Tippa Eskilstuna 10:e?
Hej, någon som har lust att tippa loppen på eskilstna?

Listorna väck igen på SPTFs hemsida
Här kommer listor !

Någon som vet vart man hittar boxlistorna? :)

Lopp 1: Lolita Dar- Colt- Dar´s Golf
Lopp 2: Dolk II- Romans- Cactus II
Lopp 3: Talang- Helium- Månsten
Lopp 4: Colette II- Petunia Av Frihetn- Conrad II
Lopp 5: Piggybank- Paraisa- Karl Otto
Lopp 6: Kör själv
Lopp 7: Dolk II- Jarmo- Allgunnens Åmina
Lopp 8: Thyra Tyrann- Tysse- Bergas Flisa
Lopp 9: Lexius- Iva Roll- Micklas
Lopp 10: Kör själv
Lopp 11: Mycinda- Dhiza- Pandoura
Lopp 12: Thyra Tyrann- Mirana- Joas Pontus
Lopp 13: Conrad II- Nuto- Sommarhagens Ludde
Lopp 14: Tallang- Luffsan- Helium

Hoppas min vinner lopp 11.. vore kul för en gångs skull

#5 ser ju faktiskt ganska lovande ut, blir det över 30 grader varmt kan han ta en promenadseger :-)
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

- Lolita Dar
- Dolk II
- Talang
- Colette II
- Piggybank
- Linhagens Fritz
- Dolk II
- Tysse, Kålmans Primavara, Thyra Tyrann
- Iva Roll, Lexius
- Luffsan
- Flashlight, Mimas Renegade
- Mirana, Thyra Tyrann
- Kamaran, Conrad II
- Kyllemos Kaxe, Luffsan
Lycka till alla ekipagen!! Hoppas på sol bara…
1. Lolita Dar
2. Dolk II
3. Helium
4. Viran
5. Piggybank
6. Tejas Bon-Mickette
7. Jarmo
8. Bergas Flisa
9. Piggy Bank
10. Luffsan
11. Flashlight
12. Bergas Flisa
13. Conrad II
14. Luffsan
Heja Jossan och Oskar!;)

Då får man väll göra ett litet försök till tippning igen. Tävlingarna på Sundbyholm ser ut att bli både jämna och spännande. Det är nog första heldagen med penga hcp som ser ut att kunna generera riktigt jämna lopp. En eloge till proppskrivarna som uppenbarligen hittat en fungerande modell som dessutom får aktiva att anmäla. Vi får se om loppen är lika jämna när dom väl körs som det ser ut på pappret.
Vädret på Sundbyholm skall enligt SMHI vara riktigt hyfsat, ca 14 grader varmt och växlande molnighet med en och annan regnskur. Ett väder som jag tror kommer passa våra hästar i alla fall som lidit ganska hårt under värmeböljan.
Lopp 1
Dagen börjar direkt med ett högoktangt lopp. Jag tror iof att Lolita Dar tar hem detta men det kommer nog bli ett av hennes hårdaste lopp på sistone. Ännu så länge vet inte Lolita Dar hur det känns att få stryk men idag kommer hon bli hårt uppvaktad av supervackra Maxxum. En utmanare är givetvis Make My Day. Även om han har lite väl dryga tilläg på Lolita så kan allt hända i ett travlopp
Mitt Tipps: Lolita Dar, Maxxum, Make My Day
Lopp 2
Nästa lopp kommer inte att bli mindre spännande. Dolk II är den givna favoriten , loppets snabbaste häst och ett bra startspår där risken att bli instängd i gröten är minimal. Jag tror att Dolk II snabbt rundar hästarna på startvolten och sedan kontrollerar loppet därifrån. Bakom Dolk kommer det bli oerhört spännande. Kommer Monte Mira fram genom fältet? Kan Tejas Monljus få ur sig på tävling det han gör på träning? Fortsätter Delit sina rekordsänkningar? Har Rommans ett ess i rockärmen. Ja, osäkerheten är stor….
Mitt tipps: Dolk II, Romans, Tejas Monljus
Lopp 3
Även shettisloppen ser riktigt jämna ut. Idagens första lopp, som tyvärr känns lite avslaget med bara fem startanmälda, tror jag att kampen kommer stå mellan Månsten och Talang. Kommer talang att ta årets första seger eller har Månsten ytterligare kapacitet att klämma ur sig. Även Helium kan blanda sig i tätstriden. Månsten tar nog ledningen innan första kurvan och tvingar Talang att ligga och trycka i dödens. På upploppet tror jag dock att Talang tar över ledningen och vinner.
Mitt tipps: Talang, Månsten, Helium
Lopp 4
Nolllop med penga hcp blir av naturen ojämna och oförutsägbara. I detta lopp finns en solklar favorit, jag ser inte hur någon skall kunna slå Colette II med Mikaela Melander i sulkyn. Där bakom känner jag dock en stor osäkerhet, börja kännas att man inte haft ut några shettisar till start på ett tag. Jag tror dock att Peredita och Petunia av friheten kommer kämpa om andraplatsen.
Mitt tipps: Colette II, Peredita, Petunia av Friheten
Lopp 5
Som lopp nummer 5 kommer dagens "silverdivisionslopp" för russen. Att tippa Piggybank som vinnare känns väll inte så originelt men om bara Karl-Otto kan hålla sig på benen kan hon faktiskt bli utmanad. Karl-Otto har enorma fartresurser men kan helt omotiverat gå över i galopp, speciellt i ledning. Att dena Raider son kan sänka sitt rekord med 10 sekunder skulle inte förvåna mig, men det är en krutdunk att balansera runt travovalen.
Mitt tipps: Piggy Bank, Karl-Otto, Paraisa
Lopp 6
Shettisarnas motsvarighet till russens lopp 5 kommer stå mellan två kuskar. Hästarna Linhagens Fritz och Månstorps Evita har i Mikaela Melander och Ellinor Sundberg två oerhört rutinerade kuskar. Hästarna bedömer jag som i stort sätt likvärdiga så vem som vinner är upp till kuskarna och loppets utveckling. Som trea tror jag vi hittar Tejas Bon-Mickette i något av ett vakum mellan övriga hästar.
Mitt tipps: Linhagens Fritz, Månstorps Evita, Tejas Bon-Mickette
Lopp 7
I lopp sju är en hel del hästar från lopp 2 med. Vissa hästar gynnas av två lopp andra gör det inte. Dolk II står otäckt bra till men även Jarmo har en mycket god chans. TT kommer köras av Tove Klang då Linda tyvärr inte fick ledigt från jobbet. Få se om Toves erfarenhet kan vrida upp tempot på TT till en framskjuten placering, tilläget är välldock i tuffaste laget för en vinst.
Mitt tipps: Jarmo, Dolk II, Troll Twix
Lopp 8
Detta blir ett riktigt getingbo. Att tippa vem som vinner är nästan ogörligt. Thyra Tyrann har ett lite hopplöst läge och måste köra ett säkerhetslopp för att inte åka på omkval. Jag tror det kommer stå mellan Tysse, Granito och Kålmans Primavara..
Mitt tipps: Tysse, Kålmans Primavara, Granito
Lopp 9
Dagens snabblopp för Russen. Detta borde bli en kamp mellan Micklas och Iva Roll. Kampen om tredjeplatsen tror jag står mellan Lexius, Alva Race och Piggybank. Med andra ord kommer detta bli ett lopp med mycket kamp och vinnare blir den som gör minst misstag under loppet. Iva Roll är ju travsäkerheten själv medans Micklas kan ta ett och annat snesteg ibland vilket gör att jag tror på Iva Roll som vinnare.
Mitt tipps: Iva Roll, Micklas, Alva Race
Lopp 10
Att tippa vinnare i detta lopp kräver ingen Einstein precis. Allt annat än vinst för Luffsan i detta lopp vore en sensation. Där bakom kan däremot vem som helst i startfälltet knipa placeringar. Håller sig bara Stormtösen till rätt gångart bör hon knipa andraplatsen. Rovöns Ariel vet jag gjorde ett väldigt bra jobb på Gylleby i tisdags, frågan är om det räcker till. Bingo II måste ju saefa för att inte riskera omkval så min rad blir nog som följer….
Mitt tipps: Luffsan, Stormtösen, Rovöns Ariel
Lopp 11
Hade det varit 30 grader varmt hade jag inte tvekat en sekund att sätta Delit som vinnare, den hästen verkar gå på solenergi. Ju varmare desto snabbare. Så dagens väder talar väll lite emot. Mima´s Renegade kvalade på en fin tid redan i Maj men har av någon anledning inte kommit till start. Antingen har man velat vara säker på kapaciteten eller så har hästen strulat, vem vet. Jag tror ända han bör gå en bra bit snabbare än kvaltiden idag och har då en god chans. Så Charmig JSA har tagit nya rekord i varje start och skall det bli placering idag så måste det fortsätta. Lite gran tippar jag dock med hjärtat då jag tycker det är på tiden att Delit skall få en vinst.
Mitt tipps: Björksta Delit, Mima´s Renegade, Så Charmig JSA
Lopp 12
Detta lopp kan bli ett riktigt getingbo och frågan är om det inte kommer att krävas en tid under två minuter för att kunna vinna. Att Thyra Tyrann har den kapaciteten tvivlar jag inte på, frågan är om hon är kvar till detta lopp eller om galopper har satt p för henne. Även TT har den kapaciteten i sina bästa stunder, frågan är bara om hon är mogen att göra det på tävling. Joas Pontus och Mirana är också riktigt heta kandidater till toppplaceringar.
Mitt tipps: Thyra Tyrann, Troll Twix, Joas Pontus
Lopp 13
Shettisarnas nollopp är omöjligt att tippa även om jag tror att Conrad II tar detta. Skäpperöds Turtuffe verkar vara på G och kan säkert knipa åt sig en toppplacering tätt följd av Callisto´s Selene
Mitt tipps: Conrad II, Skäpperöds Turtuffe, Callisto´s Selene
Lopp 14
Dagens sista lopp är ett shettislopp som nog inte är så självklart som man först kan tro. Loppet är kort och det är många hästar ivägen för startfältets snabbaste häst, Luffsan. Jag tror dock att hon hinner fram och sticker nosen före Talang som kommer leda från start till mitten på upploppet. Där bakom kommer Hamras Chivas att ta en ganska bekväm tredjeplats.
Mitt tipps: Luffsan, Talang, Hamras Chivas
Lycka till allesammans och komihåg, ett travlopp skall köras innan det är avgjort…..
Jerker Klang,

Alltid lika intressant ett läsa dina funderingar kring loppen Jerker! snyggt tippat!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#10 Tack,
Inga fler som vågar tippa?
Jerker Klang,

Bra tippat Jerker!
Roligt att du skriver att Iva är travsäkerheten själv.
Lolita Dar´s senaste seger på Östersund hade en vinstmarginal med en nos, stenhårt! :)

#12 Tac, ja inte har jag sett Iva galoppera omotiverat någon gång men jag har å andra sidan inte sett alla lopp….
Jag var ju inte på plats i Östersund i år så jag kan ja missat vissa detaljer där :-)
Jerker Klang,

#9 Haha, solenergi;) Tack o lov går ju Delit's bästa lopp som hans andra lopp…och alla vet vi ju att han går bäst tider i andra loppen:) men murphy blir det igen!:D

#14 Du får gärna låna en av våra Murphys om du vill, vi har två och ingen av våra nuvarande hästaranvänder Murphy…. Jag kanske skall ta med en sollampa oxå :-)
Jerker Klang,

#9 SKITBRA tippningar :D Skulle inte förvåna mig ett dugg om det blev målfoto på lopp 9, eller, rättare sagt, så skulle jag bli förvånad om det INTE blev det :P

#16 Tack…. Jag är faktiskt lite förvånad över hur många jämna lopp det är, iallafall på paret. Sedan får vi se hur verkligheten kommer att gestalta sig.
Jerker Klang,