Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1654 ggr
Herkules
0

Avstängningar?

Kanske har frågan ställts förut? men hittar inget.

Det gäller körsvenner som både kör ponny och stortrav.

Om körsven ådöms avstängning i ponnytrav eller stortrav, gäller då avstängningen även i den andra kategorien? Det kan gälla felaktiga drivningar, snäva körningar mm

StuteriSolo
0

jepp, blir du avstängd och har licens i bägge så gäller avstäningen båda, så att man inte ska bli avstängd i den ena kategorin och ändå kunna tävla vidare i den andra.

Herkules
0

Tack för infot!

Tusen
0

Ja, förra året pratade man en del om det. Men vad jag förstått så har det inte diskuterats klart och riktlinjerna för detta har inte heller kommit ut. Som exempel kan jag nämna att de funderade på att inte stänga av en i ponnytravet om man under ett stortravslopp tjuvstartade eller hade sen def eller något liknande dvs. mindre förseelse. Som lärling kan man nämligen välja avstängning i stället för böter och då blir straffen rätt hårda vid t.ex tjuvstart.

Är dete någon som vet något säkert hur detta har tolkats och var man kan läsa om detta?

Herkules
0

Kanske ett förtydligande från SPTF/STC är på plats, så att inget trillar mellan stolarna.

StuteriSolo
0

Detta diskuterades under domarrådet i höstas, och även på förbunds/repmötet i våras. Det borde ju finnas i något protokoll någonstans då?

Kristina-
0

Finns att läsa om detta på SPTFS sida !

Tusen
0
Kristina-
0

På första sidan !

Tusen
0

Nu hitta jag den informationen. Men varför inte lägga ut översättningen mellan straff i stortravet kontra straff i ponnytravet också på hemsidan.
Alltså INTE varje straffpåföljd utan hur en veckas avstänngning i stortravet motsvarar avstängning i ponnytravet. Skall en tjuvstart eller sen def, ge en veckas avstängning i ponnytravet också (som det gör i stortravet) Verkar rätt hårt i så fall tycker jag.
Annars tycker jag själva principen är helt rätt. Man ska inte kunna sitta och spöa en ponny eller varmblod i ena loppet och sedan få köra den andra kategorin i nästa lopp. Det rimmar rätt illa faktiskt.

HansP
0

#9 Vilken översättning menar du? Om jag har förstått det rätt så är det den avstängningstiden som dom får som gäller i den andra disciplinen också. En vecka i stora travet = en vecka i ponnytravet.
Vilket jag tycker är riktigt.

Mvh Hasse

Herkules
0

Är det även så åt andra hållet, dvs en vecka i ponnytrav = en vecka i stortrav?

Tusen
0

#10 Nja, när jag frågade om detta förra året skulle t.ex böter på 100 kr motsvara 1 dag i ponnytravet och det talades om att en avstängning i stortravet för just t.ex tjuvstart (1 veckas avstängning annars) skulle behandlas annorlunda för kuskar som skulle starta i ponnytrav.
Man kan ju tänka sig att som det är idag, får du i allmänhet inte avstängning för t.ex olämlig drivning eller att du stört någon då du kör ponnytrav. Det blir i allmänhet en varning av något slag. Om du däremot gör samma sak i stortrav blir du avstängd direkt (utan varning) även om t.ex. trängningen inte varit avgöande för loppet eller inte så stor.

Jag tycker själv att det är bra att man samkör båda diciplinerna men däremot tycker jag kanske det är lite väl tufft att bli avstängd i ponnytravet för att man t.ex har gjort en tjuvstart i stortravet. (Det finns naturligtvis fler exempel på mindre förseelser) Det finns ju inte så många tävlingar i ponnytravet som i stortravet.

Eller så kanske man skall ha samma straff både i stortrav och ponnytrav. D.v.s. 1 veckas avstängning för tjuvstart, en veckas avstängning för fel dress osv. Ja, vad gäller och hur tycker ni?

Teja-Bea
0

Utan att på något sätt hålla med/ej hålla med om tidigare förslag så vill jag dock påpeka att jag tycker att vissa av "straffen" i ponnytravet är lite väl låga.

Sporten i sig blir tuffare med högre krav på tränare och kuskar. ska vi då inte även ställa högre krav på att kuskarna sköter sig på banan?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

matildaakerlund
0

#13 jo det tke jag med. det finns så många (nämner inga namn) som sitter o piskar häst lopp efter lopp inte får inte ens en varning ?