Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 6562 ggr
soffre
7

Patellaupphakning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har en häst med patellaupphakning?

skriv gärna och berätta vad ni gör när den får det, om ni opererat den eller om ni ger några speciella vitaminer :)

skulle gärna vilja veta så mycket som möjligt:)

EmiliaLeo
0

Har aldrig haft en häst med patella, men backträning är mycket bra träning för dom.. och vet även att skickliga hovslagare kan verka hovarna på ett speciellt sätt för att skynda på överrullning som är bra för patellahästar..

soffre
0

tack så jätte mycket! :)

tränar faktiskt ganska mycket backträning med han, så det får jag väl ta och fortsätta med! :)

divansson
0

Mitt russ har patella. Tvärtimot ovan har jag hört att det bara blir värre av att man tränar backe, eftersom bakknäna tar stryk mycket mer än om man kör på jämnare väg.

hm.. aja. Jag kör helt som vanligt och allt går ju super. Bara att träna på som vanligt. Visst kan man operera, men jag tycker det är onödigt .. men visst beror vel de på ur pass mycket då kanske. äh. Saken är att häsyten lär röra på sig mycket. Ut och gå är Jättebra för patella-hästar.  Själv gör jag som så att jag går med ponnyn de dagar jag inte springer, och sedan jag började så har jag inte märkt av något om patellaupphakningarna alls.

Sen i värmningen så är de bättre att man gärna kör ett bakvarv för mycket än för lite. Det blir liksom mjukare då, alltså rörligare. Och innan defileringern är det bra att man låter hästarna springa mycket, inte på banan liksom. i defileringsvolten eller på stallbacken, då blir de rörligare och hästen hakar inte i..

soffre
0

gud vad snällt! tack så jätte mycket,

jadu, nu har jag ingen aning om jag ska träna backträning elelr inte, haha.

EmiliaLeo
1

Jag ska ju inte säga så mycket som inte har haft patellahäst, men vad jag vet så är skritt-träning i backe till för att stärka musklerna omkring patellabanden..
Tror det är min mamma som är hästmassör som sagt det vid något tillfälle.. Backträning kan slita om man tränar fel, men skritt i backe är outstanding för hästar oavsett patella eller inte..

divansson
0

Där håller ja med #5,  skritt i backe är väldigt bra.  :)

EmiliaLeo
0

#6 ja , jag formulerade mig lite dåligt innan när jag bara skrev backträning :P menade skritt-träning i backe.

soffre
0

aha, tack så jätte mkt för all hjälp, jätte snällt :)

ginher
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min nya häst har patella, mera träning kan de försvina, han får de mest på morgonen när han har varit stilla undernatten men de märks knappt längre bara när man kratsarhovarna i bak :)

Sombatic
0

Vad jag vet så skall hästar med patellaproblem inte må bra av vila det skall gå, även om inte jag menar hårdträning, varje dag

AnnaLundin
1

ALLA hästar har patella…
Däremot är det inte så många som har patellaupphakning.

Patella är det latinska ordet för knäskål och, som sagt, jag är övertygad om att alla hästar har en sådan på vardera bakbenet.

Vid patellaupphakning bör man se till att hästen är verkad/skodd med kort tå och hög trakt. man bör träna upp muskulaturen ordentligt och för att lyckas med det på bästa sätt behöver hästen en välbalanserad foderstat, så att det finns tillräckligt med byggstenar bör muskeluppbyggnaden. Sen påstås det att B-vitaminer ska ha en gynnsam effekt på hästar med knäskålsupphakning, men jag tror inte att man vet varför.

Tusen
0

Hästar med patellaproblem behöver röra på sig ofta. Inte nödvändigtvis särskillt hårt men helst varje dag. Att ha hästen på lösdrift bkan också hjälpa. Då stelnar den inte till utan kan röra på sig hela tiden. Skulle knäskållen fastna vid något tillfälle så kan man oftast backa loss hästen.

ElinLilja
0

Min förra russ har patellaupphakning, man märkte ingenting på honom när jag red honom varje dag, eller när han gick ute dygnet runt så att han själv rörd på sej hela tiden. Han kunde stå en dag ibland men då kunde man se en viss stelhet i honom. Så om man bara orkade/ville lägga ner den tiden på att se till så att han rörde på sej varje dag tyckte jag det var onödigt med operation eftersom man inte såg något på honom om man höll i gång han =)

Det som jag i alla fall fick tänka lite extra på det var uppvärmning och nertrappning han krävde längre och segare uppvärmning innan man kunde börja jobba honom ordentligt och en lång nedtrappning så att musklarna fick slappna av steg för steg. Jag red mycket dressyr på honom så man märkte väldigt tydligt när han var varm i kroppen och kunde börja jobba ordentligt. Jag pulsa ofta med honom i snön på vintern eller skrttade rätt ut i skogen det blev han mjukare och "bättre" av.

Idag är en hos en ny ägare som tränar/tävlar hoppning och dressyr på ganska hög nivå, han går på lösdrift året om, rids 5-7 dagar i veckan om så bara ute och skrittar. Hon har på 2 år endast märkt av en upphakning en gång och det var efter en tävlingsdag då han fick stå i box över natten pga kyla och att han var så svettig då hade han lite problem att gå ut ur boxen, men det försvann snabbt ute i hagen efter några minuters knatande.

Kankse inte så mycekt fakta men en liten story om min patellahäst

emmyhansson
0

Min kompis shettis hade de.

SLennartsson
0

Vi hade en shettis som hade Patellaupphakning. han blev bättre när vi red och främst hoppade med honom.

agnes_S
0

Min häst har/har haft patellaupphakning. Han hade en lindrigare variant då han inte hakade ordentligt när man var ute och körde eller så utan bara om han till exempel stått inne över natten. Nu går han ute dygnet runt och det var några år sedan han hakade.

Rörelse är som sagt viktigt för en häst med patellaupphakning. De mår bra av att vara vältränade så att de har muskler som kan stabilisera upp runt patellan. Sedan på vilket sätt man tränar vet jag inte om det finns något speciellt man kan träna. Jag har i alla fall inte tränat på något speciellt sätt, mest tänkt på det här med upp- och nervarvning. Tar ofta lite längre tid för min häst att lossna i bakdelen och kunna jobba ordentligt. Kan också påpeka att jag aldrig märker att han har några problem med upphakningar så länge han går ute dygnet runt, även under de perioder han inte tränar. Sedan har jag också läst att patellaupphakning ofta växer bort, men jag vet inte om det stämmer…

Majjebus
0

Min ponny har patella:/ Han har inga problem med det bara han rör sig regelbundet och tränas.Just nu får han inte nåt för de men innan fick han glukosamin , vilket inte hjälpte något vidare , Så den bästa grejjen e o träna o se till så att hästen rör sig mycket.

rebeccanisse
0

Vi hade Moddy innan, hon hade patellaupphakningar. Hon fick gå ute dygnet runt för att underlätta problemet! det blev sämre så fort hon fick stå inne.

Ammiii
0

Vi har haft en med patellaupphakning. Hon var sämst som unghäst, ju längre åren gått och hon tränat ordentligt, ju bättre har hon blivit. Nu är hon sju år gammal och enligt veterinär finns inga tecken kvar alls vid böjning och kontroll.

Vi hade henne på lösdrift som unghäst, men idag med lagom motion och utevistelse är det som sagt borta på henne trots att hon numer står i stall på nätterna.

Så rör lagom mycket på ponnyn och låt den helst gå på lösdrift så länge hakningarna är besvärliga.

MagganS-B
0

Unghästar får ibland patellaupphakning för att dom växer lite fort, för det mesta försvinner det av sig självt. Träning över cavaletti (ni som inte vet vad det är får Googla!), B-vitamin (gör muskulaturen glattare), inte för kraftigt (läs proteinrikt) foder, allt det brukar hjälpa, i vissa fall får man operera!

savrarpstuteri
0

Var hos en massör -Stefan Andreasson- med Sävrarps Zingoalla som har patellaupphakning o fick då veta att man absolut inte skall ge patellahästar havre. Ditintills hade hon havre som kraftfoderbas, vi bytte foder o hon blev mycket bättre.

dullen
0

Jag har haft flera ponnyer med Patellaupphakningar( mest Shettisar) det bästa har varit, att förutom att röra sig mycket , helst lösdrift , att man stretchar bakbenen , man lyfter bakbenet, hasleden skall vara i 90grader , och så trycker man hasspetsen uppåt, och om kan känner runt bakknäet på innsidan så känner man att muskeln spänns, upprepa 3 ggr på båda bakbenen gärna flera ggr/dag.

Som Maggan säger så är cavaletti bra för då tvingas dom att lyfta på bakbenen och det är den rörelsen man vill åt, även att gå i 20-30 cm snö är bra, kan dock vara svårt just nu….

Hoppas det blir bra , kan annars rekommendera Håkan Lundell, Euqiterapeut utanför Eskilstuna.

Pikant
1

Pikant har patellaupphakning. När vi märkte det första gången ringde vi veterinären som skrev ut något pulver till honom. Det får han nu varje dag, och har inte haft problem med patellan sen 2006 :). Men det är viktigt att sånna hästar får vara ute så mycket som möjligt i hagen, och mycket skrittträning ;)

Belindaa
0

Hmm, har inte orkat läsa igenom alla inlägg.
Kanske har sått där, kanske inte.
Men vad är patellaupphakning? hur märker man att hästen har det?

divansson
0

#24 knäna hakar liksom upp sig. Eller fastnar till.. Jag är dålig på beskrivningar nu kanske, men men ..  Min ponny var det oftast så för när han hade stått stilla, att när han skulle gå så hörde man att de kunde knäppa till i bakknäna liksom, att de hade fastnat..

Belindaa
0

Jag har ibland när jag lyfter bakhovarna på Diora att det knäpper till, är det patellaupphakning då?

AnnaLundin
1

#26 - njäe, vid patellaupphakning låser sig hela benet.

Belindaa
0

#27 okej..:)

Majjebus
0

När min får de hoppar han på tre ben o det fjärde har låst sig o bara släpper med typ:/ Det bästa med att det ska släppa just när de sker så e det o backa o om de inte går , får man gå o gå för o få loss de…jag gick i  30 minuter en gång om inte mer:/

soffre
0

men asså jag har ägt mojje i snart ett år, och han har haft en "riktig" upphakning en gång på hela den tiden, aldrig att han känns stel om han stått nån ddag eller så,

HubbeogMaja
0

Hadde en varmblods som hadde det, ble opperert og alt mulig men det fungerte ikke : /
Det var virkelig ille, så han måtte avlives : `(

RIP Saint Robin <`3

soffre
0

nej men gud vad hemskt! R.I.P!!

hoppas det inte händer lilla mojje