevid pappa stod ngr ifrån tv4 och filmade och när jag var i början på upploppet filmade dom pappa när han skrek högt som bara den!!!!(ponnyn var lite si och så med sitt humör på att springa…)så dagen efter det såg ja mej själv och min pappa på tv:n och pappa skrek så att halsen skulle kunna gått av:S !!Snacka om tomatröd fejja för mej!!!xD

Cnox
0

#30 Och om jag inte minns fel var det en viss sandberg som körde?;)

Saaandberg
0

#32 hahaha (A) :)

HallonLilly
0

Visst känns det lite extra pinsamt om det händer när det är ett insprängt lopp, eftersom att så många tittar då? :)

teamvilse
0

Har väll två ganska pinsamm minnen tack vare Vilse :)

1. Första kvalet var hon ganska ung och dum, fast vi kört massor av provlopp innan, så visste hon exakt när man skulle jävlas. hon galopperade 18ggr på första varvet (1640) sprang sen som en vessla ikapp den andra hästen i kvalet nämligen hingsten Xit 522 och hoppade rak på han! :O var bara milimeter från att bägge hästarna skulle stupa!

2. Efter att hon tävlat länge och sköter sej så exempariskt som man bara kunnat på flera år, så startar vi i ett autolopp med linjestart på umåker 1640m, allt går toppen, hon flyger till ledningen och i kurvan efter måldommartornet på första varvet så dyker det upp en ponny (pollina fri tror jag det var) som försöker runda oss, så pallnitade hon och gnuggade sin jordblinkers i nyllet på hästen som är på väg förbi!!!! Ponnyn skenar och ställer sej efter 80 m, vi blir såklart diskade pga händelsen och får en FET utskällning av domaren för att "jag har en så orutinerad ponny och sätter på utrustning jag aldrig använt"! Vilse var ju igentligen väldigt rutinerad och hade använt jordblinkersen sen hon var 3.. så det var ju igentligen inte orsaken till att hon gjorde så, hon var helt enkelt på sabotage humör! :(

Sen dess har inga pinsamma saker hänt :)

tindradar
0

Jag har oxå varit med om en ganska pinsam grej. Jag körde i ett insprängt lopp på Gävle. Pappa var med och kolla för första gången! jag körde och allt gick jätte bra men det jag inte märkte var att mamma och pappa stod och skrek att jag var diskad! xD men det märkte ju inte jag heller, ja hörde inget!! sen efter mål vart jag 3:a. men när jag kört ut så sa mamma och min lillsyrra att jag var diskad!! det var snopet! och jag ska säga att det var sista gången pappa fick följa med!! xD

nekter_lovehim
0

pinsamt för er alla

soffre
0

gud, jag blir generad bara jag tänker på det ;)

vi hade just defilerat och skulle vända för att bli uppchechade och jag vände ju först eftersom jag ledde volten, och mojje gillar inte alltid att springa först så han var lite småirriterad. Helt plötsligt stannar mojje och slänger sig åt sidan, vilket jag är helt oförberedd på :o Mojjes framdel hoppar in i ett annat ekipage och jag tror att jag ska dö! det är ju just utanför publiken också. som tur var skadade sig ingen, men gud vad jag skäms!