Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1003 ggr
LjungensPirat
0

Naturfärgat läder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett par naturfärgade tömmar som mörknar lite i färgen varje gång jag smörjer dem.

Är det någon som har något tips på vad man kan göra för att undvika detta?

skott
0

Smörj de enbart med läder fett ingen olja Sanna.

LjungensPirat
0

jag har provat med både fett och olja, inget av det har fungerat något vidare bra.

Trav_
0

man ska inte smörja bruna tömmar, så fort dom blir blöt eller att ´man har på mjukgörande så mörknar dom allt eftersom..

teamvilse
0

Kom inte på vilket smörjmedeln jag har, men det är oerhört ljust, de gör då inte lädret mörkare, men man ska ju vara väldigt försiktigt att inte ha vatten eller regn på dem, det förstör dem direkt! :(

StuteriSolo
0

naturfärgat obehandlat läder mörknar med tiden, smörjer man inte in det blir det ju hårt. Så fint som nytt håller det sig inte länge, men det dörjer en tio-femton år innan tömamrna blir mörkbruna:)

Malin6
0

Det finns speciell olja för ljust läder som man inte vill ska mörkna. Det har jag till min westernsadel. Så kolla om det inte går och hitta i en bra butik med westernsadlar, själv har jag köpt min på dalawestern i falun/borlänge. http://www.dalawestern.se/ om det inte finns på hemsidan är det nog bara att ringa dit.

NatthaBlom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

se bara till o skaffa olja el smörja som är gjort för just ljusbruntläder:)

Midlingur
0

Man ska inte smörja tömmar överhuvudtaget, då blir de ofta hala när de är våta. De ska endast tvättas med tvål.

entill
0

#8 Alldeles riktigt! Man smörjer inte tömmar. Självklart mörknar naturfärgat (ofärgat) läder. Ljusbruna tömmar bör vara gjorda av ljusbrunt genomfärgat läder, de behåller både färg och form bättre.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~